ایرانشهر

۱۳۹۸/۱۰/۲۸ - ۰۱:۰۰:۰۸
کد خبر: ۱۶۱۷۲۶

تازه‌ترین رکورد ایرانیان در خرید املاک ترکیه

میزان خرید خانه اتباع خارجی در ترکیه بیش از ۱۴ درصد رشد داشته است. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز آمار ترکیه، سال گذشته بیش از ۴۵ هزار و ۵۰۰ خانه در این کشور توسط اتباع خارجی خریداری شده که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۸ رشد ۱۴.۷ درصدی داشته است. در بین شهرهای مختلف ترکیه، استانبول محبوب‌ترین محل برای خرید خانه توسط خارجی‌ها بوده به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۱۹ اتباع خارجی ۲۰ هزار و ۸۵۷ خانه در این شهر خریده‌اند. پس از استانبول نیز آنتالیا با ۸۹۵۱ واحد، آنکارا با ۲۵۳۹ واحد و بورسا با ۲۲۱۳ واحد در رده‌های دوم تا چهارم محبوب‌ترین مقاصد برای خارجی‌ها قرار دارند.همچنین به تفکیک اتباع کشورهای مختلف، شهروندان عراقی با خرید ۷۵۹۶ خانه در صدر خریداران خارجی در سال ۲۰۱۹ قرار داشته‌اند و پس از آنها نیز شهروندان ایرانی، روسی، عربستانی و افغانستانی در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفته‌اند. در ماه دسامبر اتباع خارجی ۵۳۰۰ خانه در ترکیه خریده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۶.۲ درصد بیشتر شده است. عراقی‌ها با خرید ۹۰۰ خانه با فاصله زیاد در صدر قرار دارند و روس‌ها با ۳۶۲ و ایرانی‌ها با ۷۶ واحد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. احمد ارکورتوغلو، مدیر گروه املاک «استانبول اناتولین ساید» گفت: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش تمایل معامله‌گران برای خرید و فروش‌های جدید در حوزه مسکن بوده‌ایم که کاهش نرخ بهره می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد. بانک مرکزی ترکیه سال گذشته نرخ بهره را از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش داد و انتظار می‌رود که شاهد تداوم روند نزولی نرخ بهره باشیم. همچنین به صورت کلی در سال ۲۰۱۹ حدود ۱.۳۵ میلیون واحد منزل در ترکیه به فروش رفته است که نسبت به سال ۲۰۱۸ کاهش ۱.۹ درصدی داشته است. از این تعداد، ۵۱۱ هزار و ۷۰۰ خانه برای نخستین‌بار خریداری شده‌اند. ۱۷.۶ درصد کل حجم معاملات مسکن ترکیه در سال گذشته مربوط به شهر استانبول بوده است. آنکارا و ازمیر نیز در رده‌های بعدی قرار دارند.

برآورد اولیه از خسارت به راه‌ها در سیستان و بلوچستان

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه میزان خسارت وارد شده از سیل به راه‌ها، پل‌ها، آب‌روها و ابنیه فنی راه‌های استان سیستان و بلوچستان بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان است. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی با حضور در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۰۰ راه روستایی دچار آسیب یا انسداد شده بود که با همت راهداران و با بسیج امکانات و استفاده از ۳۷۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین بازگشایی راه‌ها صورت گرفت. وی ادامه داد: با این وجود اکنون حدود ۳۰ مسیر روستایی به‌طور کامل بازگشایی نشده است و همکاران ما در تلاش برای باز کردن راه‌های باقی مانده هستند. روستاهای باقی مانده عموما در مسیر رودخانه‌ها هستند و تا زمانی که آب به‌طور کامل فروکش نکند، نمی‌توان کار بازگشایی را انجام داد. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولویت ما این است که راه‌های اصلی مسدود نباشد، گفت: اکنون راه‌های اصلی تماما باز و بسیاری از راه‌های فرعی نیز ترمیم شده‌اند. تاکید دولت برگرداندن شرایط به وضیعت عادی است و بنابراین رسیدگی به وضعیت مسکن و خانه‌های آسیب دیده در برنامه‌های وزارت راه قرار دارد. اکنون بنیاد مسکن در استان مستقر شده و در حال شناسایی، ارزیابی و انجام اقدام‌های اجرایی هستند تا هم اقلام مورد نیاز مردم در اختیارشان گذاشته شود و هم کار بازسازی خانه‌ها آغاز شود. وی خاطرنشان کرد: باید بتوانیم اعتباراتی را برای بازسازی مناطق سیل زده مصوب کنیم و بعد از آن کار بازسازی را آغاز خواهیم کرد. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اولویت اصلی ما این است که تردد برقرار شود، در گام دوم به دنبال تثبیت ترددها و در گام سوم به دنبال بازسازی هستیم؛ همه این سه مورد به شکل متوازن در حال انجام است.

شناسایی آرامستان جدید در تهران

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران از جانمایی آرامستان‌ جدید در پایتخت خبر داد. ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بحث دفن اموات درکلان‌شهری مانند تهران که جمعیتش به مرز ۱۰ میلیون نفر رسیده، یک ضرورت است، گفت: مدیریت شهری به این نتیجه رسیده است که باتوجه به ظرفیت باقی مانده در بهشت‌زهرا(س)، قبل از آنکه به وضعیت بحرانی در خصوص محل دفن اموات برسیم و مجبور نشویم در دقیقه نود در مورد دفن اموات تصمیم‌گیری کنیم؛ باید مطالعات برای مکان یابی یک گورستان جدید در تهران آغاز شود. او با بیان اینکه مطالعات برای مکان‌یابی گورستان جدید پایتخت آغاز شده و این موضوع در یک کارگروه در حال پیگیری است، افزود: یکی از ایده‌ها این است که با توجه به وسعت تهران یک گورستان کافی نیست و در مورد ایجاد چند آرامستان در تهران بحث شده که این پیشنهاد نیز در حال بررسی است. خداکرمی با بیان اینکه نمی‌توان قبل از اتمام مطالعات امکان‌سنجی، در مورد محل احتمالی گورستان جدید پایتخت صحبت کرد، ادامه داد: کارشناسان به دنبال شناسایی مکان آرامستان جدید در پایتخت هستند و مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی در حال انجام است. رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: باید مطالعات ایجاد آرامستان جدید پایتخت در شورا بررسی و مصوب شود و بعد از آن کارهای زیرساختی برای ایجاد آرامستان جدید آغاز شود.

 

ارسال نظر