نگرانی از تاب‌آوری بیمارستان‌ها

۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۰۴۱

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که به گفته معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور، ۵۰ درصد از بیمارستان‌های دولتی کشور در برابر زلزله آسیب‌پذیر هستند و فقط 12 بیمارستان دولتی، مقاوم‌سازی شده‌اند، محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از همکاری با سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی برای تدوین دستورالعمل تاب آوری بیمارستان‌ها خبرداد.

او در این باره گفت: حاصل کار مشترک میان این مرکز و سازمان ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی می‌تواند به بهبود وضعیت موجود بینجامد. به گزارش فارس، شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه تاب آوری مراکز حیاتی و بیمارستان‌ها در شرایط بحران الزامی است، اظهار کرد: ایران کشور مخاطره‌خیزی است و باید در برابر این مخاطرات، آمادگی برای مقابله داشته باشیم.

او ادامه داد: از سال ۹۵ که با حادثه پلاسکو مواجه بودیم، تا سال ۹۶ و زلزله سرپل ذهاب و سیل سال ۹۸ نشان داد که حتما باید برای تاب‌آوری شهرها رویکرد جدی داشته باشیم.

شکرچی‌زاده یادآورشد: اگر زلزله سرپل ذهاب در یکی از کلان‌شهرهای کشور رخ می‌داد میزان خسارات وارده چندین  برابر میزان خسارات وارده بود، پس باید راهکارهای جدی برای کاهش مخاطرات و افزایش تاب‌آوری تهیه و تدوین شود. به گفته رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تاکنون بیش از ۱۷ هزار میلیاردتومان اعتبار برای جبران خسارات به مردم پرداخت شده است.

او گفت: معتقدیم که اگر پیشگیری کنیم و به مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود و با اهمیت بپردازیم و بر اساس ضوابط و مقررات ساخت و سازها در مناطق بی‌خطر انجام شود میزان خسارات بسیار کاهش می‌یابد و باید روی این نکات توجه بیشتری به وجود  آید. رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: هزینه‌های مقاوم‌سازی تنها ۳۰درصد  از ۱۰۰ درصد احداث یک ساختمان جدید را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین باید راهکارهای مقاوم‌سازی و بهسازی ملاک عمل قرار بگیرد. ناگفته نماند وضعیت وخیم مقاومت بیمارستان‌های دولتی در برابر زلزله در شرایطی است که هیچ آماری از وضعیت بیمارستان‌های خصوصی در اختیار سازمان مدیریت بحران قرار ندارد و از دادن این آمار امتناع می‌شود. آسیب‌پذیری بالای بیمارستان‌های کشور، واکنش نماینده اسکان بشر ملل متحد را هم به همراه داشت، احسان اثنی‌عشری با اشاره به اینکه تجربه در ایران نشان داده سازه‌های حیاتی و بیمارستان‌ها بعد از زلزله وحوادث آسیب پذیر نشان دادند، گفت: باید دولت و بخش خصوصی به موضوع بهبود تاب‌آوری سازه‌های حیاتی و بیمارستان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. اثنی‌عشری با اشاره به اینکه سوانح طبیعی از لحاظ تعداد گستردگی زیاد است، گفت: تجربیات تلخی در مواجهه با سوانح در ایران وجود داشته و در زمانی که سوانح رخ می‌دهد باید این موضوع به خوبی اجرایی شود که سازه‌ها پاسخگو باشند. او افزود: باید به این موضع توجه ویژه‌ای شود و دولت و بخش خصوصی برای بهبود تاب‌آوری سازه‌ها و مراکز حیاتی و بیمارستان‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند. نماینده هبیتات (اسکان بشر ملل متحد) گفت: از سال 74 ادبیات مقاوم‌‌سازی در ایران نهادینه شد، بنابراین باید تمرکز روی موضوعات سازه‌ای و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بیشتر شود، البته باید گفت این موضوع به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه باید به موضوع خدمت‌رسانی بعد از زلزله توجه ویژه‌ای شود تا بتوانیم از لحاظ عملکردی و موضوعات شهری سازه‌های حیاتی را مقاوم‌‌تر کنیم. اثنی‌عشری با تاکید بر اینکه باید  هنگام وقوع زلزله و حوادث بتوانیم به شرایط قبل از حادثه برگردیم، بیان کرد: برنامه اسکان بشر ملل متحد، اسناد خوبی در این خصوص تدوین کرده که یکی از آنها کاهش مخاطرات سوانح است. یکی از کشورهایی که در این خصوص سرآمد این موضوع است کشور ژاپن است که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این خصوص انجام داده است. به گفته او، برای تاب‌آوری بیمارستان‌ها چندین راهنما تدوین شده که یکی از آنها پروژه بهتاب یا همان تاب‌آوری بیمارستان‌هاست.

    مقاوم‌سازی 85 درصد بیمارستان‌های ژاپن

سرپرست دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در ایران هم به نوعی دیگر عملکرد سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط در مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها را مورد انتقاد قرار داد.

«مهمت امین آکدوگان» گفت: مسوولان و دست‌اندرکاران این حوزه به دلیل مسائلی از جمله کیفیت، زمان و منابع مالی ترجیح می‌دهند بیمارستان را تخریب کرده و دوباره آن را بسازند. او با اشاره به اینکه در پدیده‌های طبیعی از جمله زلزله اولین جایی که مردم به آن نیاز دارند بیمارستان‌ها هستند، افزود: هزینه زیاد طرح‌های مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها باعث شده دیدگاه مثبتی به این موضوع در ایران وجود نداشته باشد، این در حالی است که در کشورهای ژاپن و ترکیه به ترتیب 85 و 70 درصد بیمارستان‌ها مقاوم‌سازی شده‌اند.

 

ارسال نظر