آبگرفتگی دلیل احتمالی غرق شدن «شباهنگ»

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۸۷

کشتی باری شباهنگ درحالی در نزدیکی بندر «لنکران» کشور آذربایجان غرق شد که روز پنج شنبه دچار سانحه شده بود و به گفته مسوولان حوزه بندری کشور هم این سانحه به دلیل آب گرفتگی بوده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، دلیل غرق شدن کشتی «شباهنگ» در آبهای ساحلی جمهوری آذربایجان را آب‌گرفتگی اعلام کرد و افزود: تمام خدمه این کشتی باری نجات یافتند.

«جلیل اسلامی» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: کشتی باری ایران شباهنگ از مبدا بندر انزلی در آب‌های کشورمان به مقصد بندر ماخاچ کالای روسیه در حرکت بود.

او گفت: این کشتی حامل بار کاشی بود و در حدود ۲۳ مایلی بندر آستارای آذربایجان در آب‌های این کشور در منطقه لنکران دچار سانحه می‌شود. خدمه کشتی پس از آن درخواست کمک کردند و با توجه به نزدیکی کشتی به جمهوری آذربایجان، گروه امداد ونجات این کشور در محل حادثه حاضر و تمام خدمه کشتی را نجات دادند. اسلامی ادامه داد: از بین خدمه کشتی ۷ نفر ایرانی و دو نفر هندی هستند.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با رد هرگونه تصادم یا رخداد دیگر، دلیل غرق شدن کشتی را آبگرفتگی دانست و تاکید کرد: تمامی خدمه کشتی ایرانی شباهنگ در سلامت کامل هستند.

البته رویتزر روز جمعه با انتشار خبر حادثه این کشتی نوشت: آژانس دریایی اعلام کرد، ۹ خدمه را از یک کشتی کارگوی ایرانی موسوم به شبآهنگ پس از فرستادن سیگنال اضطراب در دریای خزر نجات داد.

شباهنگ آلودگی دریایی نداشت

اما مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی در سازمان بنادر و دریانوردی در واکنش به غرق شدن کشتی شباهنگ گفت: در حال حاضر گفته می‌شود دلیل این سانحه آبگرفتگی است اما تا زمانی که با پرسنل و خدمه کشتی مصاحبه نشود و شواهد و قرائن بررسی نشود نمی‌توان علت دقیق سانحه و دلیلی که باعث غرق شدن این کشتی شده را اعلام کرد. علیرضا خجسته در گفت‌وگو با ایلنا درباره آخرین وضعیت خدمه کشتی شباهنگ اظهارکرد: طبق آخرین اخبار خدمه این کشتی مغروقه روز شنبه وارد کشور می‌شود، اما تاریخ دقیق را مرجع رسمی و مالک کشتی باید اعلام کند.

او درباره بیمه این کشتی گفت: معمولا اغلب شناورهای کشورمان بیمه هستند و پرداخت هزینه بیمه یک روند اداری دارد که باید این روند طی شود. مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی با اشاره به دلیل غرق شدن کشتی شباهنگ اظهارکرد: در حال حاضر گفته می‌شود دلیل این سانحه آبگرفتگی است. اما تا زمانی که با پرسنل و خدمه کشتی مصاحبه نشود و شواهد و قرائن بررسی نشود، نمی‌توان علت دقیق سانحه و دلیلی که باعث غق شدن این کشتی شده را اعلام کرد. خجسته درباره میزان خسارت برآورد شده گفت: ارزش روز شناور هنوز تعیین نشده است و ارزش بار را هم گمرک باید اعلام کند در مجموع میزان خسارت را تا چند روز آینده مالک کشتی و شرکت بیمه اعلام خواهد کرد.

او ادامه داد: خوشبختانه بار کشتی آلایندگی نداشته و بنابراین تا این لحظه گزارشی از آلودگی دریایی اعلام نشده است.مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی افزود: مالک کشتی و بیمه تصمیم می‌گیرند که چه شرکتی و به چه نحوی موضوع آزادسازی این مغروقه را انجام دهد و آن را از آب بیرون بکشد و هم شرکت ایرانی و هم شرکت‌های روسی و آذربایجانی می‌توانند اقدام به این کار کنند.  خجسته اظهار کرد: کشتی شباهنگ که حامل حدود هزارتن کاشی صادراتی به مقصد بندر «ماخاچکالا» روسیه بوده، در نزدیکی سواحل جمهوری آذربایجان (لنکران) در حال غرق شدن است.

این مقام مسوول، تصریح کرد: بعد از بازگشت پرسنل کشتی شباهنگ که احتمالا تا سه روز آینده است، علت دقیق سانحه مشخص خواهد شد.

گفتنی است که این کشتی از نوع فله بر کوچک و متعلق به بخش خصوصی بوده است که پس از بارگیری کالای کاشی از بندر انزلی در ۲۳ کیلومتری بندر لنکران دچار آبگرفتگی شد.

 

ارسال نظر