عبور 3500 شورایار جدید از فیلتر رای مردم

۱۳۹۸/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۵۸۵
عبور 3500 شورایار جدید از فیلتر رای مردم

گروه راه و شهرسازی|

آنگونه که مسوولان برگزاری پنجمین انتخابات شورایاری‌ها اعلام کرده‌اند، منتخبان شهروندان در اغلب محلات تهران در پی برگزاری این انتخابات در روز جمعه‌ شناسایی شده‌اند و به این ترتیب به زودی 3500 شورایار جدید فعالیت خود را در محله انتخابی خود آغاز خواهند کرد.

جمعه گذشته پایتخت کشور شاهد برگزاری بزرگ‌ترین رویداد محلی و حضور مردم برای تعیین نمایندگان محله‌های خود بود. انتخابات شورایاری‌های محله‌های تهران بعد از کش و قوس‌های فراوان و با وجود مخالفت‌های بسیار و حتی بعد از اینکه رییس بازرسی کل کشور آن را غیرقانونی خواند، روز جمعه برای اولین‌بار به شکل الکترونیک برگزارشد. نکته جالب این انتخابات استقبال شهروندان و حضور پر رنگ آنها پای صندوق‌های رای بود. هر چند برخی رسانه‌های مخالف سعی داشتند حضور مردم را کمرنگ جلوه دهند و حتی عنوان کردند صف نانوایی‌ها شلوغ‌تر از صف انتخابات است، اما واقعیت چیز دیگری بود و تشکیل صف‌های طولانی در پایگاه‌های اخذ رای گویای استقبال شهروندان از این انتخابات محلی بود و مردم برای تعیین نماینده‌های خود در حوزه مدیریت شهری مشارکت خوبی داشتند.

براساس گزارش‌ها در این انتخابات ۵۰۹ هزار و ۱۰۸ نفر از شهروندان تهرانی مشارکت کردند و رای دادند. مشارکتی که مدیران شهری می‌گویند راضی‌کننده بوده و انتظاراتشان را برآورده کرده است. گرچه متولیان شهری تاکید می‌کنند در مقایسه با جمعیت افزون بر 8 میلیونی شهر تهران این میزان مشارکت هنوز جای بسیار برای افزایش، فرهنگ‌سازی و معرفی جایگاه و اهمیت کارکرد انجمن‌های محله دارد، اما گفته می‌شود اگر این رویداد را با چهار دوره قبلی آن مقایسه کنیم، این میزان مشارکت خوب و راضی‌کننده توصیف می‌شود. برخی کارشناسان نیز این میزان از مشارکت آن هم در رویدادی محله محور و غیرسیاسی در پایتخت را از ابعاد مختلفی قابل تامل می‌دانند و بر این باورند که هنوز این مردم با وجود همه گرفتاری‌های اقتصادی دغدغه شهر و کشورشان دارند و برای آن حاضرند پای میدان بیایند و دست به کار شوند.

از جمله دیگر تفاوت‌هایی که این دوره از انتخابات را با سایر دوره‌ها متمایز کرده، ترکیب متقاضیان شورایاری است که به گفته متولیان هم سن آنان کاهش یافته و هم نسبت بانوان حدود ۲۵ درصد بیشتر شده است.همچنین در این دوره از انتخابات افرادی با تحصیلات بالاتر ثبت نام کرده بودند. مساله مهم دیگر در این انتخابات که با دوره‌های گذشته آن متفاوت بود شکل‌گیری ائتلاف‌های مختلف در محلات بود که می‌توان آن را یکی از عوامل افزایش مشارکت دانست. در بسیاری از محله‌ها خود نامزدها به صورت خودجوش با همدیگر ائتلاف کردند و فهرستی واحد در اختیار مردم گذاشتند تا هم انتخاب برای مردم راحت‌تر باشد و هم درصورت انتخاب بتوانند منسجم‌تر فعالیت کنند.

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر معتقد است که این ترکیب، تاثیر خودش را بر رای‌دهندگان هم گذاشته زیرا در صندوق‌های رای مشهود بود که مشارکت‌کنندگان هم جوان‌تر بوده‌اند و هم نقش زنان پای صندوق‌ها پررنگ‌تر از دوره‌های قبل گزارش شده است.

   اعلام نتایج انتخابات

به گزارش «تعادل»، روز گذشته نتایج اولیه انتخابات شورایاری‌ها‌ اعلام شد اما نتایج حدود ۴۰ محله به دلیل تساوی آرا مشخص نیست. حمید طهایی، دبیر ستاد شورایاری‌ها‌ درباره اعلام نتایج نهایی انتخابات شورایاری‌ها گفت: در حدود ۴۰ محله آرای کاندیداهای اصلی و علی‌البدل مساوی بوده است و باید براساس دستورالعمل انتخابات شورایاری‌ها نتایج آنها مشخص شود.او درباره شیوه تصمیم‌گیری درباره آرای مساوی گفت: ابتدا مدرک تحصیلی افراد با یکدیگر مقایسه می‌شود و فردی که مدرک تحصیلی بالاتری داشته باشد به عنوان منتخب محله انتخاب خواهد شد، اما اگر مدرک تحصیلی افراد نیز مشترک باشد، با حضور کاندیداها در ستاد شورایاری‌ها قرعه‌کشی می‌شود و فرد منتخب مشخص خواهد شد.

        علی‌البدل جایگزین منتخب دارای سوءپیشینه

دبیر اجرایی انتخابات شورایاری‌ها درباره شکایت احتمالی کاندیداها نیز گفت: شکایات به هیات نظارت انتخابات یا همان ستاد هماهنگی شورایاری‌ها اعلام می‌شود و اگر شکایتی به ستاد اجرایی برسد، رسیدگی به شکایت را به هیات نظارت ارجاع می‌دهیم. با توجه به اینکه برخی سوءپیشینه خود را با توجه به محدودیت زمان ارایه ندادند‌، در صورتی که به عنوان عضو شواریاری انتخاب شوند، اما محرز شود که مدرک سوءپیشینه آنها اشکال دارد، حذف خواهند شد و عضو علی‌البدل جایگزین آنها می‌شود.

در انتخابات شورایاری‌ها مانند هر انتخابات دیگری تخلفاتی از سوی کاندیداها گزارش شده است که از آن جمله می‌توان به حضور کاندیداها در شعب اخذ رأی و اقدام به خرید و فروش آرا اشاره کرد؛ از سوی دیگر در برخی از شعب نیز کاندیداها از طریق برگزاری همایش و ارایه بن‌های غذا، از مردم برای رأی به کاندیدای مورد‌نظر رأی جمع کرده‌اند. در منطقه 6، محله ایرانشهر تهران نیز گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری همایش «ازدواج آسان» به بهانه توزیع بن و ناهار وصول شده است که در ذیل بنرهای تبلیغاتی این همایش، لیست انتخاباتی شورایاری این محله به چاپ رسیده بود و از سوی دیگر خرید و فروش گسترده رأی باعث شد برخی از مردم در این منطقه اقدام به شکایت از این تخلفات کنند.

محجوب، رییس بازرسی در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، درباره روند رسیدگی به این تخلفات گفت: یک سلسله مراتب حقوقی و قانونی در این حوزه وجود دارد و از این رو تخلفات ابتدا باید در هیات نظارت منطقه ثبت شده و سپس به هیات نظارت مرکزی بیاید.

او افزود: هیات نظارت مرکزی اعضای شورای شهر هستند که گزارش‌ها را رصد کرده و به همه آنها رسیدگی می‌کنند، پس از این مرحله گزارش را به ما ارایه کرده و ما نیز بر حسب مراحل حقوقی با تخلفات برخورد می‌کنیم؛ بنابراین با توجه به تخلفاتی که گفته می‌شود در منطقه 6 تهران اتفاق افتاده است، ابتدا باید اطلاعات مربوط به این اتفاق به ما برسد تا مراحل قانونی آن طی شود.رییس بازرسی در ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره اینکه آیا در صورت محرز شدن تخلفات با آن برخورد خواهید کرد، گفت: بله قطعا این کار را انجام خواهیم داد همانطور که پیش از این نیز با تخلفاتی که بوده برخورد کرده‌ایم.

او با تأکید بر اینکه شعار شورای پنجم شفافیت است و از این رو با همه تخلفات برخورد خواهد شد، تصریح کرد: ما برای برخورد قانونی هیچ مشکلی نداریم .ابتدا اعضای هیات مرکزی باید دستور دهند تا رسیدگی کنیم و اگر به این نتیجه برسیم که تخلفات صورت گرفته نیازمند ابطال انتخابات باشد، قطعا آن را ابطال خواهیم کرد.

لازم به یادآوری است در این انتخابات افزون بر

۱۲ هزار نفر متقاضی شورایاری امکان رقابت با همدیگر را پیدا کردند و از بین آنان 3 هزار و ۵۰۰ نماینده محلات تهران انتخاب شد. ۱۶۳۱ شعبه اصلی و ۳۵۰ حوزه انتخاباتی برای این انتخابات در نظر گرفته شده بود. به گفته محمدرضا جوادی یگانه رییس ستاد انتخابات شورایاری‌ها از تاریخ ۶ تا ۹ مرداد امکان ثبت شکایت وجود دارد.به گفته جوادی یگانه کمترین میزان مشارکت در مناطقی ثبت شد که سرای محله نداشتند یا مردم از محل ناراضی بودند برای مثال در منطقه ۵ شهرزیبا و مرادآباد مشارکت پایین بود. عباس آباد منطقه ۲۰ و محله قبا در منطقه ۳ همچنین گذرخان گوران در منطقه ۱۴ با مشارکت پایینی همراه بودند. منطقه ۴، منطقه ۱۵ و منطقه ۵ بیشترین میزان مشارکت به لحاظ تعداد داشتند. همچنین محله گلشن در منطقه ۴ محله، نعمت آباد در منطقه ۱۹، شکوفه و تهرانپارس غربی و عبدل آباد بیشترین میزان رای را به نسبت جمعیت به خود اختصاص دادند.

هر محله از شهر گرفتاری‌ها و مشکلات خاص خود را دارد و تنها افرادی که در آنجا سکونت دارند با جزییات و ریز مسائل این محله‌ها آشنا هستند و چه بهتر که تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهری درباره اجرای طرح‌های شهری نیز با نظر ساکنان محله‌ها باشد که شورایاران در واقع نماینده این افراد محسوب می‌شوند.

شورایاران در واقع بازوان مشورتی مدیران شهری به ویژه اعضای شورا محسوب می‌شوند که در تصمیم‌سازی‌ها، چگونگی اجرای طرح‌ها و تخصیص اعتبارات شهری در محله‌ها بسیار می‌توانند نقش‌آفرینی کنند و مدیران شهری معتقدند با برگزاری این انتخابات و انتخاب شورایاران، احساس تعلق شهروندان به محل زندگی‌شان نیز تقویت می‌شود و شهروندان از شهرنشین به شهروند ارتقا می‌یابند.

 

ارسال نظر