آدرس پرفروش‌ترین محله پایتخت

۱۳۹۸/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۷۶۰۵

گروه راه و شهرسازی| زهره علامی|

آمار رسمی تحولات بازار مسکن در خرداد ماه سال جاری که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، حکایت از آن دارد که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 15 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. براساس گزارش بانک مرکزی، طی خرداد ماه امسال در منطقه 5 با قیمت متوسط هرمترمربع 16 میلیون و 827 هزار تومان، 896 قرارداد خرید و فروش به ثبت رسیده است که بیشترین حجم این معاملات مربوط به ناحیه 6 یا همان شهرک آپادانا است. داده‌های سامانه اطلاعات بازار املاک ایران حاکی از این است که منطقه 5 تهران نشان می‌دهد که در آخرین ماه فصل بهار، شهرک آپادانا با حدود 300 قرارداد خرید و فروش، بیشترین فروش واحد مسکونی را در این منطقه داشته و با فاصله بسیار از سایر محله‌های واقع در منطقه 5 تهران قرار گرفته است. اغلب محله‌های منطقه 5 بین 20 تا 40 معامله ملکی در خردادماه سال جاری داشته‌اند. البته طبق اطلاعات بانک مرکزی در منطقه 5 تهران، 896 معامله به ثبت رسیده است، این در حالی است که داده‌های سامانه بازار املاک نشان می‌دهد که 554 معامله در این منطقه به ثبت رسیده است و بیش از 300 معامله بین آمار بانک مرکزی و سامانه وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. اما این مساله تفاوت آماری در دو مرجع، تفاوتی در صدرنشینی شهرک آپادانا در میان سایر محله‌های منطقه 5 ایجاد نمی‌کند. تحلیل آمار سامانه اطلاعات بازار املاک ایران درباره منطقه 5 تهران همچنین نشان می‌دهد که پس از شهرک آپادانا که در صدر فهرست پرطرفدارترین مناطق تهران قراردارد، ‌جنت‌آباد جنوبی با 29 مورد معامله، باغ فیض با 27 معامله و فردوس با 24 قرارداد در رتبه‌های بعدی قرار دارند، همچنین منطقه حصارک با یک معامله در خرداد ماه و شهرک اکباتان بدون معامله، در پایین‌ترین جایگاه حضور دارند.

   پرطرفدارها

با توجه به اینکه شهرک مسکونی آپادانا بیشترین میزان خرید و فروش مسکن را در منطقه 5 به خود اختصاص داده است و این منطقه نیز طی ماه‌های اخیر در صدر معاملات قرار دارد، بررسی این موضوع که چرا شهرک آپادانا بیشترین فروش را به خود اختصاص داده است، خالی از لطف نیست. شهرک آپادانا در ناحیه 6 منطقه ۵ شهرداری تهران قرار گرفته است. این شهرک در بزرگراه کرج- تهران و پس از بزرگراه محمدعلی جناح و در حرکت به سمت غرب، پیش از شهرک اکباتان قرار دارد. این شهرک از شمال به اتوبان تهران کرج، از جنوب به کوی بیمه، از شرق به زمین بدون کاربری مجاور با مجتمع مسکونی شهید فکوری و از غرب با فاز شهرک اکباتان همسایه است.

کل ساختمان‌های شهرک آپادانا شامل ۲۹۰۱ واحد مسکونی ۲ یا ۳ خوابه است و به ۶ فاز تقسیم‌بندی شده‌ است که هرفاز به‌طور تقریب ۵۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود. این واحدهای مسکونی در ۴۶ بلوک ساختمانی قراردارند. هر بلوک معمولا دارای ۳ یا ۴ ورودی است که هر ورودی شامل ۵ تا ۱۱ طبقه است و هر طبقه هم معمولا دارای ۲ واحد مسکونی است.

ساختمان‌های شهرک هم از نوع بتن‌آرمه (متشکل از بتن و میلگرد) است و در دیدگاه عمومی شایع است که این ساختمان‌ها در برابر زلرله حدود ۸ ریشتر، مقاوم طراحی شده‌اند که این موضوع با توجه به طراحی ساختمان‌های این شهرک بعید به نظر نمی‌رسد.

عمده فضای شهرک به پارکینگ اتومبیل‌ها و فضای سبز اختصاص دارد. در تمام محوطه داخلی، مسیرهای پیاده‌روی سیمانی وجود دارد که از میان فضای سبز زیبای شهرک عبور می‌کند و پیاده‌روی در داخل شهرک را به فعالیتی مفرح تبدیل کرده است. هریک از فازهای ۶گانه این شهرک دارای یک هیات‌مدیره منتخب است که در مجامع عمومی سالانه با رأی مالکان به مدت ۲ سال انتخاب می‌شوند.

ناگفته نماند که شهرک آپادانا دارای حدود ۱۵۰۰۰ نفر جمعیت است، در این شهرک 7 مدرسه و یک مرکز بهداشتی هم قراردارد.

   محدوده قیمتی 500 میلیون تا 3 میلیارد تومان

طی دوسه سال اخیر منطقه 5 همواره درصدر مناطق پرفروش پایتخت قرار گرفته است و همین موضوع بهانه‌ای شد که روزنامه تعادل گزارشی میدانی از بازار خرید و فروش مسکن در منطقه 5 تهران تهیه کند و قیمت خرید و فروش واحدهای زیر50 متر، بین 50 تا 75 متر، بین 75 تا 100 متر، 100 تا 150 متر و بالای 150 متر را در منطقه 5 تهران مورد بررسی قرار دهد.

بررسی‌های «تعادل» که براساس داده‌های مندرج در سامانه اطلاعات بازار املاک ایران از واحدهای مسکونی فروخته شده منطقه 5 در خردادماه سال جاری است، نشان می‌دهد که حتی واحدهای مسکونی کوچک‌تر از 50 متر هم در منطقه 5 تهران، بالای 500 میلیون به فروش رفته‌اند و واحدهای مسکونی با متراژ بالای 150 متر هم بیش از 3 میلیارد تومان فروخته شده‌اند.

Taadol-13

 

ارسال نظر