مخالفت با بخشودگی جریمه تاخیر بدهکاران به شهرداری

۱۳۹۷/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۱۵
مخالفت با بخشودگی جریمه تاخیر بدهکاران به شهرداری

گروه راه و شهر‌سازی | آزاده کاری|

سه مصوبه در راستای بدهی‌ها و مسائل مالی شهرداری و چندین تذکر در حوزه‌های مختلف نتیجه جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود. در این جلسه اعضای شورای شهر با لایحه بخشودگی جریمه تاخیر تادیه مودیان بدهکار به شهرداری تهران مخالفت کردند، همچنین تصویب اصلاحیه دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران غرفه‌های میادین تره‌بار و تعیین نرخی برای بازدید از خانه موزه جلال آل احمد و سیمین از دیگر مصوبات این جلسه بود.

به گزارش تعادل، مشکلات مالی شهرداری تهران بر کسی پوشیده نیست و حتی برخی کارشناسان شهرداری را یک سازمان ورشکسته می‌دانند. بدهی به پیمانکاران، بدهی به دولت و دستگاه‌های دولتی، بدهی به بانک‌ها به انحای گوناگون و بابت موضوعات مختلف شامل اصل و سود و بدهی به شهروندان از جمله چالش‌های شهرداری تهران به شمار می‌رود. این در حالی است که حجم زیاد بدهی‌های اعلام شده (رسمی و غیر رسمی) و عدم وجود سازوکار و رژیم مشخص به منظور شناسایی و بازپرداخت بدهی‌ها از جمله مسائلی است که شهرداری تهران با آن دست به گریبان است. دراین شرایط شهرداری لایحه‌ای را به شورا ارسال کرد تا بر اساس آن بخشی از جرایم ناشی از دیرکرد بدهی مودیان مشمول تخفیف شود و مودیان به پرداخت بدهی‌های خود تشویق شوند.

عبدالحمید امامی، معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در دفاع از لایحه شهرداری توضیحاتی ارایه کرد و گفت: کل بدهی مودیان ۶۳۴ میلیارد تومان است. تعداد مودیانی که زیر ۵۰ میلیون تومان بدهی دارند ۶ هزار و ۱۰۰ نفر است و آنهایی که بیش از ۲ میلیارد تومان بدهی دارند، ۵۸ نفر هستند. در صورت تصویب این لایحه میزان تخفیف داده شده به مودیان ۹۷ میلیارد تومان است و می‌تواند مشوقی برای پرداخت بدهی مودیان باشد.

بهاره آروین، عضو هیات رییسه شورای شهر در مخالفت با لایحه شهرداری تهران مبنی بر بخشودگی خسارات تاخیر تادیه مودیان بدهکار گفت: نرخ تورم امسال بیش از سال گذشته بوده و در واقع ارزش ریالی بدهکاری مودیان شهرداری کم شده است. از سوی دیگر، اگر قرار باشد پایان هر سال خسارت تاخیر بدهی مودیان بخشیده شود، روند اشتباهی پایه‌گذاری شده و مودیان می‌گویند آخر سال شهرداری تخفیف می‌دهد و همان زمان بدهی خود را پرداخت می‌کنیم. به همین دلیل کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با کلیات این لایحه مخالف است.

محمد سالاری، دیگر عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: پیشنهاد دادیم تخفیف به کسانی که بالای ۲ میلیارد تومان بدهی دارند صفر باشد. همچنین مودیانی که بین یک تا ۲ میلیارد تومان بدهی دارند ۱۲.۵ درصد تخفیف و کسانی که از ۱۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان بدهی دارند ۲۵ درصد و کسانی که زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدهی دارند ۷۰ درصد تخفیف بگیرند. در نهایت نظر کمیسیون برنامه و بودجه مبنی بر رد لایحه کلیات لایحه بخشودگی جریمه تاخیر مودیان بدهکار به شهرداری با ۱۱ رای موافق و ۷ رای مخالف تصویب شد.

دستورالعمل بعدی شورای شهر نیز با بدهی‌های شهرداری مرتبط بود و دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران غرفه‌های میادین تره‌بار مورد بررسی قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دفاع از نظر این کمیسیون درباره مصوبه دستورالعمل انضباطی بهره‌برداران از اماکن، میادین و غرفه‌های سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گفت: در مواردی که پس از مدت قرارداد بهره‌بردار در مواعد تعیین شده (ظرف ۴ماه از زمان پایان مدت قرارداد) نسبت به پرداخت دیون قانونی مراجع برون‌سازمانی (بیمه کارگری، عوارض، مالیات و جرایم تعزیزاتی) و ارایه مفاصا حساب‌های مربوطه اقدام نکند، کل سپرده بهره‌بردار به نفع سازمان ضبط یا بدهی بهره‌بردار به سازمان‌های ذی‌ربط تا سقف سپرده موجود تهاتر می‌شود.

وی ادامه داد: در صورتی که بدهی بهره‌بردار به سازمان‌های ذی ربط کم‌تر از میزان سپرده باشد، مابقی سپرده به نفع سازمان ضبط و وصول می‌شود و مهلت ارایه مفاصا حساب غرفه‌داران از دوماه به ۴ماه افزایش پیدا کرد.در نهایت کلیات و جزییات اصلاحیه این مصوبه با اکثریت آرا به تصویب رسید.

    نرخ بازدید از موزه جلال و سیمین؟

با توجه به مشکلات درآمدی شهرداری، مدیران شهری باید به فکر جایگزین کردن منابع جدید به جای منابع ناپدار قبلی باشند. حوزه گردشگری یکی از حوزه‌های درآمدزاست که شهرداری تاکنون کمتر به آن توجه کرده است. مطالعات بسیاری در زمینه نقش گردشگری شهری در اقتصاد شهری انجام شده است که تمامی آنها بر درآمدزایی گردشگری به عنوان یکی از مزایای گردشگری در کلان‌شهرها اتفاق نظر دارند. در واقع مخارج بازدیدکنندگان، نه تنها بر فرصت‌های شغلی و دستمزدها اثر می‌گذارد، بلکه درآمدی را نیز برای بخش عمومی و خصوصی ایجاد می‌کند. این درآمدها از طریق مالیات، هزینه بابت استفاده از تسهیلات عمومی و مالیات گردشگری قابل وصول است. شهر تهران اماکن تاریخی و فرهنگی بسیاری دارد که می‌توان از آنها درآمدزایی کرد. موزه‌های شهر یکی از این اماکن است اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب بسیاری از شهروندان تهرانی از وجود آنها کاملا بی‌خبرند یا فقط نام چند مکان تاریخی را شنیده‌اند، بدون اینکه بدانند در کجای شهر واقع شده‌اند. خانه موزه جلال آل احمد و سیمین نیز به تازگی به آثار تاریخی فرهنگی شهر تهران اضافه شده است و چنانچه اطلاع‌رسانی در این خصوص صورت گیرد می‌تواند دوستداران ادبیات را به دیدار از این مکان فرهنگی سوق دهد.

در همین رابطه، اعضای شورای اسلامی شهر تهران روز یکشنبه لایحه شهرداری تهران در خصوص تعیین بهای بازدید از خانه موزه سیمین و جلال را بررسی و تصویب کردند. حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درباره مبلغ ورودی این موزه گفت: بر اساس لایحه شهرداری، مبلغ ورودی برای شهروندان ایرانی ۳ هزار تومان و مبلغ ورودی برای گردشگران خارجی ۱۰ هزار تومان خواهد بود. این هزینه برای برخی از اقشار از جمله خبرنگاران، دانشجویان و دانش‌آموزان یک هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌شده است.

احمد مسجد جامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز عنوان کرد: در تهران موزه‌های متعدد از جمله موزه شریعت رضوی، موزه خط و خوشنویسی، موزه شهید بهشتی، موزه شهید مطهری و سایر موزه‌ها را داریم که مردم بطور رایگان از آن استفاده می‌کنند. او در مخالفت با پولی شدن موزه خانه موزه سیمین و جلال گفت: این موزه سالانه ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد و پولی کردن آن سالانه تنها ۱۰ میلیون تومان درآمد ایجاد می‌کند که درآمد ناچیزی است. موزه‌های تهران خوابیده و رها هستند و باید تلاش کنیم مردم از این امکانات در شهر تهران استفاده کنند.

سید محمود میر لوحی، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در موافقت با پولی شدن خانه موزه سیمین و جلال گفت: تعداد قابل‌توجهی موزه در تهران داریم که اگر برای اداره آن تدبیر نکنیم، به‌زودی مجبور می‌شویم از کیفیت کار آنان بکاهیم.یک‌خانه معمولی هم سالانه نیازمند تعمیرات است، ساختمان موزه‌ها استهلاک دارند که باید برای تعمیر و رفع این استهلاک هزینه کنیم.بهتر است این موزه‌ها را به بخش خصوصی تحویل دهیم و با درآمد حاصله، هزینه‌های استهلاک و تعمیر ساختمان را جبران کنیم.

همچنین در جریان بررسی این طرح ناهید خداکرمی، عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت گسترش فضای گفت‌وگو و بازخوانی آثار فاخر ادبی مربوط به این دو نویسنده و لزوم آشنایی نسل جوان با شیوه زندگی این دو نفر، پیشنهاد می‌شود برگزاری جلسات دانشجویی و دانش‌آموزی و تحلیل آثار جلال و سیمین در محل موزه، به شرطی که حداقل

۴ هفته پیش از برگزاری درخواست کتبی به مدیریت موزه ارسال شود، رایگان انجام پذیرد. بهانه این کار، موردتوجه قرار گرفتن پاتوق‌های ادبی و گسترش آنهاست.این پیشنهاد با اکثریت آرا به تصویب رسید.

    درآمد پارک حاشیه‌ای محقق نشد

در این جلسه مرتضی الویری، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران از عدم تحقق ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد پارک‌های حاشیه در بودجه ۹۷ خبر داد و گفت: بر اساس بودجه سال ۹۷ مقررشده بود شهرداری تهران از محل ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب کند، اما این ردیف بودجه صفر است. در سال‌های گذشته با حضور پارکبان‌ها مبالغ کمی به‌حساب شهرداری واریز می‌شد که آن‌هم تعطیل‌شده است، در بودجه سال ۹۷ مقررشده بود، مبلغ ۹۵۰ میلیارد تومانی حاصل از پارک حاشیه‌ای صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل شود، اما این اتفاق نیفتاده و شهرداری تهران اقدام لازم برای تحقق این بخش از درآمد پایدار را انجام نداده است.

    انتقاد از تاخیر در بررسی پرونده‌های باغات

همچنین زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جریان بررسی پرونده باغات گفت: در طول فعالیت ١٧ ماهه کمیسیون ماده ٧ در مناطق و دبیرخانه تاکنون ۲۰هزار پرونده بررسی‌شده است، اما هنوز۵۰ پرونده در شورای شهر برای تشخیص باغ یا غیر‌باغ بودن رسیدگی نشده است. برخی از این پرونده‌ها برای سال ۹۴ است و هنوز رسیدگی نشده، درحالی که پرونده‌های سال ٩٧ در دستور قرارگرفته، علت عدم رعایت زمان در ارجاع پرونده‌ها چیست؟ اگرچه تعیین نوعیت املاک (باغ بودن) در شأن شورا است، اما تأخیر در بررسی پرونده‌ها باعث می‌شود رأی شورا اثرش را از دست بدهد.بهتر است به‌جای آنکه پرونده سال ۹۷برای بررسی به صحن ارجاع داده شود، پرونده‌هایی که از سال‌های قبل مانده، در اولویت دستور کار صحن قرار بگیرد.

    لزوم ارایه جدول بهای خدمات شهری

مجید فراهانی، رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران نیز در جریان تذکر پیش از دستور صحن علنی با اشاره به لزوم ارایه جدول بهای خدمات قابل ارایه، خواستار انجام تکالیف قانونی از سوی شهرداری تهران شد.

او در این باره گفت: هرچند انسجام‌بخشی به تبصره‌های بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران و استفاده از الگوی سیاست‌ها و الزامات تدوین بودجه سال ۱۳۹۸ مصوب شورای اسلامی شهر تهران در انضباط بخشی به تبصره‌ها قابل‌تقدیر است، اما بی‌توجهی شهرداری تهران در ارایه بند ۱.۲ بخش الف سرفصل‌های لایحه بودجه مطابق مصوبه «سیاست‌های اجرایی و الزامات تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ شهرداری تهران» که در این بند بر ارایه «جدول بهای خدمات قابل‌ارایه از سوی شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات وابسته باید در قالب یکی از تبصره‌های بودجه» تأکید شده بود، زمینه‌ساز دوباره‌کاری شورا را فراهم می‌کند.

فراهانی افزود: بر همین اساس و به‌منظور استفاده بهینه از فرصت بررسی بودجه و لزوم تعیین بهای خدمات در قالب یکی از تبصره‌های بودجه، لازم است شهرداری نسبت به اجرای تکلیف قانونی خود اقدام و فهرست بهای خدمات و فعالیت‌های اثرگذار بر بودجه را ارایه کند تا در جریان بررسی تبصره‌ها این نرخ‌ها بررسی و به تصویب برسد. در غیر این صورت، موکول کردن این نرخ‌گذاری به طول سال ۱۳۹۸ یا الزام شهرداری به ارایه آن در اصلاحیه بودجه زمینه‌ساز اتلاف منابع شهرداری و تحمیل هزینه‌های سنگین ناشی از اختلاف بهای دریافتی از شهروندان و قیمت تمام‌شده واقعی و تحمیل زیان به شهرداری خواهد شد.

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: بر همین اساس در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «لزوم ارایه جدول بهای خدمات قابل‌ارایه از سوی شهرداری در چارچوب تبصره‌های بودجه سال ۱۳۹۸ بر اساس الزام شورا» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حمایت وزارت نفت از برقی شدن موتورسیکلت‌ها گفت: این اقدام بر اساس قانون انجام می‌شود.‌ در جلسه‌ای موضوع بررسی شده و پس از راستی‌آزمایی شرکت نفت موظف شده تا به اینگونه فعالیت‌ها کمک مالی کند.

 


 بررسی لایحه بودجه ۹۸  تهران از ۱۰ اسفند

    محسن هاشمی، رییس شورای شهر در حاشیه جلسه شورا و در جمع خبرنگاران در خصوص لایحه بودجه 98 شهرداری تهران گفت: لایحه بودجه در کمیسیون‌ها مطرح شده است و اعضای شورا نیز پیشنهادات خود را در خصوص بودجه ارایه کرده‌اند و به زودی نظر کمیسیون‌ها به کمیسیون برنامه و بودجه می‌آید و پس از جمع‌بندی در کمیسیون تلفیق 10 اسفند در صحن شورا بررسی خواهد شد.

هاشمی در ادامه در خصوص پرداخت مطالبات پیمانکاران گفت: در حال حاضر میزان بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران کاهش یافته است و پیشنهاداتی نیز برای پرداخت مطالبات پیمانکاران ارایه کرده‌ایم. در این روش پیشنهاد داده‌ایم که ابتدا بدهی 80 درصد پیمانکاران که بدهی کمتری دارند، پرداخت کنیم و در ادامه پیمانکارانی که طلب‌های با رقم بالا دارند با آنها مذاکره شود و به صورت نقدی یا غیر نقدی مطالبات آنها پرداخت شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حمایت وزارت نفت از برقی شدن موتورسیکلت‌ها گفت: این اقدام بر اساس قانون انجام می‌شود.‌در جلسه‌ای موضوع بررسی شده و پس از راستی‌آزمایی شرکت نفت موظف شده تا به اینگونه فعالیت‌ها کمک مالی کند. شرکت نفت تاکنون پرداخت جدی برای حمایت از اینگونه اقدامات نداشته است، بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر تهران از موتورهای بنزینی است، در حال حاضر سه میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند و 20 تا 30 درصد آلودگی‌های هوای تهران ناشی از موتورسیکلت‌هاست.

هاشمی با اشاره به بازدید از یکی از شرکت‌های صنایع دفاع تولید باتری‌های لیتومی گفت: با شرکت‌هایی مواجه شده‌ایم که می‌توانند موتور بسازند و این مجموعه توان آن را دارد که در داخل کشور موتورهای برقی بسازد که با این اقدام باعث ایجاد شغل، صرفه جویی سوخت و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

 

 

ارسال نظر