پیشنهاد متفاوت پلیس برای تغییر طرح زوج و فرد

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۲۱

گروه راه و شهرسازی|

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه اثربخشی طرح زوج یا فرد نسبت به ابتدای شروع آن‌که به سال ۸۴ باز می‌گردد، کاهش یافته است، ‌اظهار کرد: در این شرایط، به نظر می‌رسد تقسیم‌بندی پلاک‌ خودروها به ۳ دسته به نحوی که از ۶ روز هفته هرکدام از این دسته‌ها قادر به استفاده و تردد در دو روز هفته باشند، راهکار مناسب‌تری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد. به گزارش ایلنا، سردار محمدرضا مهماندار با بیان این خبر افزود: سال ۸۴، تعداد ۲ میلیون خودرو در سطح شهر تهران در حال تردد بودند و همه روزه یک میلیون «معادل ۵۰ درصد» آن اجازه ورود به محدوده را داشتند.در حال حاضر اگر صرفا پلاک خودروهای شهر تهران را در نظر بگیریم، حدود ۴ میلیون پلاک تهران در سامانه شماره‌گذاری ثبت شده است که طبعاً ما شاهد افزایش نسبی حجم ترافیک و آلودگی ناشی از آن هستیم. مهماندار با اشاره به اینکه در شرایط فعلی، راه برون رفت از مساله آلودگی هوا و کاهش حجم ترافیک محدوده زوج یا فرد، تغییر در مدیریت این محدوده است، تصریح کرد: در این شرایط اگر بخواهیم به مردم فشار اقتصادی نیاوریم و طرح‌های غیر عوارضی و غیر پولی ورود به این محدوده را دنبال کنیم، به نظر می‌رسد تقسیم‌بندی پلاک‌های خودروها به ۳ دسته به نحوی که از ۶ روز هفته هرکدام از این دسته‌ها قادر به استفاده و تردد در دو روز هفته باشند، راهکار مناسب‌تری برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا باشد. طرح پیشنهادی در مقایسه با طرح موجود، با وجود اینکه حجم ورودی را از۵۰ درصد به ۳۳ درصد کاهش می‌دهد، در تعداد روزهای مجاز برای تردد تفاوت چندانی ندارد چرا که عملاً در حال حاضر با توجه به اینکه در روز پنج شنبه طرح اعمال نمی‌شود، دارندگان پلاک‌های فرد، ۲ روز در هفته مجاز به تردد در محدوده هستند. به گزاش «تعادل»، بیش از ۹ ماه از اجرای طرح جدید ترافیک در تهران می‌گذرد. براساس تصمیم شورای ترافیک تهران و شورای شهر تهران قرار براین بود که در صورت موفقیت آمیز بودن طرح ترافیک، این طرح به محدوده زوج و فرد نیز تسری یابد و سال آینده این طرح حذف شود. اما اختلافات بین کمیسیون حمل و نقل شورای شهر با معاونت حمل و نقل شهرداری و نیز اختلاف مدیریت شهری با پلیس راهور به نوعی شهروندان را سردرگم کرده است. گفته می‌شود، به تازگی برای برخی از شهروندان پیامک ورود غیرمجاز به محدوده زوج و فرد ارسال و تاکید می‌شود که از آنها عوارض کسر خواهد شد. در حالی که پلیس راهور و نیز کمیسیون حمل و نقل شورای شهر اخذ عوارض از محدوده زوج و فرد را غیرقانونی می‌دانند، اما محسن پورسیدآقایی معاون حمل ونقل شهرداری معتقد است این کار قانونی است و مصوبه شورای شهر را دارد.

     مصوبه داریم

به گفته معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج وفرد تردد کند، باید عوارض پرداخت کند. این کار قانونی است و شورا در این باره مصوبه دارد. او با بیان اینکه اگر کسی در روز مخالف پلاک خود در محدوده زوج و فرد تردد کند، بر‌اساس مصوبه شورا باید عوارض پرداخت کند، گفت: در ماده 8 مصوبه شورا ذکر شده که شهرداری باید نسبت به وصول عوارض خود اقدام کند و پلیس هم باید جداگانه جریمه خود را دریافت کند. برای روشن شدن موضوع نامه رسمی به شورای شهر نوشته‌ایم که بر اساس مصوبه شورا عوارض دریافت می‌شود و اگر نظر شورا غیر از این است اعلام کند.

به گفته پورسیدآقایی، رییس شورای شهر به کمیته حقوقی شورا این مساله را ارجاع داد و آنها بعد از بررسی اعلام کردند گرفتن عوارض زوج و فرد طبق مصوبه است و خلاف قانون نیست. وی با تأکید بر این موضوع که عوارض تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای مخالف بر اساس رویه‌های گذشته دریافت می‌شود، گفت: عوارض زوج و فرد مانند عوارض طرح ترافیک است و به ازای ساعت تردد و به نوع معاینه فنی بستگی دارد.

     شهرداری ضابط قانونی نیست

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ماجرای ارسال پیامک جریمه ورود به محدوده طرح زوج و فرد اظهار کرد: این پیامک‌ها از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری ارسال می‌شود، اما شهرداری ضابط قانونی بر‌ا‌ی جریمه نیست و فقط پلیس می‌تواند جریمه کند.اخذ عوارض از محدوده ترافیک زوج و فرد غیرقانونی است و متأسفانه یکی از اشکالات د‌ر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برخلاف ضوابط عمل کردن است. ما مصوبه د‌ر خصوص طرح ترافیک داریم و طرح ترافیک با زوج و فرد تفا‌و‌ت د‌ارد و اخذ عوارض بر‌ا‌ی محدوده زوج و فرد غیرقانونی است. همچنین رییس پلیس راهور نیز در پاسخ به پرسشی درباره عوارض طرح ترافیک زوج و فرد در کنار دریافت جریمه، اظهار کرد: امسال برای اولین‌بار و در محدوده طرح ترافیک مقرر شد تا خودروهایی که به شکل غیرمجاز وارد محدوده طرح ترافیک شوند، علاوه بر جریمه عوارض را نیز پرداخت کنند. تاکید می‌کنم که این پرداخت عوارض تنها مربوط به محدوده طرح ترافیک است و در محدوده زوج و فرد اجرا نمی‌شود.  برخی معتقدند، شهرداری برای جبران کسری بودجه خود اقدام به این کار کرده است. محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای‌شهر تهران در این باره گفت: شکایات متعددی به کمیسیون واصل‌شده مبنی‌براینکه شهرداری از خودروهایی که صرفاً به محدوده زوج و فرد وارد می‌شوند، مشابه سایر خودروهایی که در محدوده طرح‌ترافیک تردد می‌کنند نیز عوارض اخذ می‌کند. عوارض از خودروهایی که صرفاً در محدوده زوج و فرد تردد می‌کنند، مسیر مناسبی برای جبران کسری درآمد حاصل از طرح‌ترافیک نیست.

محمد علی کرونی با بیان اینکه در مدل قبلی طرح ترافیک که تا سال ۹۶ اجرا می‌شد، روال به این صورت بود که با خرید طرح ترافیک، اجازه تردد در تمامی سطح شهر برای خودروهای دارای طرح صادر می‌شد و مخالف بودن پلاک در روزی که تردد انجام می‌شد، نیز باعث جریمه شدن از سوی پلیس نمی‌شد گفت: از آنجایی که در طرح جدید تعرفه تردد در محدوده زوج و فرد به علت مخالفت فرمانداری حذف شد و عملا راهکاری برای جلوگیری از جریمه شدن توسط پلیس در مصوبه وجود نداشت، بنابراین تبصره‌ای در متن آورده شد که همانند گذشته خودروهایی که تمایل به تردد در محدوده زوج و فرد در روزهای مخالف پلاکشان را دارند با پرداخت مبلغ طرح ترافیک از این تسهیل برخوردار شوند. وی با اشاره به اینکه این تبصره باعث نخواهد شد که شهرداری این تسهیلات را به نفع خود تفسیر کرده و نسبت به اخذ عوارض از این گروه خودروها اقدام کند، گفت: اصل موضوع که نرخ تردد در محدوده زوج و فرد بوده در مصوبه حذف شده و این فاقد وجاهت قانونی است که نرخ طرح ترافیک را به محدوده زوج و فرد تسری دهیم و از شهروندانی که طرح ترافیک ندارند و در روز مخالف پلاکشان در محدوده زوج و فرد تردد می‌کنند، عوارض اخذ کنیم، چرا که این گروه از خودروها توسط پلیس اعمال قانون می‌شوند.

کرونی تاکید کرد: تبصره مذکور صرفا برای ایجاد مسیری به منظور جلوگیری از جریمه پلیس راهنمایی و رانندگی و تبعات بعدی آن بوده که گویا معاونت حمل و نقل اصرار دارد آن را تفسیر به نفع کند. اینکه طرح ترافیک موفق نبوده و درآمدهای شهرداری از این محل محقق نشده نباید باعث اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و مغایر با منافع شهروندان شود. عوارض زوج و فرد را حذف نکردیم که ۳ برابر آن را از مردم بگیریم.

     ارایه لایحه جدید

در حالی که هنوز اختلافات بر سرچگونگی اجرای طرح ترافیک سال 97 وجود دارد، هفته گذشته شهرداری لایحه طرح ترافیک سال 98 را به شورای شهر تقدیم کرد و به احتمال زیاد طی هفته جاری در صحن شورا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.در لایحه ارسالی شهرداری به شورا پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی نرخ تعرفه طرح ترافیک د‌ر سال ۹۸ مطرح شده است. علیخانی درباره این پیشنهاد گفت: پیشنهاد شهرداری افزایش ۲۰ درصدی تعرفه طرح ترافیک نسبت به سال گذشته است که ما ایراداتی به این لایحه داریم.به د‌لیل آماده نبودن زیرساخت‌ها و دوربین‌های ورود و خروج، در سال جاری درآمد پیش‌بینی شده از تعرفه بخش زیادی از آن محقق نشده است. طبق اعلام شهرداری تهران فقط ۶۰ میلیارد تومان طرح ترافیک د‌ر سال جاری تاکنون درآمدزایی داشته که به خزانه واریز شده است و این د‌ر حالی است که د‌ر بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی ۴۷۰ میلیارد تومانی از درآمدهای این بخش شده بو‌د. هر چند علیخانی میزان درآمدزایی طرح ترافیک سال 97 را 60 میلیارد تومان عنوان کرد، اما روز جمعه پورسیدآقایی در توضیحاتی اظهار کرد درآمدهای شهرداری تهران از طرح ترافیک تا اول بهمن ماه سال جاری، 206 میلیارد تومان بوده که از این میزان 60 میلیارد تومان آن به خزانه شهرداری واریز شده است. علیخانی‌ با بیان اینکه د‌ر سال ۹۶ شهرداری تهران از محل طرح ترافیک حدود ۴۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است و این درآمد با توجه به شرایط اقتصادی موجود، به‌شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: دلیل این امر عجله معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری د‌ر نحوه اجرای طرح ترافیک جدید و محاسبه ورود و خروج بو‌د و ما بارها اعلام کردیم که زیرساخت‌های طرح جدید هنوز آماده نیست. اکنون نیز با توجه به شرایط درآمدی مشخص شد که این زیرساخت‌ها مهیا نیست و هنگامی که با آن تعرفه این بودجه محقق نشده است، ‌اصرار بر افزایش دوباره قیمت‌ها توجیهی ند‌ارد و بنده مخالف افزایش نرخ طرح ترافیک هستم. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: سال گذشته نیز نرخ‌های طرح‌ ترافیک افزایش یافت و پورسیدآقایی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری گفت می‌خواهیم عدالت ر‌ا اجرایی کنیم و دنبال درآمد نیستیم و‌لی تاکنون عدالت اجرایی نشده و 2 برابر خودروهایی که مجوز ورود به طرح ترافیک دارند، به صورت غیرمجاز وارد طرح می‌شوند و این عدالت اجرایی نشده است.

 

ارسال نظر