طرح جدید ترافیک قربانی شتاب‌زدگی شد

۱۳۹۶/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۱۵۷

گروه راه و شهرسازی  آزاده کاری   

طرح ترافیک جدید شهرداری بعد از طی کردن مراحل مختلف و پشت‌سر گذاشتن افت و خیزهای فراوان بالاخره به فرمانداری رسیده بود و تنها یک گام با اجرا فاصله داشت، اما فرمانداری آب پاکی را روی دست شهرداری ریخت و این طرح پس از بررسی در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد. در جریان بررسی این طرح در کمیته انطباق فرمانداری از 9 بند طرح ترافیک به 6 بند آن ایراد قانونی گرفته شده است.

به گزارش فارس، محمد قانبیلی عضو کمیته انطباق فرمانداری تهران در این باره گفت: باید شورای حل اختلاف درمورد طرح جدید ترافیک نظر دهد و اجرای آن در سال آینده با شرایط فعلی امکان ندارد و حتی اجرای طرح فعلی هم در سال آینده وجود ندارد. قانبیلی معتقد است: بعضی از مواردی که در این طرح آمده با قانون مغایرت دارد و اجحاف در حق مردم است و باید بیشتر مورد بررسی قرار بگیرد.

غلامحسین آرام معاون فرمانداری تهران نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از رد لایحه طرح ترافیک جدید شهرداری در کمیته انطباق فرمانداری تهران خبر داد.

به گفته غلامحسین آرام درباره قیمت‌های ارسال شده شورای اسلامی شهر تهران درخصوص طرح ترافیک جدید شهرداری تهران ایرادات قانونی وجود داشت.  وی در این باره توضیح داد: برخی از مواد طرح ترافیک جدید نیز مغایرت‌های قانونی داشت. بر همین اساس این طرح در کمیته انطباق فرمانداری تهران رد شد و به شورای اسلامی شهر تهران عودت داده شد.

به گزارش «تعادل»، پیش از این نیز انتظار می‌رفت که طرح جدید ترافیک در جایی متوقف شود. اجرایی کردن این طرح صرف‌نظر از اینکه کمک چندانی به کاهش ترافیک و نیز آلودگی هوا نمی‌کرد، پیامدهای اقتصادی منفی برای شهر تهران داشت و پیش‌بینی می‌شد که در صورت اجرا با افزایش میزان کرایه حمل ونقل عمومی، اقتصاد شهر نیز دستخوش تغییر شده و شهر با سرعت بیشتری به سمت گران شدن می‌رفت.

از زمانی که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری این طرح را رسانه‌یی کرد، روزنامه تعادل با استناد به اظهارات کارشناسان و همچنین ارزیابی بنیادی این طرح، در گزارش‌های خود بر شتاب‌زدگی در روند تدوین و بررسی کارشناسی این طرح تاکید کرده بود. طرحی که با عجله تدوین شد، با شتاب بیشتر در شورای عالی ترافیک و بعد از آن نیز در شورای شهر، در حالی که مجالی برای شنیدن صدای نمایندگان مخالف فراهم نشد، به تصویب رسید. از این رو، این طرح قطعا کاستی‌های بسیاری دارد، ‌اما شهرداری ترجیح داد با وجود انتقادات بسیار چشم خود را روی این کاستی‌ها ببندند و برای رفع ایرادات تدبیری نیندیشد. در عین حال، طرح جدید ترافیک از همان روزهای نخست با حاشیه‌های بسیاری همراه شد. طرحی که به گفته پورسیدآقایی قرار بود عدالت را بین مردم برقرار کند و رانت را حذف کند، در عمل مسیری دیگر را پیمود و شرایط را برای تردد آسان قشر مرفه به محدوده طرح ترافیک فراهم می‌کرد به‌گونه‌یی که حتی برخی رسانه‌ها شهرداری را متهم به «شهرفروشی» نیز کردند و برخی، دلیل این شتاب‌زدگی در شهرداری و شورای شهر در تصویب طرح جدید را به درآمدزایی شهرداری از طرح جدید مرتبط دانستند.

به گفته مسوولان شهری، این طرح برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا اجرا می‌شود و براساس آن شهروندان باید برای ورود به زون‌های مختلف در ساعات گوناگون مبالغ مختلفی پرداخت کنند. بنابراین باید تعیین شود که در یک بازه زمانی با هزینه‌یی که از این راه حاصل می‌شود، این مشکلات حل خواهد شد. این چیزی است که در طرح مذکور موردتوجه قرار نگرفته است. در واقع هیچ‌گونه ضمانتی وجود ندارد که با اجرای طرح جدید، ترافیک و در کنار آن آلودگی هوای تهران کاهش خواهد یافت. بنابراین به نظر می‌رسد تغییر طرحی که بیش از 40 سال اجرایی شده نیاز به انجام تحقیقات بیشتر و استفاده از نظرات کارشناسان دارد تا هنگام اجرا کمترین مشکل به وجود بیاید.

نکته جالب اینجاست که شهرداری در شرایطی اصرار بر اجرایی کردن این مصوبه از ابتدای سال آینده دارد که هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای طرح آماده نیست. از همین رو، پلیس تهران از مخالفان این طرح به‌شمار می‌آید. هر چند پلیس تهران در ابتدای امر این طرح را خام توصیف کرد، اما در شورای عالی ترافیک به آن رای داد. با وجود این، دو روز پیش سردار رحیمی رییس پلیس تهران به طرح جدید ترافیک دوباره واکنش نشان داد و گفت: زیرساخت‌های لازم برای این طرح فراهم نیست و تا زمانی که زیرساخت‌ها تکمیل نشود اجازه اجرای طرح داده نمی‌شود.  مهماندار رییس پلیس راهور تهران نیز در مخالفت با اجرای طرح جدید ترافیک گفت: تا زمانی که شهرداری تهران زیرساخت‌های طرح ترافیک جدید مانند دوربین‌های خروجی را نصب نکند، این طرح قابل اجرا نیست و کارت‌های طرح ترافیک سال 96 در سال 97 هم اعتبار خواهد داشت.

اکنون این سوال پیش می‌آید که تکلیف طرح ترافیک تهران در سال آینده چه خواهد شد. پورسیدآقایی در یکی از مصاحبه‌های خود رسما تهدید کرد چنانچه طرح ترافیک جدید در فرمانداری تایید نشود طرح قبلی نیز اجرا نخواهد شد. سردار مهماندار روز گذشته در این باره گفت که دارندگان طرح ترافیک ۹۶ تا زمانی که زیرساخت‌های طرح جدید مهیا نشود همچنان می‌توانند با کارت‌های خود در طرح ترافیک تردد کنند.

نکته دیگری که در این طرح مغفول مانده، توجه به پیامدهای اجتماعی طرح مذکور است. همچنین ملزومات شغلی و حرفه‌یی افراد موردتوجه قرار نگرفته است. برای مثال خبرنگارانی که برای پوشش برنامه‌های خبری مجبورند به محدوده طرح ترافیک وارد شوند حتی با درنظر گرفتن 50درصد تخفیف که اعضای شورای شهر تصویب کردند باید سالانه مبلغی حدود 4.5 میلیون تومان بپردازند. این در حالی است که چندی پیش رییس سازمان نظام پزشکی کشور نیز با ارسال نامه‌یی به شهرداری خواستار درنظر گرفتن تسهیلاتی برای این قشر شد که باتوجه به درآمد پزشکان، ‌اصولا این قشر نیازی به درنظر گرفتن تسهیلات ندارند. بنابراین هر چند این طرح با شعار رفع تبعیض بین شهروندان گره خورده اما واقعیت این است که در عمل باز هم نسبت به گروه‌های شغلی مختلف تبعیض وجود دارد.

البته بعد از اینکه روز گذشته فرمانداری تهران ایرادات اساسی به این طرح وارد کرده و آن را برای سال آینده قابل اجرا نمی‌داند باید دید شهرداری چه واکنشی نسبت به این موضوع خواهد داشت و سرنوشت طرح ترافیک تهران به کجا می‌انجامد.

 

ارسال نظر