تکذیب رایزنی برای انتخاب شهردار جدید تهران

۱۳۹۶/۱۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۰۷۳

گروه راه و شهرسازی

روز گذشته علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در توییتی درباره دروغ‌پردازی برخی رسانه‌های خاص درخصوص برگزاری جلسه‌یی برای انتخاب جایگزین شهردار تهران واکنش نشان داد و گفت: دکتر نجفی منتخب هر ۲۱ عضو و مورد حمایت شوراست. به گزارش «تعادل»، علی اعطا در توییتر خود نوشت: به‌عنوان سخنگوی شورای شهر اخبار منتشره

در رابطه با دیدار و گفت‌وگوی اعضای شورا با شخصیت‌های اجرایی و سیاسی با موضوع گزینه جایگزین و هر اقدامی از این دست را از اساس تکذیب می‌کنم. سناریوی استعفا و تعیین جایگزینی برای نجفی از همان روزهای نخست فعالیت وی در شهرداری در برخی رسانه‌ها کلید خورد و تقریبا هفته‌یی نیست که در این رسانه‌ها خبری مبنی بر استعفای نجفی یا عدم توانایی وی در اداره امور شهر منتشر نشود.

به نظر می‌رسد رسانه‌های جریان مخالف تمام تلاش خود را به‌کار گرفته‌اند تا به هر طریقی حتی از طریق تضعیف روحیه شهردار، شرایط را برای کنار کشیدن وی فراهم کنند. این در حالی است که نجفی بارها در مصاحبه‌های خود عنوان کرده است که قصد استعفا ندارد و دلیلی برای این کار نمی‌بیند. یکی از مواردی که جریان‌های مخالف شهردار بر آن انگشت می‌گذارند، سن بالای شهردار و بیماری دیسک کمر وی است. در ایام اربعین با عود کردن بیماری نجفی خوراک مناسبی برای این رسانه‌ها پیدا شد تا با این بهانه که نجفی به‌دلیل بیماری، توانایی اداره شهر را ندارد باید استعفا کند، اما نجفی در پاسخ به این ادعاها گفت: در ایام اربعین کمرم دچار اسپاسم شد و آن هم به خاطر این بود که در یک روز، 8 ساعت مداوم جلسه داشتم و روی صندلی نشسته بودم، این در حالی است که از نظر بهداشتی و اصولی هم درست نیست که کسی 8 ساعت به‌صورت مداوم روی صندلی باشد. هنگام وقوع زلزله تهران نیز این رسانه‌ها بیکار ننشسته و شایعه حضور نجفی در کیش را بر سر زبان‌ها انداختند و فریاد بر آوردند که شهردار تهران در شرایط بحرانی تهران، شهر را به امان خدا گذارده و در جزیره کیش تفریح می‌کند. شهردار در جواب این شایعات اظهار کرد که آخرین باری که کیش بودم روز عید فطر بود و از آن موقع تا حالا فکر می‌کنم شاید بیش از 6 ماه گذشته است. بعد از شایعه برگزاری جلسه برای انتخاب جایگزین شهردار، ‌علاوه بر سخنگو دیگر اعضای شورای شهر نیز به این موضوع واکنش نشان دادند؛ از جمله حسن رسولی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در این باره گفت: اخیرا شایعاتی مبنی بر رفتن شهردار تهران مطرح شده است، چون از پشت پرده این شایعات مطلع هستم، خدا را شکر می‌کنم که مشخص شد یکی از گلوگاه‌های فساد را بسته‌ایم. رسولی ادامه داد: اطمینان می‌دهم محمدعلی نجفی براساس قول و قراری که گذاشته‌ایم، عالمانه، آگاهانه و با تعهد کامل این مسوولیت سنگین را با هدف ارائه تجارب چندین ساله مدیریتی خود به حوزه مدیریت شهری پایتخت پذیرفته است و با اطلاعات موثق و با قول و قرار و تعهدی که بین او و 21 نفر از اعضای شورای شهر تهران بسته شده، انجام وظیفه خواهد کرد. وی با تاکید بر اینکه ما خود را یک جمع 22 نفره می‌دانیم، عنوان کرد: همه این 22 نفر شبانه‌روز تمام تلاش خود را می‌کنیم که اوضاع نابسامان این سازمان بزرگ را در حد توان سامان‌بخشی کنیم. خزانه‌دار و عضو هیات‌رییسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: دلیل توزیع این شایعات این است که نجفی مدیر پاکدست، روی گلوگاه‌هایی که در گذشته به دور از چشم قالیباف به مرکز انواع فساد مدیریتی و اداری تبدیل شده بود، دست گذاشته و منافع برخی‌ها را به خطر انداخته است. وی تصریح کرد: باتوجه به نقش والایی که مدیریت شهری در سطح کشور به‌خصوص در پایتخت دارد، قطع کردن چنین منافعی هزینه‌هایی از قبیل این شایعات را به‌دنبال دارد که ما و مدیریت شهری جدید باید آن را تحمل کنیم. اگر در رسانه دیده نشویم، به کم‌کاری متهم‌مان می‌کنند.

 جوسازی‌ها چه چیزی را نشان می‌دهد؟

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، شایعاتی مبنی بر عبور از شهردار را سازماندهی شده دانست و گفت: شهردار تهران به‌عنوان یک فرد اصلاح‌طلب اقدامات موثر و قابل دفاعی انجام داده و شورا او را حمایت می‌کند.  صدراعظم نوری با بیان اینکه اداره امور کلان‌شهر تهران نیاز به خانه‌تکانی اساسی دارد، ‌گفت: این مهم با استقرار مدیریت کارآمد و حرفه‌یی شهری اعم از شهرداری و شورای شهر تهران آغاز شده است. وی افزود: شورای پنجم شفاف‌سازی و مبارزه با رانت نهادینه‌یی که در شهرداری تهران وجود دارد و در مدیریت شهری گذشته توسعه یافته را رویکرد خود قرار داده است. با این رویکرد، عجیب نیست با اقداماتی که شورای شهر در راستای مبارزه با این رویه‌ها انجام داده و با رویکرد راهبردی شهردار تهران به عنوان فردی که نماینده تفکر مبارزه با رانت است، مخالفت‌ها و مقاومت‌هایی صورت گیرد و واکنش‌هایی از سوی کسانی که منافعشان به خطر افتاده و طی سال‌ها با کدر بودن موضوعات شهری به منافعی دست پیدا کرده‌اند، صورت گیرد. صدراعظم نوری ادامه داد: افرادی که در عدم شفافیت توانستند به جایگاهی برسند و با روی کار آمدن مدیریت جدید شهر تهران و شورای شهر پنجم، دچار محدودیت شدیدی شده‌اند، یقینا تلاش می‌کنند اقدامات موثر و مثبت این جریان را کمرنگ جلوه دهند و شایعه ناکارآمدی شهردار تهران را بهانه‌یی برای اختلاف میان شورا و شهرداری و یاس مردم بیان کنند. وی تصریح کرد: کرد: همه این جو‌سازی‌ها نشان می‌دهد اقداماتی که شهردار تهران با حمایت شورای شهر انجام داده اقدامات موثری بوده است و در راستای اهداف شورا که مبارزه با رانت گسترده، شفاف‌سازی، اجتناب از شهر فروشی و جلوگیری از هر اقدامی که به جای منافع عمومی به منافع فردی و گروهی بینجامد، عمل کرده است.

 

ارسال نظر