ترابری هوایی و حقوق مصرف‎کنندگان

۱۳۹۶/۱۰/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۶۱۸

میلاد صادقی|

 پژوهشگر حقوق هوافضا|

بی‎گمان ترابری هوایی بیش از همه اقسام ترابری، با اصطلاح «حقوق مصرف‌‌کنندگان» آشناست. مصرف‎‌کنندگان در ترابری هوایی، اصولا شامل دو دسته اشخاص هستند؛ یکی مسافران و ارسال‌کنندگان بار که کامل‎ترین مصداق مصرف‌کنندگان ترابری هوایی‎‎اند. دوم، اشخاص ثالث ازجمله مالکان زمین‎های اطراف فرودگاه‎ها که بر اثر عبور و مرور وسایل هوایی، وضعیت آنان تحت‌تاثیر قرار می‎گیرد.  به‌همین دلیل، مصرف‎کنندگان هوایی محدود به مسافران هوایی نیستند و اصطلاح «حقوق مصرف‌کنندگان هوایی» گسترده‎تر از اصطلاح مشهور «حقوق مسافران هوایی» است.  به نظر می‎رسد زمانی حقوق مصرف‌کنندگان هوایی به وجه احسن تضمین می‎شود که قانون‎نویسان در مرحله پیش‎بینی و تدوین حقوق و قضات و داوران در مقام حل و فصل اختلافات باور کنند که حقوق مصرف‌کنندگان هوایی حقوقی است غیرتکراری، غیرتکلیف مدارانه و مقدس (متعالی). سه ویژگی یادشده را بدین نحو می‎توان گزارش کرد:

1- مقصود از غیرتکراری بودن حقوق مصرف‌کنندگان هوایی آن است که حقوق مصرف‌کنندگان هوایی در پی شناسایی و تکرار دوباره حقوق مسلم، گذشته و پیش‌پاافتاده مصرف‌کنندگان نیست، بلکه درصدد آن است که حقوقی را بیش از آن حقوق معمولی، شناسایی کند. بی‎تردید اصطلاح «حقوق مصرف‌کنندگان هوایی» به تنهایی نشان از یک وضعیت مخصوص می‎دهد که حقوق گذشته از پس آن برنیامده است. برای مثال، این هنر و لطف دستورالعمل حقوق مسافر نیست که اقدامات اهانت‌آمیز یا غیرمسوولانه کارکنان در محیط فرودگاه‎، هواپیما یا ترمینال را مشمول پیگرد قانونی قرار دهد. برعکس اگر قانونی مالیات خروج را حذف کند یا آن را کاهش دهد، آن وقت می‎توان گفت که یکی از مصادیق حقوق مصرف‌کنندگان هوایی تحقق یافته است.  مثال اخیر نشان می‎دهد که حقوق مصرف‌کنندگان هوایی فقط از متصدیان حمل و فرودگاه‎ها، انتظار شناسایی حقوقی غیرتکراری ندارد، بلکه از اشخاص دیگری چون دولت‎ها و سازمان‎های بررسی‌کننده سوانح و حوادث نیز انتظاری اینچنینی دارد.

2- غیرتکلیف مدارانه بودن حقوق مصرف‌کنندگان هوایی بدین معناست که حقوق مصرف‌کنندگان هوایی همیشه در برابر تکالیف آنها قرار ندارد. بنابراین برخلاف این تصور رایج که حق و تکلیف دو روی یک سکه‎اند، حقوق مصرف‌کنندگان هوایی، بسان سکه‎یی است که روی آن، نام «حقوق مصرف» نقش بسته است. اگر جز این بود، باید در برابر اصطلاح «حقوق مصرف‌کنندگان هوایی» یا «حقوق مسافران هوایی»، اصطلاح دیگری با نام «حقوق تاجران هوایی» تاسیس می‎شد.  با این وصف، باید تا سر حد امکان از وضع تکلیف بر مصرف‌کنندگان هوایی اجتناب کرد و حقوقی یک‌جانبه برای آنها به ارمغان آورد.

3- تقدس حقوق مصرف‎کنندگان هوایی به‌عنوان سومین ویژگی حقوق مصرف‌کنندگان هوایی بر آن است که حق مصرف به‌عنوان حقی مقدس و متعالی می‎تواند بر اصول حقوقی مهمی چون اصل آزادی قراردادی و حتی اصول عدالت و انصاف تقدیم و ترجیح یابد. پس اگر متصدی حمل به هر دلیلی حاضر به انعقاد قرارداد حمل با عده‎ای از مسافران نشود و این امتناع را به دستاویز حق آزادی قراردادی خود که در ماده 33 پیمان ورشو آمده است، توجیه کند، تقدس حق مصرف می‎تواند متصدی حمل را مجبور به انعقاد قرارداد حمل کند. برای مثال، اگر یک متصدی حمل خارجی در کشور خارجی دیگری از انعقاد قرارداد حمل با چند مسافر ایرانی امتناع کند، توسل به تقدس حق مصرف، آن متصدی ممتنع را در وهله نخست مجبور به انعقاد قرارداد حمل می‎کند و در وهله دوم (=در صورت خودداری از حمل مسافر) مکلف به جبران خسارت می‌کند.

 

ارسال نظر