شیوه مناسب توسعه‌ای فرودگاه‌های محلی

۱۳۹۶/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۰۹

ابراهیم مرادی، عضوهیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی درباره واگذاری فرودگاه‌های به بخش خصوصی گفت: درحال حاضر طرحی برای واگذاری فرودگاه‌های کم بازده به شهرداری‌ها و استانداری‌ها وجود دارد. اما به نظر من اجرای این طرح به نابودی شهرداری‌ها منجر می‌شود. زیرا هم‌اکنون بسیاری از شهرداری‌ها از پس هزینه‌های خود هم برنمی آیند. ‌نمونه آن فرودگاه کاشان است که شهرداری و شورای شهر کاشان، مالک آن هستند. اما مشکلات زیادی گریبان این فرودگاه را گرفته که مهم‌ترین آن، نبود تقرب پرواز است و هواپیماها مشکلات زیادی برای نشست و برخاست در این فرودگاه دارند.

مرادی افزود: برای آنکه صنعت فرودگاهی در ایران سودآور شود، باید شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی مسافر راه‌اندازی شود که بخشی از مسیرهای طولانی را برای مسافر به صورت هوایی به شهرهای بزرگ و سپس بخش دیگر را به صورت ریلی یا جاده‌یی به مقصد (شهرهای کوچک تر) برساند. عضو هیات‌مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه نگهداری فرودگاه‌ها از ساخت اولیه آن هم هزینه برتر است، ادامه داد: لزومی ندارد برای شهرهایی که هیچ گونه مزیت اقتصادی ندارند، فرودگاه ساخته شود. به عنوان نمونه باند فرودگاه تربت حیدریه به مسیل و دره یک رودخانه فصلی منتهی می‌شود که صرفا برای پر کردن این مسیل، ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه لازم است.

معاون عملیات پرواز شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: در حال حاضر صنعت فرودگاه‌سازی به شکل کنونی در ایران نمی‌تواند درآمدزا باشد، در دنیا با استفاده از روشی به نام «لوکاست ایرپورتا» که به فرودگاه‌های کم هزینه مشهورند، تنها یک باند، یک برج مراقبت و یک سالن انتظار کوچک ساخته می‌شود که این روش می‌تواند برای ساخت فرودگاه‌های محلی در ایران مناسب باشد.

 

ارسال نظر