ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۶/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۵۲۳

 افتتاح ۷۶ پروژه فرودگاهی در سال ۹۶

رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران از افتتاح و آغاز ۷۶پروژه در فرودگاه‌های کشور در سال ۹۶ خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، رحمت‌الله مه‌آبادی با بیان اینکه از تعداد ۷۶پروژه مذکور، امسال قرار است ۳۷پروژه افتتاح شوند، گفت: این ۳۷پروژه تا پایان سال ۹۶ در ۲۵فرودگاه کشور بهره‌برداری می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال در فرودگاه‌های کشور ۳۹پروژه آغاز شده یا آغاز می‌شود که برای اجرای آنها 4میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده و تاکنون هم 2میلیارد و ۴۳۴میلیون ریال از اعتبار آن تامین شده‌ است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری‌ هوایی ایران همچنین تعداد کل پروژه‌های درحال اجرای این شرکت را ۴۴پروژه و اعتبار در نظر گرفته شده برای آنها را 5 میلیارد و ۶۴۹ میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در سال جاری ۴۵طرح مطالعاتی در دست اقدام وجود دارد که ۱۴طرح آن در حوزه سیویل و ۳۱طرح در حوزه ابنیه است همچنین در سال جدید ۳۱پروژه مطالعاتی و نظارتی هم آغاز می‌شوند.

مه‌آبادی کل اعتبارات تامین شده در حوزه پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌یی را 3هزار و ۸۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

 موافقت بانک‌ جهانی با تسهیلات برقی‌‌سازی راه‌‌آهن

مدیرکل راه‌ آهن شمال، برقی ‌کردن خطوط ریلی این شرکت را به عنوان دومین پروژه برقی‌ کردن خطوط ریلی در کشور نام برد و گفت: برای اجرای این پروژه بانک جهانی با پرداخت تسهیلات یک میلیارد یورویی به صورت فاینانس موافقت کرده است.

به گزارش ایرنا، یوسف گران‌پاشا با اشاره به اینکه اجرای این پروژه در قالب امضای تفاهمنامه همکاری بین دو رییس‌جمهوری ایران و روسیه است، افزود: با موافقت بانک‌جهانی برای پرداخت این میزان تسهیلات به زودی این پروژه در فاز اجرایی قرار می‌گیرد و در مدت 3سال به بهره‌برداری می‌رسد.

گران‌پاشا با اشاره به اینکه تمام مسیر راه آهن شمال کشور و گرگان در این طرح قرار دارند، ادامه داد: مسیر ریلی شرکت راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز و تا گرگان در استان گلستان ادامه دارد.

مدیرکل راه آهن شمال، مسیری که پروژه برقی‌سازی در آن اجرا می‌شود را به طول ۵۰۰ کیلومتر اعلام کرد.

وی اجرای این پروژه را دارای ابعاد چند بعدی و فواید مختلف از قبیل کاهش آلایندگی‌های صوتی و محیط زیست، کاهش مصرف سوخت و خطر تصادف برشمرد.

گران‌پاشا ادامه داد: هم‌اکنون که فعالیت دیزل‌ها با سوخت گازوییلی است در بخش‌های سوخت، آلایندگی هوا و تصادفات به ترتیب یک هفتم، یک بیستم و

یک‌پنجاهم به نسبت حمل و نقل جاده‌یی کاهش دارد.

وی تاکید کرد: برقی کردن خطوط راه آهن شمال که استفاده از واگن‌های با سوخت برق را دارند، موجب کاهش بیشتر آلایندگی هوا، صوت و تصادف و نیز مصرف سوخت می‌شود که مقدار آن چند برابر وضعیت فعلی است. مدیرکل راه آهن شمال اضافه کرد: عبور بخش بیشتری از مسیر خطوط ریلی شمال از درون بافت شهرها و روستاها علاوه بر همراه بودن با خطرات جانی و مالی برای ساکنان حوالی مسیر آلودگی‌های صوتی هم به همراه دارد.

گران‌پاشا همچنین از افزایش ظرفیت حمل بار بر خطوط ریلی این مسیر به عنوان دیگر فواید اجرای این پروژه ذکر کرد و گفت: درحال حاضر ظرفیت حمل بار روی این مسیر 5/۲میلیون تن در سال است که با اجرای برقی‌سازی مسیر به 5/7میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای انتقال بار از بنادر و مراکز اقتصادی و تجاری همچون بندر امیرآباد بهشهر و اینچه‌ برون در استان گرگان به قطارهای مسیر افزود: برای این منظور خط ریلی به طول یک هزار و ۸۰۰ متر در بندر امیرآباد انجام شد تا بعد از تخلیه محموله‌های کشتی و بارگیری در واگن‌های قطار به اقصا نقاط کشور ارسال شود.

 هند به احداث خط‌آهن چابهار به زاهدان سرعت دهد

منابع هندی اعلام کردند که ایران از دهلی نو خواسته تا تعهد و جدیت خود نسبت به احداث خط آهن ۱.۶ میلیارد دلاری بندر چابهار را با تسریع در احداث این خط ریلی نشان دهد.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری لایو مینت، هند به ایران قول داده که موانع پروژه احداث این خط آهن سریع‌السیر را که متصل‌کننده بندر چابهار به شهر زاهدان در مرز افغانستان است، برطرف کند.

به گفته دو منبع آگاه، این موضوع در جریان سفر وزیر حمل و نقل هند به ایران برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهوری ایران مورد بحث قرار گرفته است. یک مقام دولت هند گفت:«به وزیر حمل و نقل هند دستور داده شده تا این موضوع را با شرکت ایرکان،(شرکت دولتی هندی که این پروژه به آن واگذار شده) در اولویت قرار دهد.»

هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیدا کند اما موعد موافقتنامه احداث این خط آهن 500 کیلومتری در ماه آوریل منقضی شده است.

به گفته یک مقام دیگر هندی:«در جریان مذاکرات انجام شده، دولت ایران از هیات هندی پرسید که آیا درباره احداث این خط ریلی جدی است یا نه؟ زیرا تاکنون هیچ تلاشی در این زمینه صورت نگرفته است.»

این مقام هندی افزود:«آنها (ایرانی‌ها) گلایه کردند که این موافقتنامه منقضی شده و شرکت ایرکان اطلاع نداده که آیا اعتبار لازم برای پروژه را تهیه کرده است یا نه. هیات هندی در این دیدار از طرف ایرانی زمان خواست و درخصوص تعهد طرف هندی در مورد این پروژه به طرف ایرانی اطمینان داد.

در ماه مه ‌2016 ایران و هند 12موافقتنامه شامل موافقتنامه شرکت ایرکان هند برای احداث خط آهن 500 کیلومتری چابهار به زاهدان را به امضا رساندند که بخشی از کریدور ترانزیتی به سمت افغانستان به شمار می‌رود.

 

 

ارسال نظر