تداوم افشاگری در آخرین جلسه علنی شورای چهارم

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۵۹
تداوم افشاگری در آخرین جلسه علنی شورای چهارم

گروه راه‌و‌شهرسازی|آزاده کاری|

برخلاف روند معمول هر هفته که جلسه روزهای یک‌شنبه شورای شهر تهران به صورت غیرعلنی برگزار می‌شد، جلسه این هفته به عنوان آخرین جلسه علنی شورای شهر و با حضور خبرنگاران برگزار شد. این در حالی است که آخرین جلسه شورای چهارم به شکل غیرعلنی و با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران، برگزار خواهد شد. قرار است در این جلسه شهردار گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دهد. همچنین مهدی چمران نیز اظهار کرد که گزارشی از عملکرد شورا تهیه کرده و در جلسه غیرعلنی ارائه خواهیم کرد. از آنجا که رییس شورای شهر همواره از شفاف‌سازی در شهرداری دفاع می‌کند، انتظار می‌رود جلسه آخر به شکل علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شود.

به گزارش «تعادل»، آخرین جلسه علنی شورای شهر چهارم روز گذشته درحالی برگزار شد که کمتر از نیمی از اعضا در جلسه حضور پیدا کردند و تا پایان جلسه تعداد اعضا از 15 نفر فراتر نرفت. با وجود این، اعضا پس از بحث و بررسی درخصوص لایحه تعرفه‌های اصلاحی بهره‌برداری از اماکن ورزشی متعلق به شهرداری تهران، افزایش 10 درصدی حق‌الزحمه مربیان اماکن ورزشی شهرداری تهران در جنوب تهران را به تصویب رساندند.

 بی‌میلی به سکونت در منطقه ٢٢

اعضای منتقد شورای شهر در آخرین جلسه علنی نیز منفعل نبوده و دست به افشاگری زدند. عبدالحسین مختاباد عضو کم‌حرف شورای چهارم در آخرین جلسه نسبت به عملکرد شهرداری در منطقه 22 انتقاد کرد و گفت: چنان بلایی بر سر منطقه ٢٢ آوردند که کسی حاضر نیست در آنجا سکونت کند. در منطقه ٢٢ اتفاقی افتاده که این روزها شبیه زندان شده است. برایم جای سوال است که مسوولان تهران با منطقه٢٢ چه می‌کنند.

به گفته مختاباد، اینکه می‌گویند تهران شهر سوخته است، واقعا صحت ندارد. این شهر رشد قابل‌توجهی داشته و هر دوره‌یی موافقان و مخالفان خودش را دارد که این نیز طبیعی است.

مختادباد با اشاره به صحبت‌های تبلیغاتی قالیباف در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: قالیباف می‌گوید ٩٦درصد مردم گرسنه هستند و تنها ٤درصد بضاعت مالی بسیار خوبی دارند و دولت کاری نکرده است. پاسخ این اظهارات این است که ١٢سال کار نکردید و شهر سوخته تحویل دادید!

 تخفیف 29 میلیاردی برای ساخت یک هتل

نفر بعدی که طبق معمول دست به افشاگری زد، ‌رحمت‌الله حافظی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا بود. حافظی این‌بار از ارائه تخفیف 29 میلیاردی برای ساخت یک هتل پرده برداشت و گفت: زمینی به متراژ 5 هزار و 535 متر در محدوده شیان وجود دارد که برای آن مجوز ساخت هتل از سوی شهرداری به بخش خصوصی داده شده است. این ملک دارای ابهاماتی است چراکه بررسی‌ها نشان داده 42 میلیارد تومان بیشتر از ارزش واقعی ملک، قیمت‌گذاری شده است و از سوی دیگر هزینه صدور پروانه ساخت 39 میلیارد تومان برآورد شده بود که شهرداری در اقدامی عجیب 29 میلیارد تومان به مالک تخفیف داده است.

به گفته حافظی، این ملک در پهنه جی قرار دارد و بر اساس تبصره یک ماده ۲۱ برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری ارائه هر گونه طرح در پهنه فضای سبز که موجب آسیب و کاهش آن شود ممنوع است. در نتیجه شهرداری مجاز نبوده پرونده این ملک را به کمیسیون ماده 5 بفرستد.

حافظی افزود: در هر حال کمیسیون ماده 5 به این ملک مجوز ساخت هتل با سطح اشغال ۲۰‌درصد در 20 طبقه داده است اما برخلاف کمسیون ماده ۵، شهردار منطقه مجوزی با سطح اشغال ۳۰‌درصد در ۲۵ طبقه صادر کرده که دوستان باید پاسخگو باشند.

 واگذاری طبقه منفی یک برج میلاد

در ادامه محمد حقانی رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از قراردادهای دقیقه نودی شهرداری تهران گلایه کرد و با بیان اینکه تنها چند روز دیگر به پایان مدیریت فعلی شهر باقی مانده و بارها خواهش کردیم که در واپسین لحظات مدیریت شهری قراردادی امضا نشود، ‌گفت: باخبر شدیم که بدون اطلاع مدیرعامل برج میلاد، مدیریت طبقه «منفی یک» برج به یک شخص واگذار شده است.

به گفته او، همچنین اردوگاه شهید میرحسینی به متراژ 48 هکتار به بخش خصوصی واگذار شده و نیز مرکز اتحاد که جهت توانمندسازی بانوان استفاده می‌شد، به آقای «م» واگذار شده است و جای سوال است که چرا شهرداری این اقدامات را انجام می‌دهد.

بعد از صحبت‌های حقانی، ناصر امانی معاون برنامه‌ریزی و توسعه و امور شوراهای شهرداری در دفاع از عملکرد شهرداری عنوان کرد: اردوگاه میرحسینی به هیچ فردی واگذار نشده و تنها نگهداشت این مجموعه به بخش خصوصی واگذار شده است.

وی درخصوص واگذاری طبقه منفی یک برج میلاد به بخش خصوصی نیز تصریح کرد: از این طبقه تا پیش از تکمیل ساختمان اداری به‌عنوان بخش اداری استفاده می‌شد، پس از تکمیل ساختمان اداری حدود 10 ماه پیش فردی اعلام آمادگی کرده بود تا در این طبقه سرمایه‌گذاری اقدامات فرهنگی و آموزشی انجام دهد. همان 10 ماه پیش نیز هیات‌مدیره برج میلاد قراردادی را با این فرد منعقد کردند. البته جلوی این قرارداد را گرفته‌ایم تا مدیریت شهری در دوره بعدی نسبت به آن تصمیم‌گیری کند.

صحبت‌های حقانی درخصوص واگذاری طبقه منفی یک برج میلاد، واکنش لیدا دانشی مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل برج میلاد تهران را نیز در پی داشت. دانشی پس از پایان نشست پارلمان شهری پایتخت، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری در این باره گفت: جابه‌جایی در حوزه‌ مدیریت شهری بهانه‌ خوبی برای متوقف کردن امور جاری نیست. برج میلاد تهران، طبق روال مألوف با همه‌ ظرفیت‌ها و توان موجود به ارائه‌ خدمات مشغول است.

وی افزود: قرارداد طبقه‌ منفی یک برج میلاد تهران در حوزه «مشاغل مربوط به کودکان» است که حدود یک سال مورد مطالعه و بررسی بوده و روال اداری آن نزدیک به 10 ماه پیش با تایید کارشناسان و تصویب هیات‌مدیره برای ارائه به سرمایه‌گذار داخلی انجام‌ شد.

دانشی تصریح کرد: اینکه عنوان شده بدون اطلاع مدیرعامل این واگذاری در حال انجام است، این‌گونه نبوده و دکتر درویش‌پور با دقت و حساسیت بسیار زیاد و با حضور در جلسات مستمر، نسبت به بررسی و کارشناسی طرح مکمل «جاده سلامتی برج» پیگیر بودن تا بسته‌ تفریح و سلامت خانواده‌ها در برج میلاد محقق و به شهروندان ارائه شود.

 توافق بر سر تخلفات در شهرداری مناطق

محمدمهدی تندگویان، نایب‌رییس کمیسیون معماری و شهرسازی نیز با اشاره به گزارش معاون شهرسازی در جلسه گذشته شورای شهر اظهار کرد: مدل تعاملی معاونت شهرسازی در دوره معاونت آقای پشمچی‌زاده با کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر خوب بود اما با این حال از منظر کمیته شهرسازی شورای شهر نکاتی باقی مانده است که باید گفت.

موضوع اول مربوط به بحث برون‌سپاری در حوزه شهرسازی است. دفاتر خدمات الکترونیکی که ایجاد شد هیچگاه به کارایی و ثمردهی‌ای که انتظار می‌رفت، دست نیافت. واقعیت این است که مناطق نتوانسته‌اند از میزان مراجعه شهروندان تهرانی به شهرداری‌های مناطق کم کند و این کاملا مغایر با موضوع برون‌سپاری در حوزه شهرسازی است. این موضوع فساد مختص به خودش را همراه دارد و وحدت رویه و مدیریت یکپارچه هنوز در شهرداری جا نیفتاده است. وی ادامه داد: موضوع دوم در مورد ماده 100 است. بنده هم مانند سایر اعضای شورای شهر در یکی از شعب کمیسیون ماده 100 حضور داشتم که عمده رای‌های ما به خصوص در موضوع‌های قلع و قمع اجرا نمی‌شد. پرونده‌ها را برای نظریه به منطقه می‌فرستیم ولی پاسخ آن را دریافت نمی‌کنیم.

به عنوان مثال پرونده مجتمع تجارت جهانی فردوسی را با همه موضوعاتش به منطقه مورد نظر فرستادیم ولی بعد از این همه مدت هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ایم! متاسفانه برخی از این پرونده‌ها به شورای توافقات می‌رود و هر گونه که شده با گرفتن وجه از مالک به توافق می‌رسند.

به گفته وی، این موضوع به نحوی عادی شده که تقریبا همه تصور می‌کنند، می‌توانند تخلف کنند و هزینه‌اش را پرداخت کنند. وقتی سازه‌یی در خیابان بخارست ساخته می‌شود که 10هزار مترمربع تخلف دارد، مشخص است که در منطقه تخلفاتی صورت گرفته است. این موضوع یک مورد نیست و چندین توافق در همین باب در شهرداری رخ داده یا درحال رخ دادن است.

وی در ارتباط با مهاجرت درون‌شهری نیز صحبت کرد و گفت: معاونت شهرسازی هنوز نتوانسته در مورد این موضوع راه‌حلی بیندیشد، میزان هجوم مردم از مناطق پایین شهر به مناطق بالای شهر غیرقابل کنترل شده است. این موضوع همچنان وجود دارد چراکه توسعه‌ها ساخت‌و‌سازها به سمت مناطق خاص رفته و امکانات در برخی از مناطق تمرکز یافته است. بافت‌های فرسوده همچنان پر مساله است و نتوانسته‌ایم کیفیت زندگی را در این محدوده بهبود ببخشیم. منطقه 12 هنوز به سر و سامان نرسیده است. قرار بود منطقه 12 منطقه ایمن شهری برای سکونت باشد ولی این اتفاق نیفتاد. حتی بحث آن بود که بخشی از مدیریت شهری در منطقه 12 سکونت یابد ولی صورت نپذیرفت.

همچنین موضوع طرح‌های خاص در کمیسیون ماده 5 به خصوص در موضوع پیوست‌های ترافیکی حل نشد. مثلا پروژه‌های کوروش و تیراژه که مشکلات ترافیکی عدیده‌یی برای محدوده و ساکنان پدید آوردند. این مشکلات در حدی است که وقتی مراجعه به کوروش در ساعت پیک خود قرار می‌گیرد، ترافیک کل منطقه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به گفته تندگویان، موضوع بعدی طرح‌های موضعی و موضوعی بود که باقی ماند. مثلا طرح جامع میادین که در آخر تهیه نشد و میادین بلاتکلیف باقی ماندند. میدان انقلاب، امام خمینی و... میادینی بودند که قرار بود، ساماندهی شوند ولی در نهایت این اتفاق صورت نپذیرفت. معابر شهر تهران پیاده‌محور نشد و هم‌اکنون پاسخگوی نیازهای شهروندان پیاده نیست. کف‌سازی و عرض معابر مناسب نیست و مشکلات زیادی را برای عابران فراهم کرده است. معلولان و کم‌توانان جسمی هم مشکلات عدیده‌یی برای رفت و آمد در شهر تهران دارند و هنوز با مسائل حرکتی بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

 انتخاب سرپرست برای شهرداری

محسن الویری، رییس سنی شورای شهر پنجم در جلسه روز شنبه اعضای این شورای از احتمال انتخاب سرپرست برای شهرداری خبر داده و گفته بود تا زمانی که حکم شهردار جدید از سوی وزارت کشور تایید شود برای شهرداری تهران سرپرست انتخاب خواهد شد. مهدی چمران، رییس شورای شهر چهارم اما در جمع خبرنگاران در این باره توضحیاتی ارائه کرد و گفت: شورای اسلامی شهر تهران می‌تواند حداکثر برای مدت 3ماه یکی از کارمندان شهرداری را به عنوان سرپرست انتخاب کند. این درحالی است که قانون تاکید کرده کسی خارج از مجموعه شهرداری نمی‌تواند به عنوان سرپرست در شهرداری فعالیت کند. شهردار فعلی نیز در صورت خواست اعضای شورای پنجم می‌تواند به عنوان سرپرست انتخاب شود.

 

ارسال نظر