ایرانشهر

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۳۴

امضای قرارداد تامین مالی برقی کردن راه‌‌آهن شرق

قرارداد تامین مالی 1.5میلیارد دلاری برقی کردن راه آهن تهران- مشهد با حضور مسوولان دو کشور روز سه‌شنبه امضا شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تامین مالی 1.5میلیارد دلاری برقی کردن راه آهن تهران- مشهد با حضور قائم مقام اگزیم بانک چین و سفیر این کشور در ایران، فخریه‌کاشان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، محمدزاده مدیرعامل راه آهن، کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی و افخمی مدیرعامل بانک صنعت و معدن به عنوان بانک تضمین‌کننده فاینانس امضا شد. به گزارش صدا و سیما، این قرارداد نخستین قرارداد از نوع فاینانس در یک و نیم سال اخیر است. ارزش این قرارداد 7.1میلیارد دلار است که 5.1 میلیارد دلار توسط اگزیم بانک چین و ۲۰۰میلیون دلار توسط ایران تامین می‌شود.

برقی کردن خط آهن تهران- مشهد، اصلاح مسیر، افزایش سرعت، ضریب ایمنی بالا و رعایت ملاحظات زیست محیطی ازجمله مزایای اجرای این قرارداد است. این قرارداد ازجمله قراردادهایی است که ۶۰ درصد اجرای آن داخلی است و از توانمندی‌ها و امکانات داخلی برای اجرای طرح استفاده می‌شود.

طراحی و ساخت نخستین در‌زین برقی جهان در ایران

برای نخستین ‌بار در جهان، مبتکران و متخصصان کشورمان موفق به طراحی و ساخت نخستین درزین(وسیله نقلیه ریلی تردد ماموران راه‌آهن) برقی برای استفاده در خطوط ریلی و مترو شدند.

درزین با هدف سرویس‌دهی و اعزام کارشناس و کارگر به طول خط ریلی، انجام کمیسیون‌های میدانی، تشریفات و بازدید و در مواقع اضطراری، اعزام برای انجام امور تعمیر و بازرسی خطوط ریلی، طراحی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاپیتان«محمدرضا بهروزی» خلبان مبتکر ایرانی و تشکیل‌دهنده گروه «مبتکران» و یکی از اعضای تیم طراح و سازنده درزین است. او مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه ناتینگهام دریافت کرده است و به‌ واسطه شغل پدر خود در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایده ساخت این درزین را در سر پروراند و با کمک سایر مهندسان و پژوهشگران گروه پس از ۶ سال آن را اجرایی کرد و به تولید رسانید. پروژه‌یی که در صورت تولید انبوه، کشور را از واردات این خودرو مورد استفاده در خطوط ریلی و خروج ارز بی‌نیاز خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، ‌بهروزی که سابقه تولید شبیه‌ساز پرواز(سیمولاتور) با ۳۰نوع هواپیما را نیز در کارنامه دارد، افزود: این درزین با صرف هزینه یک‌صد میلیارد ریالی و با هزینه شخصی اعضای گروه ساخته‌ شده که نسبت به نمونه مشابه وارداتی از نوع دیزلی ۵۰ درصد کمتر هزینه برای کشور دارد.

این خلبان مبتکر ایرانی ادامه داد: در تولید این درزین از ۷۰درصد توان داخلی و ۳۰درصد قطعات و محصولات خارجی استفاده ‌شده است، 3تن وزن دارد و با سرعت ۶۰ کیلومتر در ساعت قابلیت حمل ۱۶نفر(همراه با راننده) را دارد.

به گفته این مبتکر، این درزین با توجه به نوع خاص طراحی در مواقع لزوم قابلیت تبدیل به درزین جرثقیل و آمبولانس را نیز خواهد داشت که با طراحی اتاقک متفاوت برای هر یک از این جنبه‌ها امکان‌پذیر شده است.

انتقاد حقانی از واگذاری‌های دقیقه نودی شهرداری

محمد حقانی رییس کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران از واگذاری دقیقه نود ساخت فاز دوم برج میلاد گلایه کرد.

به گزارش «تعادل»، محمد حقانی گفت: متاسفانه شاهد هستیم هنوز هم شهرداری ساختمان‌های متعدد خود را تخلیه کرده و به فروش می‌رساند، چراکه شاهدیم اخیرا در خیابان آفریقا ساختمانی را تخلیه کرده و کارمندانش را به خیابان کریم‌خان آورده است.

حقانی با بیان اینکه با وجود وعده قالیباف که قرار بود قرارداد جدیدی منعقد نشود، شاهد هستیم که اجرایی کردن فاز دوم برج میلاد به نیروی انتظامی سپرده و با آنها قرارداد بستند، گفت: شهرداری تکذیب کرده که واحدهای بهاران را به قرارگاه امام‌رضا(ع) واگذار کرده اما شاهد هستیم که قراردادها به امضای شهرداران مناطق رسیده است. همچنین بازارچه‌های سطح شهر به‌خصوص در داخل پارک‌ها به افراد خاص واگذار شده که مورد قبول نیست.

اجرای ۲۲۰۰ پروژه در سطح پایتخت

اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بالغ بر 2 هزار و ۲۰۰ پروژه اعم از مستمر و غیرمستمر در سطح شهر تهران در حال انجام است.

به گزارش «تعادل»، شاکری با اشاره به علل تاخیر پروژه‌ها در سطح شهر گفت: ۴۲ درصد از علل تاخیر مالی، ۱۰ درصد زمین، ۲۴ درصد سایر و سرجمع ۶۵درصد از علل تاخیر است ضمن اینکه ۵درصد از علل تاخیر به پیمانکاران برمی‌گردد.

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران تصریح کرد: باید اصلاحاتی درخصوص سامانه مدیریت پروژه‌ها ایجاد شود و هرقدر ما بتوانیم پیشرفت پروژه‌ها را براساس برنامه انجام دهیم، می‌توانیم شاهد کاهش هزینه‌ها نیز باشم.

شاکری ادامه داد: طبق گزارش اشاره شده ۲۵درصد از پروژه‌ها نیز دچار تغییرات شده‌اند که این تغییرات باعث افزایش زمان پروژه و همچنین اختلافاتی می‌شود که باید به این موارد توجه شود.

وی همچنین با اشاره به اولویت پذیرش پروژه‌ها گفت: این موضوعی است که باید موردتوجه قرار گیرد و پروژه‌های اولویت‌دار در دستور کار قرار گیرند ضمن اینکه در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰۰ پروژه مستمر و غیرمستمر در سطح شهر تهران در حال انجام است.

 

ارسال نظر