اخبار

۱۳۹۹/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۸۴

ترخیص مشروط برنج‌های وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی 

برنج‌های وارداتی تأمین ارز شده با نرخ ۴۲۰۰تومانی مشروط به تحویل کالا به دولت ترخیص می‌شوند. محمدرضا کلامی سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیر کارگروه تنظیم بازار با ارسال نامه‌ای به معاون فنی گمرک، با موضوع ترخیص برنج‌های تأمین ارز شده با نرخ 4200 تومانی مشروط به تحویل کالا به دولت نوشت: «احتراما پیرو تصمیمات نود و سومین جلسه کارگروه تنظیم بازار، ضرورت تسریع در تأمین ترخیص و توزیع برنج و سهم این کالا در سبد مصرفی خانوار ایرانی مقرر شد با توجه به تغییر نرخ ارز آن، ترخیص محموله‌های برنج وارداتی که قبل از این با نرخ 4200 تومانی تأمین ارز شده‌اند در صورت تحویل کالا به شرکت بازرگانی دولتی ایران (برای ذخایر استراتژیک) یا به شبکه‌های توزیع تحت نظارت با مجوز دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار با نرخ مصوب سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان مشمول پرداخت مابه التفاوت نخواهند بود.» ابلاغیه مورخ 19 خرداد سال جاری در خصوص تعیین مابه التفاوت ترخیص برنج با ارز نیما نیز با درج اطلاعات کامل انبار مقاصد و بدون نیاز به مجوز صورت پذیرد و تمام محموله‌های تامین ارز شده با نرخ 4200 تومان با اعلام انبار شرکت بازرگانی دولتی ایران برای مقصد تخلیه و با نامه رسمی مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران مبنی بر طی فرآیندها برای تحویل کالا به دولت یا حواله این حوزه جهت توزیع در شبکه تحت نظارت و با قیمت مصوب انجام گیرد. به هیچ عنوان با نامه بانک‌های عامل مبنی بر پرداخت علی الحساب مبلغ 4800 تومان به عنوان ما به التفاوت کالا ترخیص نگردد لذا بر اساس مراتب فوق مجدداً تأکید می‌گردد مصوبات قبلی در خصوص دریافت مابه التفاوت شامل کالای برنج نیست و بانک‌های عامل با توجه به بخشنامه مورخ 19 خرداد سال جاری ابلاغی به بانک مرکزی نسبت به رفع تعهد بر اساس اعلام کتبی توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران مبنی بر تحویل کالا به دولت می‌بایست اقدام نمایند.

تالارها هنوز تسهیلات حمایتی را دریافت نکرده اند

تسنیم | نایب رییس دوم اتاق اصناف تهران با بیان اینکه واحدهای صنفی تولیدی فعلا شرایط خوبی دارند، گفت: امیدواریم در راستای جهش تولید، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، در خصوص تامین مالی واردات مواد اولیه کمک بیشتری داشته باشند.  خسرو ابراهیمی نیا در مورد کمک‌هایی که قرار بود به اصناف از جمله تالارهای پذیرایی شود، گفت: همه‌چیز در حد صحبت بوده ولی در عمل هیچ کمکی انجام نشده است. تسهیلات 12 تا 16 میلیون تومانی که در نظر گرفته شده، با توجه به حقوقی که این تالارها در 7 ماه گذشته برای کارگران خود پرداخت کرده‌اند، رقم زیادی نیست. رییس اتحادیه تالارهای پذیرایی تهران، افزود: تا روز گذشته 14 تیرماه سال جاری هیچ تالاری تسهیلاتی دریافت نکرده است و فعلاً ثبت نام در سایت کارا انجام شده ولی وامی دریافت نشده است. وی در مورد جلسات کارگروه تولید اتاق اصناف تهران نیز افزود: با توجه به اینکه امسال، سال جهش و رونق تولید است، خوشبختانه واحد‌های صنفی تولیدی وضعیت بسیار مناسب و خوبی دارند. ابراهیمی نیا تصریح کرد: موضوعات مختلفی در این کارگروه مطرح شده و امیدواریم در راستای جهش تولید وزارت امور اقتصاد و بانک مرکزی، درباره امور مالی واردات مواد اولیه کمک بیشتری داشته باشند تا گشایش اعتبارها با سرعت بیشتری انجام شود. به گفته وی، تولید‌کنندگان برای تولید به مواد اولیه نیاز دارند و باید کمک کنیم تا شرایط خوبی که برای تولید وجود دارد حفظ شود و ارتقا یابد.  وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا، احتمال تعطیلی مجدد صنوف وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: صنوف تابع تصمیم ستاد ملی کرونا است ولی تاکنون هیچ تصمیم یا بخش نامه‌ای در این زمینه ابلاغ نشده است. وی ادامه داد: آخرین دستوری که برای فعالیت اصناف مطرح شد، فرمایش رییس‌جمهور مبنی بر شروع فعالیت همه مراکز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در 25 خرداد ماه است. تالارها نیز با رعایت همین پروتکل‌ها و با ظرفیت 50 درصدی فعالیت خود را در شهرستان تهران شروع کردند.  نایب رییس دوم اتاق اصناف افزود: تالارها در شهرستان تهران فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون این منطقه جزو مناطق قرمز شناخته نشده است.

نرخ جدید روغن خام و مایع تصویب شد

فارس | در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار نرخ جدید روغن خام و افزایش قیمت روغن مایع و جامد مصوب شد. در مصوبه مورخ 12/4/99 آمده است؛ نرخ عرضه انواع روغن خام به ازای هر کیلوگرم 4 هزار و 700 تومان تصویب شد. سازمان حمایت مکلف شد نسبت به تفکیک احجام مختلف روغن اقدام کرده و نرخ آن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سامانه 124 بارگذاری کند. سازمان حمایت باید نسبت به تعیین نرخ عرضه روغن فله (صنف و صنعت) بر اساس نرخ مصوب روغن خام و هزینه‌های تولید مستند به اسناد بهای تمام‌شده اقدام کند. در این مصوبه عرضه انواع روغن در بسته‌بندی پت و مایع و روغن در حلب، جامد و نیمه جامد به ترتیب 12 و 14 درصد افزایش قیمت یافته است. همچنین روغن خوراکی به عنوان یکی از کالاهای دارای اولویت بازرسی تعیین شده و هر گونه احتکار و اختفا و امتناع از عرضه باید از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان صورت گیرد.

 

ارسال نظر