اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۱۷۳

تولید پراید و پژو ۴٠۵ سال آینده متوقف می‌شود

ایرنا|قائم‌مقام معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: در تلاش هستیم تا تولیدات خود را با استانداردهای تعیین شده مطابق کنیم و در این مسیر از سال ٩٩ تولید پراید و پژو ۴٠۵ متوقف می‌شود. سید مهدی نیازی در چهل ودومین جلسه کارگروه آلودگی هوا افزود: در خصوص استانداردها برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و متناسب با تحریم‌ها پیش می‌رود، هر چند می‌دانیم که مشکلاتی در این مسیر وجود دارد. وی اظهار داشت: سال گذشته تصمیم گرفته شد که تولید محصول با استاندارد یورو ۴ یک سال عقب بیفتد اما می‌بینیم که امسال شرایط بدتر است در حالی که ما باید تولید خودرو متناسب با نیاز کشور را داشته باشیم حال اگر شرایط سخت‌تر شود ممکن است در تولید خودرو مشکلاتی به وجود ‌آید. نیازی گفت: از سوی دیگر تولید سوخت یورو ۵ با مشکل مواجه شده است وقتی خودرو یورو ۵ باشد و با سوخت یورو ۴ کار کند کاتالیست آن بعد از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش از بین می‌رود و این خودرو یورو ۵ نیز ممکن است حتی آلودگی بیشتری داشته باشد. قائم مقام معاونت امور صنایع وزارت صمت بر ارتقای استانداردهای سوخت همزمان با استاندارد خودروها تاکید و درباره پیش‌فروش خودروهای یورو ۴ گفت: با اقدامات صورت گرفته تا پایان امسال مجوز یورو ۵ این خودروها را خواهیم گرفت.

واردات غذای سگ و گربه ممنوع است

مهر|مدیرکل دفتر مقررات واردات وصادرات وزارت صمت در اطلاعیه‌ای در مورد واردات رسمی غذای سگ و گربه اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت امسال، واردات غذای سگ و گربه ممنوع است. سعید عباسپور، مدیرکل دفتر مقررات واردات وصادرات وزارت صمت در مورد واردات رسمی غذای سگ وگربه گفت: از ابتدای اردیبهشت امسال، واردات غذای سگ و گربه ممنوع است؛ ضمن اینکه وزارت صمت به‌شدت از واردات کالا به کشور مراقبت کرده تا منابع ارزی صرف واردات غیرضرور و لوکس نشود. وی افزود: ثبت سفارش صورت پذیرفته در جهت واردات غذای سگ در سال جاری، صرفا به درخواست نیروی انتظامی و سازمان هلال احمر و دیگر سازمان‌های مرتبط در امر امداد ونجات و به واسطه تامین غذای مورد نیاز سگ‌های کاربردی امورات انتظامی، حفاظتی و زنده یاب بوده است. به گفته عباسپور، بخش کمی از این واردات، مربوط به ثبت سفارش‌هایی بوده که قبل از ممنوعیت واردات صورت گرفته است و بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات واردات و صادرات، مشمول حقوق مکتسبه است. وی بار دیگر با بیان اینکه وزارت صمت به‌شدت از واردات کالا به کشور مراقبت کرده و اجازه واردات کالاهای لوکس و غیرضرور را به هیچ عنوان نمی‌دهد، افزود: از ابتدای اردیبهشت، ۱۴۳ ردیف تعرفه مشمول ممنوعیت واردات شده و غذای سگ و گربه نیز در این فهرست قرار دارد؛ پس ما به‌شدت مراقبت می‌کنیم که در این رابطه، هیچ کالای غیرضروری با منابع ارزی کشور وارد نشود و اجازه واردات غیرضرور را هم نخواهیم داد.

سند نقشه راه تنظیم بازار کشور تدوین شد

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صمت از تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور در سه بخش اصلی خبرداد و گفت: این سند در جلسه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار ارایه و در حال اعمال آخرین اصلاحات برای ابلاغ است. مرجان فقیه نصیری در گفت‌وگو با «خبرگزاری تسنیم» در مورد سند نقشه راه تنظیم بازار اظهار داشت: با از سرگیری تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران از سال قبل و تشدید آن در سال جاری و نیز هدف قرار گرفتن دو بخش کلیدی معیشت و تولید در جامعه، تنظیم بازار به یکی از مطالبات عمومی مردم و سیاست­گذاران تبدیل شده تا بتوان آثار سوء تحولات اقتصادی و سیاسی و پیامدهای اجتماعی آن را در حوزه­‌های معیشتی و تولیدی مدیریت کرد. وی با بیان اینکه تنظیم بازار همواره در دستور کار دولت قرار داشته، گفت: پس از تمرکز اختیارات، وظایف و امور مربوط به سیاست­گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات تنظیم بازاری در حوزه بازرگانی وزارت صمت و بنا بر تأکید مقام معظم رهبری و شورای عالی هماهنگی سران قوا در تابستان سال جاری، موضوع تدوین نقشه راه تنظیم بازار کشور با توجه به اقتضائات وضعیت سخت کنونی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت. فقیه نصیری افزود: سعی داشتیم از این طریق، از یک سو درک مشترکی را میان همه دست‌اندرکاران تنظیم بازار کشور ایجاد کنیم و از سوی دیگر، با همراه کردن تمامی دستگاه‌ها در اجرای سیاست­‌ها و برنامه­‌های نقشه راه، بهبود معیشت مردم و رونق تولید داخل را پیگیری کرد. به گفته او؛ بر این اساس، فرآیند تدوین سند نقشه راه تنظیم بازار کشور در 4 ماه اخیر به‌صورت مستمر انجام شده و موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی ضمن تشکیل کمیته کارشناسی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی و اجرایی در کشور و برگزاری جلسات کارشناسی، پیش‌ نویس اولیه سند نقشه راه تنظیم بازار کشور را با تکیه‌ بر مباحث نظری، آسیب­‌شناسی تنظیم بازار و بهره‌­گیری از یافته­‌های کشورهای منتخب تدوین کرده است. وی افزود: با توجه به اینکه تنظیم بازار، ماهیتی فرابخشی و پیچیده است، برای نهایی شدن این سند، پیش‌ نویس اولیه برای نظرخواهی به دستگاه‌های ذی ربط دولتی، تشکل‌های اقتصادی غیردولتی و خبرگان ارسال و هم‌زمان این موسسه نظرات آن را دریافت و در سند اعمال کرده است.

 

ارسال نظر