اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۰۱ - ۰۰:۵۶:۱۶
کد خبر: ۱۵۹۷۵۹

تسویه بدهی تولیدکنندگان با ضوابط جدید

ایرنا| دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید کشورگفت: براساس مصوبه جدید این ستاد، تولیدکنندگان باپرداخت 5 درصد اصل و سود تسهیلات دریافتی، یک سال تنفس و تقسیط پنج ساله می‌توانند بدهی خود را تسویه کنند. وزارت صنعت، معدن و تجارت، میثم زالی افزود: یک مصوبه مهم در هشتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید آماده اجرا شده که تعیین‌کننده تکلیف بدهی واحدهای تولیدی به بانک‌هاست. وی با بیان اینکه بانک‌ها توان محدودی در پرداخت تسهیلات دارند، اضافه کرد: برپایه این مصوبه به واحدهای تولیدی کمک می‌کنیم تا بدهی خود را با کمک دولت بپردازند و همه را از سرفصل بدهکاران غیرجاری خارج خواهیم ساخت؛ بروز این اتفاق، می‌تواند بسیاری از واحدها را به چرخه تولید بازگرداند. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور خاطرنشان کرد: این مصوبه هفته آینده از سوی شورای پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ خواهد شد و چنانچه این طرح عملیاتی شود در ۲ ماه پایانی سال شاهد گشایش خوبی در حل مشکلات تولید خواهیم بود. وی گفت: حدود ۶۰ درصد از مراجعان کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را کسانی تشکیل می‌دهند که برای تعیین تکلیف بدهی بانکی درخواست و مطالبه دارند و چنانچه مصوبه هشتاد و پنجمین جلسه ستاد تسهیل عملی شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود. این مسوول وزارت صنعت اضافه کرد: ستاد تسهیل، تبصره ۱۸، رونق تولید و نوسازی و بازسازی از راهکارهای حمایتی دولت است که امسال رقمی معادل ۱۱ هزار میلیارد تومان در سامانه بهین یاب ثبت شده که اختصاص یافته و پرداخت شده است. زالی از عزم جدی مسوولان کشور برای حل مشکلات واحدهای تولیدی خبر داد وافزود: از ابتدای امسال تاکنون برای ۶ هزار واحد تولیدی و صنعتی استان تصمیم‌گیری شده و با مصوبات ستاد تعدادی از واحدهای مشکل‌دار به چرخه تولید بازگشته و فعال شدند. وی بیان داشت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت نزدیک به ۵۰ درصد مصوبات ستادهای تسهیل در کشور اجرایی می‌شود که چنانچه به همین میزان هم قانع باشیم بخش زیادی از مشکلات حل شدنی است و کارخانه‌ها رونق می‌گیرند. دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور اظهار داشت: در شرایط کنونی هیچ واحد تولیدی به دلیل بدهی بانکی، مالیاتی و بیمه‌ای نباید تعطیل شود. به گفته وی، براساس دستور وزیر صنعت در این ستاد، در حال شناسایی قوانین مخل و مانع تولید هستیم و با برداشته شدن موانع با کمک سران قوا و مجلس، سال آینده در مسیر رفع موانع تولید گام‌های جدی برداشته خواهد شد.

تنها دولت مقصر نیست

عضو هیات رییسه مجمع واردکنندگان گفت: هیچگاه در این 40 سال، مشخص نشده که چه کسی مالیات می‌دهد و چه کسی مالیات نمی‌دهد. چرا باید کارگر و کارمند مالیات بدهند اما فلان سازمان یا ارگان که به یکی از نهادهای قدرت وابسته است و هر ماه مبالغ بالایی هم واردات دارد از مالیات معاف شود.

علیرضا مناقبی در گفت‌وگو با «خبرگزاری ایلنا» در مورد بودجه سال آینده گفت: بودجه‌ای که نتیجه آن به آنجا می‌رسد که باید دعا کنیم و برای اجرا کردن آن به رمال و جادوگر مراجعه کنیم دیگر نیازی به صحبت‌های کارشناسی و بررسی تخصصی ندارد، اینها صحبت‌های رییس سازمان برنامه و بودجه است. وقتی برداشتشان از بودجه اینگونه است تکلیف آن مشخص است.  عضو هیات رییسه مجمع واردکنندگان ادامه داد: وضعیت ما اکنون شبیه آن لحظه‌ای است که دکتر بیمار را جواب می‌کند و می‌گوید کاری از دست من برنمی‌آید و فقط دعا کنید. الان هم دکتر بودجه چنین حرفی را زده است، بودجه سال آینده از مسیر کارشناسی خارج شده است.  مناقبی افزود: امروز قشر متوسط و متوسط به پایین با سختی زندگی می‌کنند و اگر بگوییم همه این سختی‌ها تقصیر تحریم و امریکا است درست نیست، این خود تحریمی‌ها و سیاست‌های غلط مدیران کشور است که ما را به این روز انداخته است اگر ما تحریم هستیم این همه جنس قاچاق در بازار از کجا می‌آید. وی در خصوص کاهش درآمدهای دولت از مالیات بر عوارض کالاهای وارداتی در بودجه سال آینده گفت: دولت وقتی واردات قانونی را محدود می‌کند طبیعی است که مجبور می‌شود مالیات کمتری بگیرد.

قاچاق بنزین بسیار اندک است

 فارس | حمیدرضا دهقانی نیا سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: با توجه به اشتعال زا بودن بنزین، قاچاق بنزین بسیارکم است و قاچاق این سوخت زیر 4 درصد است. عبدالله هندیانی معاون پیشگیری و کاهش تقاضای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم پیش از این به نقل از صدا و سیما گفته بود آمار قاچاق سوخت ما پیش از این حدود 8 میلیون لیتر در کشور بوده که این آمار خاص بنزین نیست و بنزین درصد بسیار پایینی از قاچاق سوخت را به خود اختصاص می‌دهد.  هندیانی با بیان اینکه طرحی که برای اصلاح قیمت سوخت اجرا شده اثرگذار بر حوزه جلوگیری از قاچاق است، بیان داشت: اما با توجه به اینکه در حوزه قاچاق سوخت اهم موارد مربوط به بنزین نبود به دلیل اصلاح قیمت سوخت تنها در برخی از استان‌ها اثرگذار است اما ما کارت‌های آنجا را کدینگ کرده بودیم. هندیانی افزود: ما برای جلوگیری از قاچاق سوخت‌های دیگر مثل گازوئیل در حال ایجاد سامانه‌هایی برای اجرای طرح‌های پیمایش یا کنترل سوخت ماشین آلات آب و کشاورزی هستیم تا جلوی قاچاق سوخت در این حوزه‌ها را بگیریم.

 

ارسال نظر