هشدار جدی به محتکران و گران‌فروشان

۱۳۹۸/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۴۱۴

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، از آغاز اجرای برنامه‌های گسترده برای تشدید اقدامات نظارتی ویژه، برخورد با محتکران و گران‌فروشان در سراسر کشور خبر داد.

به گزارش شاتا، عباس تابش نظر به اجرایی شدن سیاست اصلاح قیمت بنزین بیان کرد: از آنجایی که به واسطه جو روانی جامعه، احتمال بروز برخی تخلفات نظیر گرانفروشی یا امتناع از عرضه کالا با هدف بازارسازی کاذب و مدیریت جریان عرضه و در نهایت افزایش نامتعارف قیمت توسط برخی از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان یا تامین‌کنندگان کالا دور از ذهن نیست، لذا طرح تشدید اقدامات نظارتی و کنترلی در بازار کالا و برخورد با محتکران و گرانفروشان در سراسر کشور در دستور کار این سازمان و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار گرفته است. او تاکید کرد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اجرای این طرح، با بهره‌گیری از توان بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت، انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و ناظرین افتخاری و با همراهی تیم‌های مشترک متشکل از نمایندگان سازمان تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف استان‌ها و دیگر سازمان‌های مرتبط در سراسر کشور در راستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب در قالب گشتهای مشترک، بمنظور کنترل و رصد بازار، نظارت خود را بیش از پیش افزایش خواهد داد و با تمام کسانی که از عرضه کالا خودداری کنند یا محصولات خود را به بهانه‌های واهی احتکار کنند، به‌شدت برخورد خواهد شد.

رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در بیان اهداف این طرح گفت: طرح تشدید نظارت و بازرسی ویژه برخورد با محتکران با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان‌های صنعت و معدن و تجارت، مجامع امور صنفی و نیروی انتظامی در سراسر کشور اجرا و در خصوص گرانفروشان و متخلفان اقتصادی اعمال قانون خواهد شد. به گفته او، نظارت بر روند عرضه کالاهای مهم و اساسی از قبیل مواد پتروشیمی، انواع مواد شوینده و بهداشتی، انواع مواد غذایی، محصولات و فرآورده‌های پروتئینی و لبنی و... از مهم‌ترین اهداف این طرح به شمار می‌رود. عضو کارگروه ستاد تنظیم بازار، نظارت بر مراکز نگهداری کالا (سردخانه‌ها، بنادر، انبارها) و بررسی میزان موجودی، نظارت بر رعایت نصب برچسب قیمت و صدور فاکتور و رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی توسط مبادی صنفی عرضه‌کننده کالا و خدمات را از دیگر اهداف این طرح برشمرد. او وضعیت ذخائر کالایی را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در شرایط کنونی به تمامی واردکنندگان و شرکت‌های تولیدی و توزیعی و واحدهای صنفی خرد و کلان توصیه می‌شود که عرضه بدون وقفه کالاهای خود را با نگاه تنظیم بازار، مدیریت کنند.

 درخواست افزایش قیمت ممنوع

همچنین تابش در ابلاغیه‌ای اعلام کرد که هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی ممنوع است. تابش به منظور تحقق دستور وزیر صمت مبنی بر اینکه در راستای اصلاح نرخ بنزین، هرگونه افزایش قیمت کالا و خدمات تا اطلاع ثانوی ممنوع است، دستورالعملی برای اجرا به همه انجمن‌ها، اتحادیه‌ها، شرکت‌های تولیدی لاستیک و شرکت‌های پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ابلاغ کرد. در این ابلاغیه آمده است: «در راستای ابلاغ مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مبنی بر اصلاح نرخ بنزین و نیز در راستای هم‌افزایی و استفاده از پتانسیل‌های انجمن‌ها، اتحادیه‌ها و شرکت‌ها درجلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی و به تبع آن اجحاف در حق مصرف‌کنندگان، ضروری است ضمن رصد و پایش مستمر بازار موضوع در اسرع وقت به تمامی واحدهای تحت پوشش اطلاع‌رسانی شود. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توجه به اهتمام ویژه تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه در برخورد با تخلفات و درصورت هرگونه افزایش قیمت در شرایط کنونی یا هرگونه اقدامی که موجب اخلال در بازار شود؛ اقدامات لازم از سوی سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان معمول و حسب هماهنگی‌های بعمل آمده، با دستگاه‌های متخلف در حداقل زمان ممکن برخورد خواهد شد.»

 

ارسال نظر