تصمیماتی برای رونق تولید

۱۳۹۸/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۱:۱۹
کد خبر: ۱۵۳۵۱۷
تصمیماتی برای رونق تولید

تعادل|

موضوع افزایش عوارض صادرات سنگ‌آهن این روزها داغ است و 2 دیدگاه کاملا متضاد در این خصوص وجود دارد. برخی بر این باورند که خام‌فروشی باید متوقف شود و صادرات سنگ‌آهن به صورت خام ممنوع شود؛ اما وزارت صنعت با اعمال ممنوعیت موافق نیست. برخی دیگر نیز معتقدند که با وضع عوارض می‌توان از خام‌فروشی جلوگیری کرد. در مقابل رویکرد دوم نیز عده‌ای بر تاثیر آن در کاهش صادرات این محصول تاکید می‌کنند. اما موضع وزیر صمت در این مورد چیست؟ وزیر صنعت، معدن و تجارت، روز گذشته در اظهاراتی با واکنش نشان دادن به این مساله، آب پاکی را روی دست معدنی‌ها ریخت و گفت که افزایش عوارض صادرات سنگ‌آهن را پس از بررسی دیدگاه‌های مختلف در دستور کار خود قرار داده است و دلیل این اقدام، توقف خام‌فروشی بوده است. رحمانی می‌گوید: هر جا تولید داخلی وجود دارد، وزارت صمت  روی اصلاح تعرفه گام برمی‌دارد تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. اما موضوع دیگری که این روزها نقل محافل شده است؛ وضعیت «هپکو» است. از آنجا که موضوع سهامداری این شرکت در حوزه فعالیت وزارت صمت نیست، طبیعتا الزامی به ورود ‌آن به مشکلات هپکو هم دیده نمی‌شود؛ اما از آنجا که صنعت برای این وزارتخانه در اولویت قرار دارد به این مقوله ورود پیدا کرده است. در این مورد خاص، نیز رحمانی، از جمع‌بندی مساله مذکور خبر داده، که بنابر اظهارات او، قرار است بانک ملی منابعی را برای حل مشکلات مالی و خقوق کارگران به «هپکو» اختصاص دهد.

    تصمیماتی برای رونق تولید

در این راستا، وزیر صنعت، معدن وتجارت در مجمع عمومی سالانه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با تاکید بر ضرورت جایگزینی معدن با نفت گفت: امسال ۷ محور برای سال رونق تولید در وزارتخانه در نظر گرفته شده و در آن ۳۴ برنامه عملیاتی شده است. رضا رحمانی افزود: یکی از محورها، توسعه معادن و صنایع معدنی است که در آن، موضوعاتی همچون اکتشاف، تکمیل زنجیره فلزات اساسی، توسعه معادن کوچک و غیره مطرح است. او با اشاره به آغاز نهضت ساخت داخل در کشور، گفت: این روند، اقدام بزرگی است که می‌تواند صنعت را فعال کرده و اشتغال را تحت تاثیر محسوسی قرار دهد. وزیر صمت افزود: قرار است تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ میلیارد دلار از بخش واردات به حوزه ساخت داخل اختصاص یابد. در این راستا، پیشنهاد کرده‌ایم در هر نمایشگاهی، پیوست ساخت داخل و بستر حضور شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود. او با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه حفظ تولید، کار جهادی است، اظهار کرد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت بر این موضوع تاکید کرده‌ایم و در همه روزهای هفته حتی تعطیلات، کار را ارجح دانسته‌ایم.  وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رهنمود مقام معظم رهبری مبنی بر قابلیت جایگزینی بخش معدن با نفت را جدی گرفته‌ایم، افزود: ایمیدرو به عنوان یکی از جلوه‌های این موضوع، قرار گرفته و علاوه بر آن، در بخش خصوصی نیز بر آن تاکید داریم. او ادامه داد: با توجه به اینکه اغلب معادن در مناطق محروم است، سیاستی ابلاغ کرده‌ایم تا استخدام نیروها از بومیان منطقه باشد، مگر اینکه نیاز به نیروی تخصصی باشد. رحمانی گفت: گردش‌های مالی واحدهای تولیدی باید در استان‌ها باشد و همچنین تامین تدارکات واحدهای تولیدی تا حد ممکن از همان مناطق انجام شود.

    عوارض برای جلوگیری از خام‌فروشی

همچنین در حاشیه این مراسم، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره افزایش عوارض سنگ‌آهن از سوی معاونت معدنی این وزارتخانه گفت: عوارض 25 درصدی صادرات سنگ‌آهن و انتقاداتی که به آن مطرح است، از سوی دو دیدگاه کاملا متضاد شکل می‌گیرد به این معنا که برخی معتقدند خام‌فروشی باید متوقف شود و صادرات سنگ‌آهن به صورت خام ممنوع شود؛ اما وزارت صنعت با اعمال ممنوعیت موافق نیست و بر این اساس وضع عوارض صادراتی را در دستور کار قرار داده است.

رحمانی افزود: در عوارضی که برای سنگ‌آهن وضع شده هم واحدهای موجود سنگ‌آهنی دیده شده و هم زنجیره پایین دست آن یعنی فولادی‌ها لحاظ شده‌اند، ضمن اینکه در کارگروه تعیین عوارض صادراتی سنگ‌آهن دستگاه‌های مختلفی وجود دارند که تصمیم‌گیری می‌کنند، بنابراین بر روی اعداد تعیین شده مطالعه مفصلی صورت گرفته است. او ادامه داد: تمام تلاش ما این بوده که واحدهای موجود سنگ‌آهن دچار مشکل نشوند و البته خام‌فروشی هم نکنند، همانطور که خام‌فروشی روند نزولی داشته و صادرات سنگ‌آهن از 23 میلیون تن در سال 97 به کمتر از 8 میلیون تن رسیده است، چرا که تقاضای داخلی برای استفاده از آن وجود داشته است. وزیر صمت با بیان اینکه درباره قیمت سنگ‌آهن و انتقاداتی که بر قیمت آن وجود دارد، معاونت معدنی وزارت صنعت اظهارنظر خواهد کرد، افزود: هر جا تولید داخلی وجود دارد، وزارت صمت روی اصلاح تعرفه گام برمی‌دارد تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت شود و هر آنجا که نیاز به واردات وجود دارد، چنانکه تولید داخل کفاف ندهد یا وجود نداشته باشد، واردات متوقف می‌شود.

    تزریق وام دولتی به «هپکو»

رحمانی درباره آخرین وضعیت هپکو نیز گفت: بحث سهامداری هپکو در حوزه کاری ما نیست و این شرکت در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد؛ اما چون صنعت برای ما اهمیت دارد و به لحاظ تولید، مباحث اشتغال و کارگری، وزارت صنعت به این مقوله ورود کرده است. او افزود: جمع‌بندی در این مورد در حال اجرا است و برخی بندها همچون تعیین تکلیف سهامداران در حوزه وزارت امور اقتصادی و دارایی در حال انجام بوده، ضمن اینکه در ستاد تسهیل مصوبه‌ای وجود دارد که بانک ملی منابعی را به هپکو اختصاص دهد تا مشکل آنها حل شده و حقوق کارگران پرداخت شود.

این عضو کابینه دوازدهم عنوان کرد: وزیر راه و شهرسازی دستور داده تا سازمان راهداری قراردادی را در مورد استفاده از تجهیزات هپکو با این شرکت منعقد کند و سازمان شهرداری‌ها نیز از سوی وزارت کشور مکلف شده تا مجموعه اقداماتی را در خصوص هپکو انجام دهد. او اظهار کرد: انتخاب مدیرعامل صورت گرفته و قراردادی با وزارت راه منعقد شده است، ضمن اینکه بانک ملی نیز پیگیری‌های لازم را در خصوص اخذ وثیقه و اختصاص وام صورت داده که به هر حال اندکی زمان‌بر است.

رحمانی در بخش دیگری از مصاحبه خود با خبرنگاران با بیان اینکه تامین قطعات یدکی از سوی خودروسازان برنامه‌ریزی شده است، گفت: بخشی از مشکلات مرتبط با دوران تحریم بوده که منجر به وجود 150 هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان شده است اما بر اساس اعلام یکی از خودروسازان بزرگ، تعداد خودروهای ناقص کف کارخانه از 80 هزار دستگاه به 35 هزار دستگاه رسیده است. او افزود: راه ما در صنعت خودروسازی کاملا مشخص است و ساخت داخل دستور کار جدی وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه خودرو است.

    جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های موازی

از سوی دیگر، رییس هیات عامل ایمیدرو هم در این مراسم عنوان کرد: تمام زنجیره معدن و فولاد در سال ۹۷ و ۵ ماه اول سال ۹۸ افزایش تولید داشته و میزان صادرات نیز افزایش یافت؛ این در حالی است که در بخش آلومینیوم این موضوع کاهشی بوده است. خداداد غریب‌پور با اشاره به تحریم‌ها گفت: برای کاهش اثرات تحریمی سازمان دهی خوبی صورت گرفت که باعث شد اردیبهشت سال ۹۷ ستاد تدابیر ویژه تشکیل شود. او افزود: ایمیدرو برنامه‌های وزارت صمت را فرموله و اجرایی کرد. ۱۴.۵ میلیارد دلار طرح معدنی را اجرایی کردیم و ظرفیت‌های جدید سرمایه‌گذاری را ایجاد خواهیم کرد. رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به عملکرد مثبت زیرمجموعه‌های مختلف ایمیدرو در بورس گفت: فولاد مبارکه، فولاد هرمزگان در بورس افزایش سرمایه داشتند و در زمینه شرکت‌هایی همچون «چادرملو و گل گهر» نیز افزایش سرمایه خواهیم داشت. او اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده دیگر سرمایه‌گذاری‌های موازی انجام نمی‌شود و فعالیت‌ها و پروژه‌ها در قالب یک زنجیره انجام می‌پذیرد‌. برخی شرکت‌ها از بنگاه داری خارج شده و به عنوان سرمایه‌گذار فعالیت خواهد کرد.

 

ارسال نظر