پیش‌بینی افت قیمت در بازار خودرو

۱۳۹۸/۰۳/۱۳ - ۰۰:۵۸:۲۰
کد خبر: ۱۴۵۸۷۸
پیش‌بینی افت قیمت در بازار خودرو

تعادل|

روند کاهش قیمت خودرو همچنان ادامه دارد. سقوط قیمتی خودروها در بازار که از هفته‌های پیش آغاز شده بود، هم‌اکنون شدت بیشتری گرفته است؛ به‌طوری‌که از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون، در قیمت خودروهای داخلی افت 7 تا 27 میلیون تومانی و در قیمت خودروهای مونتاژی افت 47 تا 130میلیون تومانی را شاهد هستیم. بیشترین افت قیمتی در خودروهای داخلی مربوط به خودرو «پژو 207 اتوماتیک» بوده و بیشترین کاهش قیمت خودروهای مونتاژی نیز به خودرو «مزدا 3» می‌رسد. اما این افت قیمتی در بازار خودرو متاثر از چه عواملی است؟ برخی صاحبنظران حوزه خودرو، همچنان مولفه‌هایی چون «حذف قیمت از آگهی‌های فروش اینترنتی» و « کاهش نرخ ارز» را اثر گذارترین عوامل افت قیمت‌ها در بازار خودرو عنوان می‌کنند که البته با خبر بازگشت شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو، این روند افت قیمتی شدت گرفته است. اما با وجود افت قیمت‌ها، همچنان شاهد یک حباب 30‌درصدی در قیمت خودروها هستیم، که با ادامه روند کاهشی قیمت‌ها، این حباب در حال ترکیدن است. در عین حال، اعلام تکمیل قطعات خودروهای ناقص و عرضه ۱۰۰ هزار خودروی جدید به بازار عرضه از سوی دستیار ویژه وزیر صنعت، می‌تواند حامل پیام مثبتی به بازار خودرو و تسریع در روند کاهش قیمت‌ها باشد.

سقوط قیمت خودروهای تولید داخل با ممنوعیت درج قیمت روی سایت‌های فروش اینترنتی خودرو آغاز شد و با تصمیم مجلس شورای اسلامی مبنی بر بازگشت شورای رقابت به حوزه قیمت‌گذاری خودرو، شدت گرفت. این کاهش قیمت در بازار همچنان ادامه دارد و با فروکش کردن هیجان بازار پیش‌بینی می‌شود که افت قیمت‌ها متوقف نشود. در این میان، افرادی که خودرو را با قصد سرمایه‌گذاری و به قیمت بالا خریداری کرده بودند حالا با مشکل فروش در بازار روبرو هستند. در حال حاضر قیمت‌‌های خودرو در بازار روندی نزولی دارد و با این حال خریدار چندانی در بازار وجود ندارد و مردم منتظر کاهش دوباره قیمت‌ها هستند.

بررسی‌های صورت گرفته از بازار خودرو حاکی از آن است که از اواسط اردیبهشت ماه سال جاری تا روز یکشنبه؛ 12 خردادماه 98، قیمت خودرو‌های ساخت داخل افتی برابر 7 تا 27 میلیون تومانی را به ثبت رسانده‌اند. در میان این خودروها اما بیشترین کاهش قیمت را خودروی «پژو‌207 اتوماتیک» به ثبت رسانده است. بطوری که قیمت این خودرو که اواسط اردیبهشت ماه به بیش از 200 میلیون تومان رسیده بود، با 27 میلیون تومان کاهش به 173 میلیون تومان رسیده است. در مورد قیمت «پژو 207 دنده‌ای» نیز باید گفت که این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه با قیمت 155 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شد اما حالا قیمت آن به 136 میلیون تومان رسیده است.

قیمت خودرو «پژو 206 تیپ 2» که در اواسط اردیبهشت ماه به 110 میلیون تومان رسیده بود حالا در بازار با قیمت 94 میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت «پژو 405» نیز در بازار به 93 میلیون تومان رسیده بود که حالا تا 82 میلیون تومان پایین آمده است. در مورد «سمند LX» نیز باید به قیمت 98 میلیون تومانی این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت 85 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود. «پژو‌پارس» نیز که قبلا تا 112 میلیون تومان معامله می‌شد، حالا به 102 میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت «دنا معمولی» نیز در بازار تا 132 میلیون تومان افزایش یافته بود، که در حال حاضر، با قیمت 121 میلیون تومان به مشتریان فروخته می‌شود. «دنا پلاس» نیز این روزها با قیمت 165 میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود. در حالی که قیمت این خودرو حدود یک‌ماه پیش در بازار 180 میلیون تومان رقم خورده بود.

در مورد محصولات سایپا نیز باید به قیمت 47 میلیون تومانی «سایپا 131» در بازار اشاره کنیم که اواسط اردیبهشت ماه تا 58 میلیون تومان بالا رفته بود. قیمت «سایپا 111» که 62 میلیون تومان در بازار خرید وفروش می‌شد، حالا به 53 میلیون تومان رسیده است. قیمت «سایپا 151» هم تا مرز 60 میلیون تومان افزایش یافته بود، که اکنون با فروکش کردن هیجان بازار، این مدل خودرو، به 47.5 میلیون تومان رسیده است. در مورد «ساینا» اما باید به قیمت 61.5 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کنیم که حدود یک‌ماه پیش تا 71 میلیون تومان جهش قیمت را تجربه کرده بود. قیمت «تیبا صندوق‌دار» هم در بازار با افت 7 میلیون تومانی نسبت به اواسط اردیبهشت ماه به 53 میلیون تومان رسیده است. «تیبا هاچ بک» نیز با همین میزان کاهش قیمت، اکنون در بازار با قیمت 61.5 میلیون تومان عرضه می‌شود.  اما در بررسی‌های صورت گرفته از بازار، «ساندرو استپ‌وی» نیز مشاهده می‌شود که قیمت این خودرو در اواسط اردیبهشت ماه به 240 میلیون تومان رسیده بود، اما حال با کاهش 30 میلیون تومانی، به 210 میلیون تومان رسیده است. قیمت «تندر 90 مدل‌E2» هم در بازار به 130 میلیون تومان رسیده در حالی که قبلا این خودرو با قیمت 160 میلیون تومانی در بازار عرضه می‌شد. قیمت «تندر 90 پلاس دنده اتوماتیک» نیز از 220 میلیون تومان در اردیبهشت ماه، به 187 میلیون تومان در روز گذشته رسیده است.

   افت قیمت مونتاژی‌ها

روند قیمت‌ها در خودروهای مونتاژی چگونه است؟ بررسی بازار خودروهای مونتاژی نشان از آن دارد که قیمت خودروهای مونتاژی از اواسط اردیبهشت ماه 98 تا یکشنبه 12 خردادماه سال جاری، افتی برابر 47‌تا 130میلیون تومانی را به ثبت رسانده‌اند. در میان این خودروها اما بیشترین کاهش قیمت را در خودروی «مزدا‌3» شاهد بوده‌ایم. به‌طوری‌که قیمت این خودرو از 550 میلیون تومان در اواسط اردیبهشت ماه با 130 میلیون تومان کاهش به 420 میلیون تومان رسیده است. پس از آن، بیشترین کاهش قیمت مربوط به خودرو «پژو‌2008» است، قیمت «پژو 2008» نیز از 470 میلیون تومان در اواسط اردیبهشت ماه با 125 میلیون تومان کاهش به 345 میلیون تومان طی روزهای جاری رسیده است. قیمت «چانگان CS35» نیز در همین مدت از 235 میلیون تومان در بازار به 188 میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت «سراتو سایپا» هم از 400 میلیون تومان به 310 میلیون تومان رسیده است. درمورد «هایما» نیز باید به قیمت 298 میلیون تومانی این خودرو در بازار اشاره کرد که در اردیبهشت ماه تا 400 میلیون تومان نیز بالا رفته بود. قیمت «سوزوکی ویتارا» نیز از 600 میلیون تومان به 480 میلیون تومان رسیده است. قیمت «هیوندای اکسنت» نیز در بازار از 400 میلیون تومان به 300 میلیون تومان رسیده و قیمت «جک S5» نیز از 400 میلیون تومان به 300 میلیون تومان کاهش یافته است.

   افت قیمت وارداتی‌ها

بررسی‌های صورت گرفته از بازار خودروهای وارداتی اما حاکی از آن است که قیمت‌ها در بازار این خودروها نیز روند کاهشی داشته‌اند. البته افت قیمتی در بازار خودروهای وارداتی را می‌توان تاحدی به کاهش نرخ ارز در بازار ربط داد. هم‌اکنون هر دستگاه خودروی «هیوندایی سوناتا هیبرید» 630 میلیون تومان، «توسان» 760 میلیون تومان، «النترا» 500 میلیون تومان، «سورنتو» یک میلیارد تومان، «سراتو» 480 میلیون تومان، «اپتیما» 770 میلیون تومان، «تویوتا RAV۴ فول ۲۰۱۸» معادل 930 میلیون تومان و «سانتافه» 950 میلیون تومان است. همچنین هر دستگاه خودروی «نیسان جوک» 630 میلیون تومان، «اسپورتیج» 780 میلیون تومان و «تالیسمان» 760 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

   سایه تاریک دلال بازی بر بازار

اما یکی از علل اصلی روند افزایش قیمت‌ خودروها دلال بازی است که باید این چالش، با طراحی ساز و کارهایی از بین برود. اگرچه خودروسازان معتقد بودند که برای حذف دلال بازی فرمول قیمت‌گذاری پنج درصد حاشیه بازار اعمال شود، اما این فرمول خود به دلال بازی در بازار خودرو دامن زد. اما دیگر عامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو، هجوم نقدینگی سرگردان به خرید این کالا بود. به‌طوری‌که بیش از 90 درصد افراد برای حفظ ارزش پولشان وارد بازار خودرو می‌شوند که موجب دامن زدن بحران می‌شود. این در حالی است که به عقیده کارشناسان، اگر خودرو به کالایی خدماتی تبدیل شود، می‌توان مشکلات این حوزه را کاهش داد و حتی به تعادل قیمت و نه بورس بازی منتهی شود.

از دیگر سو، دستیار ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت نوید تکمیل خودروهای دارای کسری قطعات را داده و می‌گوید: به زودی ۱۰۰ هزار خودرو جدید به بازار عرضه می‌شود. صادق نجفی در خصوص چگونگی تأمین قطعات این خودروها نیز می‌گوید: قرار است کمبود قطعات این خودروها با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و همچنین منابع جدید خارجی تأمین شود تا ۱۰۰ هزار خودروی ناقص به سرعت در اختیار مشتریان و خریداران قرار گیرد. به‌نظر می‌رسد با عرضه این تعداد خودرو، بسیاری از تعهدات قبلی این دو خودروساز تحت پوشش قرار خواهد گرفت و علاوه بر آن، ورود این حجم از خودروهای پرتیراژ داخلی به بازار، روند کاهش قیمت‌ها را سرعت می‌بخشد.

   حباب 30 درصدی

حال با ارزیابی بازار خودرو طی روزهای اخیر این پرسش قابل طرح است که آیا قیمت‌ها باز هم پایین‌تر می‌آید؟ باتوجه به کاهش تولیدات، فضا برای دلالان باز شد تا قیمت‌ها را غیرمنطقی و بیش از اندازه بالا ببرند. این موضوع باعث شد تا قیمت‌های فعلی در بازار خودرو، حباب 30 درصدی با قیمت‌های واقعی را در خود جای بدهد. از همین رو، کارشناسان بر این عقیده‌اند که در حال حاضر همچنان حباب 20 تا 30 درصدی در قیمت خودروها وجود دارد و در صورتی‌که تولید افزایش یافته و خودروسازی رونق پیدا کند، این حباب خواهد ترکید. اما علت ایجاد این حباب قیمتی، نقدینگی بالا در اقتصاد کشور است که هر روز بیش از هزار میلیارد تومان به حجم آن افزوده می‌شود. از آنجایی که تولید کالا افزایش پیدا نکرده، رشد نقدینگی، افزایش قیمت کالا در بازار را به‌دنبال داشته است. براین اساس، ادامه افت قیمت‌ها در بازار خودرو دور از انتظار نیست و می‌توان امیدوار بود که به زودی قیمت‌ها در بازار خودرو، به رقم واقعی خود نزدیک شوند.

Taadol-14

ارسال نظر