تجارت به روایت آمار

۱۳۹۷/۰۸/۲۴ - ۰۰:۱۶:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۷۲۸

فعالیت 8  ‌هزار صادرکننده در تجارت خارجی کشور

شاتا |  معاون وزیر در امور صادرات و رییس کل سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: در هفت ماهه سال جاری بیش از هشت هزار صادرکننده در تجارت خارجی کشور ایفای نقش داشته‌اند که در مقایسه با دوره 7 ماهه سال گذشته که 7 هزار و 39 صادرکننده بوده، نزدیک به یک هزار و 100 شرکت بیشتر وارد صحنه صادراتی شده‌اند. مجتبی خسروتاج با تشریح دلایل سیر صعودی صادرات گفت: دلیل عمده این امر می‌تواند وضع تعهد ارزی برای صادرات باشد که از شرکتهای جدیدی که تا به‌حال صادرات نداشته‌اند در امر صادرات توسط سایر صادرکنندگان، استفاده می‌شود. او کل تعداد صادرکنندگان در یکساله 1396 را حدود 9 هزار و 166 شرکت اعلام کرد و اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری حدود 300 شرکت، صادرات بالای 10 میلیون دلار داشته‌اند و مجموع صادرات آنها 20.8 میلیارد دلار (نزدیک به بیست و یک میلیارد دلار) بوده است که در مقایسه با صادرات هفت ماهه کل کشور که حدود 27 میلیارد بوده است حدود 77 درصد صادرات را دربر می‌گیرد

به گفته خسروتاج در بین این شرکت‌ها هم شرکت‌هایی با مدیریت دولتی و به نوعی وابسته به نهادهای مختلف و هم خصوصی وجود دارد. شرکت‌های خصوصی متعددی که بالای 10 میلیون دلار صادرات دارند. او در ادامه افزود: تعداد صادرکنندگان بالای یک میلیون دلار در هفت ماهه سال جاری بالغ بر حدود دو هزار نفر هستند که با صادراتی نزدیک به 26 میلیارد دلار، در مقایسه با صادرات کل 27 میلیارد دلار هفت ماهه سال جاری رقمی نزدیک به 96 درصد صادرات را تشکیل می‌دهد. خسروتاج با بیان اینکه صادرات کل افرادی که زیر یک میلیون دلار در هفت ماهه سال جاری صادرات داشته‌اند به حدود یک میلیارد دلار می‌رسد، در خاتمه گفت: ارزش کالاهای صادراتی شرکت‌های بزرگی که هریک به تنهایی بالای 100 میلیون دلار در هفت ماهه سال جاری صادرات داشته‌اند نزدیک به 15 هزار میلیارد دلار صادرات می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت 55 درصد صادرات در دست شرکت‌های بزرگ صادراتی است.

جزییات صادرات 7 ماهه

خبرگزاری صدا و سیما |  مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و پژوهش‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، تراز تجاری ۷ ماهه امسال را مثبت ۱ میلیارد دلار اعلام کرد. مهدی بابایی گفت: در هفت ماهه سال جاری کالاهای غیر نفتی کشورمان با احتساب میعانات گازی به ارزش 27 میلیارد و 200 میلیون دلار با 13 درصد رشد صادر شد و همچنین صادرات بدون احتساب میعانات گازی به ارزش 24 میلیارد و 284 میلیون دلار با 22 رشد صورت گرفت. او افزود: صادرات کالاهای پتروشیمی با 34 درصد رشد ارزشی و 23 درصد رشد وزنی، محصولات کشاورزی با رشد ارزشی 22 درصدی و رشد وزنی 20 درصدی و کالاهای صنعتی با 11 درصد افزایش وزنی و 21درصد افزایش ارزشی همراه بوده است.

مدیرکل دفتر آمار و پژوهش‌های تجاری در خصوص وضعیت صادرات به بازارهای هدف صادراتی ایران گفت: از میان پنج بازار نخست هدف صادراتی، عراق با 5 میلیارد و 730 میلیون دلار پیشتاز بازارهای صادراتی ایران است. همچنین رقم صادرات به چهار کشور دیگر به ترتیب، چین 5میلیارد و 379 میلیون دلار، امارات4 میلیارد و 637 میلیون دلار، افغانستان 1 میلیارد و 872 میلیون دلار و هند 1 میلیارد و 399 میلیون دلار برآورد شده است که 70 درصد از کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. بابایی با اشاره به کاهش واردات کالا به کشور ­بیان کرد: در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته واردات کالا از لحاظ وزن 9 درصد و از لحاظ ارزش 11 درصد کاهش داشته است. گفتنی است، متوسط قیمت کالاهای صادراتی ایران 404 دلار محاسبه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد رشد را تجربه کرده است.

صادرات 80  درصد فرش دستباف ایران

شاتا |  رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش ایران پرچم دوم و نماد هویت ایران است و ۸۰ درصد آن به غرب تا شرق جهان صادر می‌شود. فرشته دست‌پاک اظهار کرد: 2.5 میلیون نفر در سراسر کشور در صنعت فرش دستباف ایران که پرچم دوم و نماد هویت و تمدن ایران است؛ کار می‌کنند. او بابیان اینکه 80 درصد تولیدات فرش ایران صادر می‌شود؛ افزود: امریکا اخیرا فرش ایران را جزو لیست تحریمی خود قرار داده است؛ با این کار از قلب امریکا تا اروپا و آسیا ضد این عمل امریکا بلند شده‌اند که این نشان می‌دهد که چه اندازه صنعت فرش ایران برای صادرات غیرنفتی اهمیت دارد.

رییس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: تحریم یکجانبه امریکا و عدم همراهی دیگر قدرت‌های جهان فرصتی است برای صادرات غیرنفتی ایران و به‌ویژه فرش ایران است تا تولید و اشتغال این صنعت را افزایش دهیم. دست پاک ادامه داد: باید از مناطق آزاد و مزیت‌های رقابتی آنها برای توسعه صادرات و واردات مواد اولیه تولید فرش استفاده کنیم و امیدواریم منطقه آزاد چابهار در این زمینه پیشتاز باشد. رییس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: مناطق آزاد و به‌ویژه منطقه آزاد چابهار می‌توانند در واردات مواد اولیه به ما کمک کننند، چراکه واردات مواد اولیه در این مناطق برای صنعتگران ارزان تمام می‌شود.

 

ارسال نظر