اخبار

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۸۶

پیش ‌بینی قیمت خودروهای خارجی

ایسنا  مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: با تعرفه‌های جدید واردات خودرو باید قیمت انواع خودرو خارجی در بازار کاهش یابد و پیش‌بینی ما نیز با توجه به باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید، کاهش قیمت‌هاست. علی علی‌آبادی در پاسخ به این سوال که به دنبال افزایش تعرفه‌های واردات، سایر هزینه‌هایی که به واردکنندگان تحمیل می‌شود هم افزایش می‌یابد، این موضوع تا چه اندازه می‌تواند در قیمت انواع خودرو تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: اینگونه نیست که بگوییم تمام هزینه‌های واردات افزایش پیدا می‌کند. زمانی که به عوارض واردات یک خودرو افزوده می‌شود برخی موارد دیگر مانند ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز وجود دارد که این بخش‌ها جدا از تعرفه گمرکی هستند.  وی افزود: معمولا حقوق ورودی خودروها براساس ارزش آنها دریافت می‌شود و بر همین اساس تعرفه واردات روی این مساله تاثیر چندانی ندارد. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: با توجه به مجموع شرایط و اینکه در ماه‌های گذشته قیمت انواع خودرو خارجی رشد قابل توجهی داشته اکنون پیش‌بینی ما این است که با باز شدن سایت ثبت سفارش و ورود خودروهای جدید قیمت‌ها نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.  علی‌آبادی تاکید کرد: تعرفه واردات انواع خودرو حدود ۱۵تا ۴۰درصد افزایش داشته که این رقم کمتر از افزایشی است که درحال حاضر در بازار خودروهای خارجی صورت گرفته است. وی در پاسخ به این سوال که اگر اینگونه است آیا در جلسات تعیین تعرفه راهکاری برای مبارزه با گران‌فروشی در این بخش دیده شده است؟ توضیح داد: اطلاع دقیقی از جلسات هیات وزیران در این باره ندارم اما به هر صورت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان همچنین شورای رقابت به کنترل اوضاع خواهند پرداخت.

ظرفیت خالی کارخانجات لوازم خانگی ایران

فارس  دبیر انجمن لوازم خانگی با تاکید بر لزوم خرید کالای ایرانی توسط دستگاه‌های دولتی جهت تقویت تولید داخل گفت: دولت باید برای رفع مشکل هر گروه از صنایع راهکار ویژه‌یی در نظر بگیرد. وی همچنین به خالی ماندن بخش بزرگی از ظرفیت تولید کارخانجات لوازم خانگی در کشور هم اشاره کرد. آرمان خالقی اظهار کرد: برای ایجاد رونق در بازار محصولات صنعتی باید تصمیمات کلی در اقتصاد کشور گرفته شود تا بنگاه‌های تولیدی از رکود فعلی خارج شوند. در این راستا جدیت دولت در خرید کالای ایرانی توسط دستگاه‌های دولتی از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است.  وی ادامه داد: هم‌اکنون ظرفیت تولید واحدهای صنعتی بیش از نیاز داخل است که همین مساله باعث شده، بخشی از ظرفیت‌های تولیدی غیرفعال باشند. برای فعال کردن این بخش از تولید کشور باید تقویت صادرات مورد توجه قرار گیرد تا با رونق صادرات از مازاد ظرفیت تولید کارخانه‌ها استفاده شود و قیمت تمام‌ شده محصولات نیز توجیه اقتصادی داشته باشند.  خالقی با بیان اینکه درحال حاضر قاچاق کالا یکی از مشکلات بخش تولید محسوب می‌شود، گفت: در صورت کنترل قاچاق، تقاضا برای خرید کالاهای داخلی افزایش می‌یابد و همین مساله باعث رونق تولید و اقتصاد کشور خواهد شد. وی ایجاد ثبات در قوانین و مقررات را از دیگر الزامات رفع مشکلات بخش تولید عنوان کرد و افزود: اختصاص سرمایه در گردش بابت افزایش ظرفیت‌های فعلی تولید همچنین بهبود خطوط تولید در جهت افزایش کیفیت محصولات نیز می‌تواند بخشی از مشکلات صنعت را برطرف کند.

اعلام ضوابط جدید واردات خودرو

ایسنا   گمرک ایران ضوابط جدید و تغییرات حقوق ورودی واردات خودرو را جهت اجرا به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد که بر این اساس واردات خودروهایی که از سال ساخت آنها بیش از یک سال گذشته باشد، ممنوع شد. براساس بخشنامه جدید گمرک ایران در این خصوص، ثبت سفارش و واردات خودروهای سواری با ارزش بیش از ۴۰هزار دلار سی‌انداف و با حجم موتور بالاتر از۲۵۰۰سی‌سی طبق تبصره‌های ۲و ۳ ماده ۱۳ مصوبه مذکور ممنوع است. همچنین پیرو بخشنامه شماره ۴۱۶/۷۳/۲۴۰۲۵۰/۹۵/۲۴۴۹۴۷ تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ و مفاد مصوبه شماره ۱۶۰۲۵۳/ت ۵۳۵۴۸ ه. تاریخ ۱۶تیر ۱۳۹۵ با توجه به اینکه طبق ماده ۷ اصلاحی آیین‌نامه ضوابط فنی خودرو، ثبت سفارش و واردات خودروهایی که از سال ساخت آنها یک سال گذشته باشد، ممنوع است لذا خودروهای با سال ساخت ۲۰۱۶ در صورتی قابل ترخیص است که ضمن رعایت ضوابط فنی خودرو و ضوابط اعلامی این آیین‌نامه، صدور ثبت سفارش و ورود خودرو به کشور(در مهلت اعتبار ثبت سفارش) تا تاریخ ۱۰دی ماه ۱۳۹۶ صورت گرفته باشد.

بازار پررونق فولاد ایران در حوزه آ.‌سه.‌آن

ایسنا   رییس هیات‌مدیره شرکت فولاد آلیاژی از عقد قرارداد یک ساله شرکت فولاد آلیاژی ایران و کشور اندونزی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که سالانه 30تا 50 هزار تن محصول به کشورهای حوزه «آ. سه. آن» صادر شود. یدالله طاهرنژاد با اشاره به اهمیت ورود به بازارهای جهانی، برنامه تولید فولاد کشور را در افق 1404 معادل 55 میلیون تن عنوان و اظهار کرد: طبق این برنامه درحال حاضر تولید فولاد در کشور به 36میلیون تن نزدیک شده و این درحالی است که مصرف کشورمان در سال گذشته ‌17میلیون تن بوده لذا با وجود این شرایط باید برای فروش مازاد تولیدمان وارد بازار جهانی شویم.  وی در مورد اندونزی به عنوان در دسترس‌ترین بازار در شرق دور برای کشورمان گفت: با توجه به جلسه‌یی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده بود، توسعه بازارهای جهانی برای عرضه محصولات مازاد فولاد با نگاه به شرق دور در دستور کار قرار گرفت که در همین راستا در دسترس‌ترین بازار در شرق دور برای ما، کشور اندونزی بود.  رییس هیات‌مدیره فولاد آلیاژی ایران، اندونزی را کشوری با مردم مسلمان، روبه رشد و جزو 20 اقتصاد بزرگ دنیا و دارای بیش از 270میلیون نفر جمعیت عنوان و تصریح کرد: این کشور سالانه بیش از 2میلیون خودرو تولید کرده و توانایی تولید تمام قطعات آن را دارد اما به دلیل نبود کارخانه تولید در زمینه فولاد آلیاژی تمام نیاز خود را در این خصوص از خارج تامین می‌کند.

 

ارسال نظر