اخبار

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۳۹

 کد‌ شناسه کالا در 10 گروه کالایی عملیاتی می‌شود

فارس  مدیرکل دفتر امور بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کد شناسه کالا تاکنون در 5 گروه کالایی عملیاتی شده است، گفت: این کد تا پایان آبان‌ماه امسال در مورد لوازم خانگی اجباری و عملیاتی می‌شود. عباس تابش گفت: کد شناسه کالا در 5 گروه کالایی «موبایل و تجهیزات سیم‌کارت‌خور، سیگار و محصولات دخانی، پوشاک، کالاهای سلامت محور دامی و کالاهای سلامت محور انسانی» عملیاتی شده و این کد تا آخر آبان‌ماه سال جاری برای لوازم خانگی عملیاتی و اجباری می‌شود. او با تاکید بر اینکه کد شناسه کالا در مورد 10 گروه کالایی عملیاتی خواهد شد، افزود: بعد از عملیاتی شدن کد شناسه کالا در لوازم خانگی نوبت به سایر گروه‌های کالایی یعنی طلا، محصولات کشاورزی و... می‌رسد و به مرور سایر گروه‌های کالایی هم به این زنجیره اضافه می‌شود.

وی در مورد کد رهگیری کالا نیز گفت: با اجرای طرح رجیستری گوشی تلفن همراه و تجهیزات سیم‌کارت‌خور، کد رهگیری در مورد این گروه‌ کالایی عملیاتی می‌شود و بنابراین این گروه کالایی هم شامل کد شناسه و هم شامل کد رهگیری می‌شود. تابش با بیان اینکه یک‌سال بعد از اجرای کامل کد شناسه کالا در هر گروه کالایی باید کد رهگیری در مورد آن گروه کالایی اجرایی شود، بیان داشت: بر اساس ماده 7 قانون، کالاهایی که قبل از الزام به دریافت کد شناسه گروه کالایی در کشور موجود باشد (کف بازار و انبارها) نیز از طریق کارگروه‌های تخصصی باید تعیین تکلیف شود تا تمام کالاهای گروه مربوطه شناسنامه‌دار و شامل کد شناسه شوند که پیش‌بینی می‌شود، این مهم تا 2ماه آینده عملیاتی شود. کد شناسه کالا حاوی اطلاعاتی است که ضمن شفافیت مسیر تجارت کالا، حقوق مصرف‌کننده را هم با اطلاع از صحت اطلاعات کالا حفظ می‌کند. با کد شناسه کالا و شناسه‌دار شدن گروه‌های مختلف کالایی بازرسان می‌توانند با بررسی و مشاهده بارکد، کالاهای بی‌هویت و قاچاق را از کالاهایی که از مبادی رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند را تشخیص دهند.

 رشد تولید ایران خودرو در سال ۹۶

تولید ایران خودرو در 7ماهه منتهی به مهر سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴درصد رشد داشته است. به گزارش گروه صنعتی ایران خودرو، در بازه زمانی یاد شده، بیش از ۳۹۰هزار دستگاه خودرو تولید شده که این آمار با توجه به تولید ۳۴۲هزار دستگاه در سال گذشته نشان از رشد ۱۴درصدی تولید دارد. پژو ۴۰۵ با ۸۱هزار دستگاه، پژو ۲۰۶ بیش از ۷۷هزار دستگاه، پژوپارس ۶۸هزار دستگاه، سمند۶۰هزار دستگاه، تندر بیش از ۲۸هزار دستگاه و دنا ۱۹هزار دستگاه در صدر جدول تولید ایران خودرو در 7ماهه نخست امسال قرار دارند. همچنین در این مدت حدود ۳۸۰هزار دستگاه خودرو فروخته شده است که نسبت به فروش ۳۳۲هزار دستگاه خودرو در مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۴درصدی را نشان می‌دهد.

 جزئیات توافق جدید برای بخش آلومینیوم

تسنیم   معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جزئیات جلسه رفع مشکلات بخش آلومینیوم گفت: مقرر شد، قیمت شمش در بورس مناسب شود تا نوردی‌ها و سایر تولیدکنندگان در خرید با مشکلات متعدد روبه‌رو نشوند. مهدی کرباسیان با اشاره به مشکلات صنایع پایین‌دستی با کارخانه‌های شمش در نحوه عرضه مواد در بورس اظهار کرد: نخست این مشکل در کمیسیون صنعت مجلس مورد بررسی و سپس با دستور وزیر صنعت یک کمیته تخصصی در وزارت صنعت برای رفع این موضوع تشکیل شد. وی با بیان اینکه در این کمیته تخصصی تمام ابعام این موضوع با حضور معاونت‌های مربوطه و تولیدکنندگان مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: در نهایت مقرر شد قیمت شمش در بورس مناسب شود تا نوردی‌ها و سایر تولیدکنندگان در خرید با مشکلات متعدد روبه‌رو نشوند. او قیمت‌های جهانی را مهم‌ترین عامل افزایش قیمت محصولات فولادی دانست و تصریح کرد: در مورد مس هم مشکلات با واردات حل شد به این صورت که میزان کاتد کاهش یافته بود و همین امر باعث شده بود تا شرکت ملی مس از حجم تولید خود کم کند لذا کمبود ایجاد شده با واردات حل شد. کرباسیان همچنین در خصوص جزئیات جلسه رفع مشکلات بخش آلومینیوم نیز گفت: سندیکای آلومینیوم اعتراضاتی نسبت به عرضه مواد در بورس کالا داشتند که اخیرا با برگزاری جلسات متعدد مقرر شد، معاونت بازرگانی داخلی نسبت به قیمت پایه عرضه شده در بورس بررسی‌های لازم را انجام دهد. همچنین قرار شد تا آلومینیوم المهدی و مابقی شرکت عرضه خود را در بورس افزایش دهند تا نیاز صنایع پایین‌دستی برطرف شود. کرباسیان اضافه کرد: در کنار این توافقات جلسات مداوم نیز برای جلوگیری از تنش در بخش آلومینیوم برگزار خواهد شد.

 افزایش سودآوری معادن تا سال 97

ایرنا   معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی گفت: هم‌اکنون ارزش معادن کشور 770میلیارد دلار است که این رقم به هزارمیلیارد دلار در آینده افزایش خواهد یافت. بهروز برنا با بیان اینکه شانس کشف معادن در کشور بیشتر از کشورهای دیگر است، اظهار کرد: سالانه 392میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌کنیم و همچنین سالانه 1.5میلیارد تن به ذخایر کشف شده اضافه می‌شود. او با اشاره به اینکه معدن یکی از محورهای اقتصادی کشور است، افزود: سازمان زمین‌شناسی از 8 لایه اطلاعاتی زمین استفاده می‌کند که کارهای اکتشافی خوبی در این راستا انجام شده و به تازگی ماده معدنی جدیدی را کشف کردیم که به عنوان یک کود ارگانیک و حایز اهمیت در کشاورزی کاربرد دارد. معاون اکتشافات سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان اینکه استان خراسان شمالی از لحاظ میزان ذخایر قطعی شرایط مطلوب دارد، گفت: از 6هزار معدن در کشور، 124معدن فعال در این استان است که نشان می‌دهد به معدن و معدنکاری توجه می‌شود.

 

ارسال نظر