اخبار

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۴۱

اختلاف فاحش در آمار واردات پوشاک

ایسنا|  عضو هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با اشاره به اینکه آمار واردات پوشاک به ایران توسط سازمان ملل (یونیدو) معادل یک‌میلیارد دلار در سال گذشته اعلام شده است، گفت: این درحالی است که گمرک این رقم را ۶۱ میلیون دلار اعلام کرده است.

مجید نامی با تاکید بر اینکه اختلاف فاحشی در میزان واردات پوشاک به ایران طبق آمار جهانی در سازمان ملل (یونیدو) و نیز گمرک ایران وجود دارد، تصریح کرد: در حالی میزان واردات پوشاک به کشور در سال ۱۳۹۵ توسط گمرک ۶۱ میلیون دلار اعلام شده که طبق آمار جهانی در سال گذشته میزان واردات پوشاک به ایران رقمی معادل یک‌میلیارد دلار بوده که از اختلاف فاحشی برخوردار است. وی علت اصلی این اختلاف را مقوله قاچاق پوشاک به کشور دانست و گفت: علاوه بر این برخی از این محصولات به صورت قانونی به کشور وارد شده، اما با عنوان دیگری و تعرفه کمتری که جزو تعرفه پوشاک به‌شمار نمی‌آید، از گمرک ترخیص می‌شوند. به گفته او، باید توجه داشت که تعرفه واردات پوشاک معادل ۵۵درصد است و به این میزان ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود، بنابراین طبیعی است که برخی با عنوان دیگری همچون پارچه یا شماره‌های تعرفه‌یی دیگری محصولات خود را به کشور وارد کنند تا هزینه کمتری را متقبل شوند. نامی گفت: در صورتی‌که حداقل ارزش پوشاک وارد شده از طریق هر کانتینر را معادل ۱۰۰ هزار دلار درنظر بگیریم باتوجه به آمار یک‌میلیارد دلاری واردات پوشاک به ایران توسط سازمان جهانی بنابراین سالانه حدود ۱۰ هزار کانتینر پوشاک به کشور وارد می‌شود که در صورت مقایسه این میزان با آمار اعلامی از سوی گمرک تنها 600 کانتینر به کشور وارد شده است. همچنین به گفته او، «چین و ترکیه» به ترتیب دو کشوری هستند که بیشترین میزان قاچاق پوشاک از آنها به ایران صورت می‌گیرد.

آماده‌سازی بسترها برای سرمایه‌گذاران چینی

کنفرانس یک‌روزه «راه ابریشم با تمرکز بر نقش ایران» به همت سازمان توسعه تجارت ایران، سرکنسولگری ایران و پاویون ملی ایران در شانگهای با حضور بیش از 300 شرکت تجاری برگزار شد و ویژگی‌ها و فرصت‌های موجود برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور توسط سخنرانان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. به گزارش روابط ‌عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، علی دهقانی رایزن بازرگانی ایران در شانگهای، ضمن اشاره به همکاری‌های گسترده اقتصادی، تجاری و سیاسی فعلی میان دو کشور، سفر سال گذشته رییس‌جمهور چین به ایران را مهم ارزیابی کرد و آن را نشانه‌یی از اراده طرفین برای ادامه روند گسترش روابط در تمام زمینه‌ها دانست. وی با بیان اینکه شرایط در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در ایران بسیار مناسب است، توافق مالی ۱۰میلیارد دلاری اخیر صورت گرفته میان ایران و چین، برای اجرای پروژه‌های عمرانی ایران را اتفاقی مهم در روابط اقتصادی تجاری دو کشور دانست.

مزایای حذف برچسب قیمت

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران معتقد است حذف درج قیمت مصرف‌کننده از روی کالاها و مواد غذایی به بالا رفتن رقابت بین تولیدکنندگان، نظام توزیع و فروش برای ارائه خدمات بهتر به مصرف‌کنندگان منجر می‌شود.

حسین فروزان‌فرد با بیان اینکه در هیچ جای دنیا نظام قیمت‌گذاری و درج قیمت روی کالا وجود ندارد، درباره دلیل درج قیمت‌ها می‌گوید: در دهه 80 کشور در یک شیب غیرمعمول تورمی قرار گرفت و در این بستر حرکت‌های سوداگرانه‌یی در فروش شروع شد که درنهایت دولت را به این تصمیم رساند که تولیدکنندگان روی کالاها قیمت فروش به مصرف‌کنندگان را درج کنند، اما در شرایط کنونی فضای اقتصادی کشور کاملا تغییر کرده و دیگر شاهد شتاب تورمی در جامعه نیستیم و مدتی است که نرخ تورم رو به کنترل است یعنی دلیل اصلی که قاعده درج قیمت‌ها گذاشته شد، از بین رفته و حالا باید نظام‌های نظارتی در حوزه اصناف و وزارت بازرگانی وظایف خودشان را برای کنترل نظام توزیع انجام دهند. فروزان‌فرد با اشاره به اینکه مهم‌ترین ناظر قیمت‌ها مصرف‌کنندگان هستند، گفت: درج قیمت‌ها روی کالاها باعث ایجاد رقابت کشنده و غیراخلاقی بین تولیدکنندگان شده است و نظام توزیع در کشور ما به‌دلیل همین نظام ناکارآمد توسعه و رشد پیدا نکرده است. در حال حاضر فاصله قیمتی که روی کالا به‌عنوان قیمت مصرف‌کننده درج شده در واقعیت با قیمتی که فروشگاه کالا را خریداری می‌کند بسیار زیاد است و بعضی وقت‌ها به 50 درصد هم می‌رسد، در صورتی که از نظر قانونی باید 15 تا 20درصد باشد.

 

ارسال نظر