روی موج خبر

۱۳۹۶/۰۴/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۸۹۰

بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن

ایسنا  وزیر صنعت، معدن و تجارت از بررسی مشکلات مربوط به ذوب‌آهن در جلسه‌یی با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پیگیری حل این مشکلات خبر داد. محمدرضا نعمت‌زاده افزود: به همراه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال بررسی مشکلات ذوب‌آهن هستیم و با پیگیری سعی در حل مسائل مرتبط با آن داریم. وی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل در صنعت دریایی کشور کماکان جای رشد دارد، گفت: باوجود آبراه‌های مختلف در کشور کماکان برخی کشتی‌ها برای تعمیر به خارج از کشور آورده می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از رایزنی و مذاکره با صندوق توسعه ملی در ارتباط با صنعت کشتی‌سازی خبر داد و بیان کرد: با صندوق توسعه ملی در حال مذاکره هستیم تا از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم و راهی را در نظر بگیریم که چگونه می‌توان از منابع موجود استفاده کرد یا در زمان ساخت در رهن بانک قرار داد. نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه دولت باید تسهیلات و حمایت‌های بخش خصوصی را در نظر قرار دهد، گفت: باید با ارائه تسهیلات و حمایت از بخش خصوصی کار را پیش ببریم. بنده این مساله را حرام می‌دانم که اگر کاری که توان آن در داخل کشور وجود دارد، به خارج از کشور ارجاع شود. به‌طور مثال ما اخیرا از ال‌سی باز شده در پتروشیمی جلوگیری کرده و اعلام کردیم که باید موانع حل شود و هرچند در این رابطه مخالفت‌هایی وجود داشت اما با پیگیری کار قبل از واردات تجهیزات خارجی کار را آغاز کردیم و پمپ، الکتروموتور و سایر تجهیزات موردنیاز را در داخل ساختیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: باید همه مدیران و مسوولان جسارت لازم را داشته باشند و با رعایت نکات فنی، تولید داخل را مدنظر قرار دهند.

ضرورت کاهش تصدی‌گری‌ها

پایگاه خبری اتاق ایران  رییس اتاق ایران گفت: دولت دوازدهم باید از تصدی‌گری در مسائل اقتصادی دوری کند. به گفته غلامحسین شافعی، مهم‌ترین اصل در توسعه اقتصادی، برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت‌های اقتصاد است؛ در این زمینه دولت و تیم اقتصادی آن، باید استراتژی واحد و منسجمی داشته باشد.  شافعی با اشاره به موضوع خصوصی‌سازی در ایران افزود: فلسفه خصوصی‌سازی این بود که از تصدی‌گری دولت در اقتصاد جلوگیری شود، اما در نهایت این‌گونه نشد. دولت دوازدهم در این فضای شور، عقلانیت و تعامل به این مساله توجه کند و اقدامات جدیدی را در این حوزه در دستور کار قرار دهد. وی با اشاره به الزامات توسعه اقتصادی اظهار کرد: مهم‌ترین اصل در توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی بر اساس واقعیت‌هاست و دولت باید در امر توسعه اقتصادی، استراتژی واحدی داشته باشد. دولت و تیم اقتصادی آن نباید برنامه‌های متعددی در عمل داشته باشد؛ نتیجه این تعدد برنامه‌ها، ناهماهنگی در اجرا و عمل خواهد بود. شافعی ادامه داد: مطالبه بخش خصوصی از دولت دوازدهم این است که برنامه واحد، منسجم و واقع‌گرایانه‌یی تدوین، ابلاغ و اجرا شود. اگر این تصمیم مهم گرفته شود، می‌توان امیدوار بود با اولویت برای مسائل و چالش‌های اقتصادی برنامه‌ریزی شود.

خطر تولید آلومینیوم چینی برای امریکایی‌ها

مهر   ظرفیت تولید آلومینیوم و فولاد چین از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد ۱۵۰۰درصد افزایش پیدا کرده که این موضوع تهدیدی جدی برای امنیت ملی امریکا محسوب می‌شود. مازاد تولید چین در بخش آلومینیوم، در حال فروپاشی صنعت آلومینیوم امریکا است و تامین مواد حیاتی در بخش دفاعی و امنیت ملی ایالات متحده را با تهدید جدی روبه‌رو می‌کند. این در حالی است که شماری از نمایندگان صنعت در امریکا، در مورد اعمال تعرفه روی واردات کالاهای کانادایی هشدار داده و معتقد هستند که تولید با صنعت امریکا، به طرز ناگسستنی درهم آمیخته است. در همین حال مسوولان چینی بر این باور هستند که صنعت آنها رقابتی و تمرکز روی تامین نیازهای داخلی این کشور دارد. بر این اساس چینی‌ها در حال بررسی عملکرد امریکایی‌ها و ارزیابی هر گونه تاثیر سیاست‌های آنها روی صنعت چین هستند.

افزایش صادرات مواد غذایی به قطر

صدا و سیما    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: با توجه به نزدیکی بنادر استان بوشهر با بنادر کشور قطر، صادرات مواد غذایی از بنادر دیر، بوالخیر، تنگستان و گناوه به قطر افزایش یافت. محمدمهدی بنچاری با بیان اینکه استان بوشهر با آبراه خلیج‌فارس دارای طولانی‌ترین مرز دریایی است، اظهار کرد: بازرگانان و تجار استان بوشهر به سبب همجواری با کشورهای حوزه خلیج‌فارس، دارای پیشینه تاریخی درخشانی در مراوده تجاری با این کشورها هستند. وی با اشاره به افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در بنادر استان بوشهر افزود: اکنون بیش از ۹میلیون تن انواع کالاها در سال از بنادر ۱۱گانه استان بوشهر تخلیه و بارگیری می‌شود که با تکمیل پروژه‌های بندری این میزان صادرات افزایش می‌یابد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اظهار کرد: اکنون روزانه بیش از یک هزار و ۱۰۰ تن مواد غذایی که بیشتر میوه، تره‌بار و سبزیجات است از بنادر این استان به قطر صادر می‌شود.

صادرات فولاد طی 2 ماه نخست سال

ایرنا    معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت از رشد هشت درصدی صادرات فولاد در دو ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: حجم صدور کالای تولیدی در این بخش به رقم بیش از یک میلیون و 300 هزار تن رسید. جعفر سرقینی اظهارکرد: مجموع صادرات فولاد خام پارسال به رقم 5.8 میلیون تن رسید که از این رقم 3میلیون و 950 هزار تن فولاد خام و بقیه تولیدات مربوط بود.  معاون امور معادن وصنایع معدنی افزود: سال گذشته با تولید 18.5میلیون تن فولادخام، ایران برای نخستین‌بار رکوردشکنی در زمینه تولید داشت و در واقع نشان داد، دستیابی به ظرفیت 55میلیون تنی تولید فولادخام در قالب سند چشم‌انداز 1404، بلندپروازی نیست. حال انتظار می‌رود در قالب سند یاد شده، میزان صادرات کشورمان حداقل به 15میلیون تن برسد.

 

ارسال نظر