«اعتیاد»، نگران‌کننده‌ترین اتفاق در کمین نوجوانان و جوانان

۱۴۰۰/۰۹/۳۰ - ۰۰:۵۷:۳۹
کد خبر: ۱۸۵۱۵۹
«اعتیاد»، نگران‌کننده‌ترین اتفاق در کمین نوجوانان و جوانان

معضل اعتیاد این روزها دامان نوجوانان را هم گرفته و آمارهایی که از سوی وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادها در مورد اعتیاد نوجوانان و جوانان مطرح می‌شود زنگ خطری است که بیخ گوش جامعه به صدا در آمده است. مساله مهم اما این است که در این شرایط چه کاری می‌توان کرد و چطور می‌توان از بروز فاجعه‌ای در این زمینه جلوگیری کرد. متاسفانه عدم آموزش‌های لازم یکی از آن مواردی است که باعث شده تا جوانان و نوجوانان خیلی راحت به دام اعتیاد بیفتند. بسیاری از این افراد فکر می‌کنند که قرار نیست درگیر اعتیاد شوند، آنها بیشتر به چشم یک بازی به ماجرا نگاه می‌کنند، اینکه برای ساعاتی در جمع دوستان خود باشند، پذیرفته شوند و البته به قول خودشان خوش بگذرانند همه و همه از دلایلی است که باعث می‌شود افراد نوجوان و جوان خیلی راحت به دام اعتیاد بیفتند. در این بین اما خانواده‌ها نیز بدون توجه به رعایت اصولی مانند نظارت بر رفتارها و رفت و آمدهای فرزندانشان و رها گذاشتن آنها به این مساله دامن می‌زنند. از طرف دیگر جامعه نیز شرایطی را برای این افراد فراهم کرده که به راحتی می‌توانند به این مواد دسترسی داشته باشند. از سوی دیگر تخلیه نشدن انرژی و هیجانات جوانی خود می‌تواند دلیل دیگری بر تمایل آنها به سوی مواد مخدر باشد. بسیاری از این افراد بعد از اینکه به دام اعتیاد می‌افتند، تازه درمی یابند که چه راه پر مخاطره‌ای را پیش رو دارند، خیلی از آنها شاید به موقع متوجه شده و با کمک خانواده و دوستان خود را نجات دهند و هستند تعدادی هم که تا آخر خط این ماجرا پیش می‌روند و جوانی شان را با مصرف مواد مخدر دود می‌کنند و به هوا می‌فرستند. اما سوال اصلی اینجاست که جامعه، نهادهای آموزشی و تصمیم‌گیرنده، خانواده و ... چه نقشی در جلوگیری از افتادن جوانان و نوجوانان به دام اعتیاد دارند؟ واقعا آموزش‌های خانواده، آموزش‌های مدرسه و رفتارهای اجتماعی می‌تواند مانع از رفتن آنها به سوی اعتیاد باشد. 

    ورزش یک پدیده اجتماعی است

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه یادگیری سه حیطه دارد؛ مباحث و مبانی نظری در حیطه شناختی، حیطه دوم عاطفی و حیطه سوم روانی و حرکتی و حیطه چهارم که کمتر از آن یاد می‌کنند حیطه کوششی یا خود فرمانی است، گفت: پیشگیری از اعتیاد، هم نیاز به این سه حیطه‌ و هم نیاز به حیطه چهارم دارد. سید حمید سجادی گفت: اهمیت به جایگاه ورزش امروز در دنیا مشخص است. همه جای دنیا در این کره خاکی ورزش را یک پدیده اجتماعی می‌دانند. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: می‌دانیم دور و برمان اتفاقات مختلفی هر آن در کمین است و نوجوانان و جوانان و بعضا حتی سن پایین‌تر از نوجوانی را هم درگیر یکسری از مسائل می‌بینیم و یکی از نگران‌کننده‌ترین این اتفاقات بحث اعتیاد است که رابطه عمیقی با حوزه یادگیری دارد. وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه یادگیری سه حیطه دارد، اظهار کرد: مباحث و مبانی نظری در حیطه شناختی است. حیطه دوم عاطفی است و حیطه سوم روانی و حرکتی است. حیطه چهارم که کمتر از آن یاد می‌کنند حیطه کوششی یا خود فرمانی است.  سجادی خاطرنشان کرد: پیشگیری از اعتیاد هم نیاز به این سه حیطه و هم نیاز به حیطه چهارم دارد که حیطه کوششی و خودفرمانی است.

سجادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: اگر حتی ورزش را ترویج کنیم باز نیاز به این است که در امر پیشگیری چیزی را یاد دهیم و یادگیری باید اتفاق بیفتد. ما باید دست به دست هم دهیم تا چیزی را به جوانان و نوجوانان یاد دهیم و یادگیری تا پایان عمر نباید رها شود. اکنون جوامع پیشرفته بشری خودشان را از یادگیری جدا نمی‌کنند. وزیر ورزش و جوانان خطاب به دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: ما را در کنار خود بیش از گذشته ببینید و ما هم حتما در این امر مهم سعی می‌کنیم پیشتاز باشیم. 

شما ۲۸ هزار مکان ورزشی را از آن خود و پایگاه خود بدانید. همچنین ۱۴ هزار هیات ورزشی را یاوران خود بدانید. او یادآور شد: در حال حاضر اعتیاد به مواد مخدر و روان‌گردان‌ها معضل اصلی کشور است و می‌توانید در حوزه پیشگیری روی وزارت ورزش حساب کنید. بهره وری از ظرفیت ورزشکاران و قهرمانان ملی در امر پیشگیری دردستور کار ما است و ورزشکاران هر جا لازم باشد به عنوان سفیران پیشگیری درکنار ستاد مبارزه با مواد مخدر هستند.  سجادی خاطرنشان کرد: در امر مبارزه با مواد مخدر و روانگردان‌ها حتما از ظرفیت و امکانات ورزشی استفاده شود. همچنین بخش مهمی از ۳۷۰۰ سمن که در حوزه جوانان فعال هستند در این زمینه کار می‌کنند و می‌توانیم فعالیت‌های آنها را باز تعریف کنیم، همچنین می‌توانیم سمن‌های جدید را در این زمینه ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر