330 میلیارد تومان اعتبار صرف خرید واکسن شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۱۶
330 میلیارد تومان اعتبار صرف خرید واکسن شد

تولید واکسن استنشاقی در ایران

تعادل| انتظارها به پایان رسید و قرار است از روز سه‌شنبه فاز اول تزریق واکسن کرونا در کشور و با اولویت کادر درمانی بخش‌های‌آی سی یو آغاز شود. بالاخره با واردات اولیه محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه این مهم در کشور ما هم آغاز می‌شود و این در حالی است که طبق اعلام معاون وزیر بهداشت و درمان برای واکسیناسیون در دو مرحله اقدام شده است. یک مرحله درباره اعتبار کوواکس بود که حدود ۲۲۵ میلیارد تومان صورت حساب صادر و پرداخت شده است.

 اعتبارات برای واردات واکسن از روسیه نیز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار هیات امنای ارزی قرار گرفته و تاکنون حدود ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای واکسن داده شده است. البته با سازمان برنامه و بودجه تفاهم شده که از محل اعتبارات یک میلیارد یورو که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیون یورو آن اختصاص یافته و ۳۰۰ میلیون مطالبه داریم، بقیه اعتبارات مورد نیاز واکسن نیز تامین شود. بنابراین هیچ نگرانی در مورد ارز و ریال مورد نیاز واکسن کرونا وجود ندارد.

    هیاهوی واکسن فروکش کرد

بیشتر از یک ماه است که مساله خرید واکسن کرونا به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده بود و مسوولان اما خیلی خونسرد از خرید و وارد کردن واکسن‌ها خبر می‌دادند، این در حالی بود که وقتی یکی از واکسن‌های ساخت ایران به فاز انسانی رسید، بسیاری از مسوولان بر این باور بودند که باید تا تکمیل شدن دوره تحقیقاتی واکسن داخلی صبر کنیم و از هیچ کشوری هم واکسن نخریم اما...

پس از هشداری‌هایی که سازمان نظام پزشکی و دیگر متخصصان حوزه سلامت مبنی بر لزوم واکسیناسیون کادر درمان آن هم بدون وقفه معطلی بالاخره تصمیم بر این شد تا واکسن خریداری شود چرا که تکمیل دوره بالینی و تایید واکسن ایرانی تا تابستان سال آینده هم به طول می‌انجامد. اما بعد از آن مساله اینکه چه واکسنی قرار است خریداری شده و وارد کشور شود خود مساله دیگری بود که بحث و جدل‌های بسیاری را در بین مردم و مسوولان و البته صاحب نظران به وجود آورد. برخی از مسوولان اعم از نماینده مجلس و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا بعد از اینکه مشخص شد قراراست واکسن روسی به ایران وارد شود اعلام کردند که از این واکسن استفاده نمی‌کنند. اما این اظهارنظرها باعث شد تا سخنگوی سازمان غذا و دارو این افراد را فاقد صلاحیت برای اظهارنظر در مورد نوع واکسن بداند و کشمکش‌ها تا جایی بالا گرفت که وزیر بهداشت و درمان به موضوع ورود کرد و در نشستی خبری به مردم گفت که برای اطمینان خاطر آنها تزریق واکسن را از افراد خانواده خود شروع خواهد کرد. او اعلام کرد که به عنوان وزیر بهداشت یک کشور آنقدر بی غیرت نیست تا واکسنی که هیچ تاثیر درمانی ندارد را به کشور وارد کند. اما این کشمکش‌ها زمانی فروکش کرد که یکی از نشریه‌های معتبر پزشکی با درج خبری اعلام کرد که واکسن روسی بیش از 91 درصد تاثیرگذاری مثبت روی افراد داشته و آنها را از ابتلا به کرونا مصون کرده است. این خبرها بالاخره تا حدود زیادی همهمه‌های این چند روز را آرام کرد و حالا وزیر بهداشت باخیالی آسوده در نشست خبری روز گذشته خود از آغاز واکسیناسیون در 21 بهمن ماه خبر می‌دهد.

   واکسیناسیون کرونا  در ایران 

از سه‌شنبه آغاز می‌شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن در کشور با اولویت کادر بخش‌های

آی سی یو شروع می‌شود.

سعید نمکی در مراسم آغاز فاز مطالعه بالینی انسانی واکسن کرونا رازی در وزارت بهداشت افزود: همزمان با تلاش برای تولید واکسن کرونا در داخل کشور که به روش‌های مختلف در حال انجام است یکی از قولهای ما به مردم این بود که زودتر واکسیناسیون را در داخل کشور شروع کنیم. برای این کار با ارزیابی واکسن‌های معتبر در دنیا یکی از کم عیب‌ترین و کم خطرترین واکسن‌ها را که واکسن اسپوتنیک وی روسیه بود انتخاب و وارد کردیم. او ادامه داد: اوایل حمله‌ها و هجمه‌های زیادی می‌شد ولی صبوری کردیم و امروز همه فهمیده‌اند که اروپا و شرکت‌های واکسن ساز اروپایی مثل آسترازنکا نیز به دنبال همکاری با شرکت تولیدکننده این واکسن هستند. 

بنای قهر با هیچ کس نداریم با اینکه جزو اولین مذاکره کنندگان برای خرید این واکسن بودیم پانزدهمین کشوری هستیم که این واکسن را تزریق می‌کنیم. نمکی افزود: شرط ما برای واردات واکسن این بود که حتما فاز ۳ مطالعه انسانی را طی کرده باشد در حالی که برخی کشورهای منطقه این واکسن را در فاز ۳ مطالعه انسانی تزریق کردند.

   تامین واکسن مورد نیاز 

برای همه افراد زمان می‌برد

با وجود خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار واکسن از سبد کوواکس که برای هشت میلیون و ۴۰۰ هزار نفر کافی است باید میزان بیشتری واکسن به کشور وارد کنیم چون این میزان واکسن جوابگو نیست. اما باید در نظر داشته باشیم که تامین واکسن مورد نیاز برای همه افراد زمان می‌برد.

نمکی افزود: واکسن اسپوتنیک روسیه در حدود ۶ کشور معتبر ثبت شده و سعی کردیم زمانی این واکسن را وارد کنیم که خیالمان راحت باشد و واکسن قابل اعتماد وارد کنیم. واکسیناسیون با واکسن روسی از سه‌شنبه بر اساس سند واکسیناسیون برای گروه‌های هدف که در مرحله اول افراد حاضر در خط مقدم نظام سلامت و کارکنان بخش‌های‌آی سی یو هستند آغاز می‌شود بعد سراغ بقیه کادر درمان و خانه‌های سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال می‌رویم و همین طور مرحله به مرحله جلو می‌رویم. روال کار تعریف شده است و خوشحالیم به رغم اینکه با دستان بسته در اقیانوس بلا شنا می‌کنیم اما چشمان ما باز است و در شرایطی واکسیناسیون را شنا می‌کنیم که میزان شیوع بیماری پایین آمده و تخت خالی داریم.

وزیر بهداشت افزود: یکی از کارهای مهم در این همه‌گیری تکیه بر دانش فنی برای ساخت واکسن در کشور بود. تولید واکسن کرونا کار ساده‌ای نیست و همانطور که ویروس کرونا پیچیده است ساخت واکسن آن نیز کار پیچیده‌ای است و هیچ متخصصی نمی‌تواند آینده واکسیناسیون آن را پیش بینی کند و بگوید در آینده چند درصد موفق است چقدر می‌تواند مردم را علیه بیماری کووید ۱۹ بیمه کند اما تنها راه چاره این است که در این راه گام‌برداریم.

    سه راه برای تامین  واکسن 

نمکی ادامه داد: امروز ایران برای تولید واکسن کرونا با همه روش‌ها و پلتفرم‌ها برنامه دارد. در هر صورت برای تامین واکسن سه راه را در پیش گرفتیم یکی تولید واکسن در داخل، دیگری انتقال فناوری تولید واکسن از کشورهایی که هم تخصص این کار را دارند و هم روابط دوستانه‌تری با ما دارند مثل کوبا و روسیه البته با اینکه موضوع واکسن در دنیا سیاسی شده اما دانشمندان کشورها مشکلی با هم ندارند فاصله از آنجا ایجاد می‌شود که کشورهای مثل امریکا به دنبال سلطه‌جویی هستند.

او گفت: کشور کوبا سابقه همکاری با انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن هپاتیت بی دارد و روسیه نیز در حوزه بایوتکنولوژی سابقه نسبتا درخشانی دارد.

نمکی ادامه داد: راه‌حل سوم واردات واکسن از منابع مطمئن است تا قبل از تولید واکسن در کشور آن را در اختیار داشته باشیم. برای تولید واکسن، گروه‌های مختلف مشغول فعالیت هستند. مجموعه برکت فاز یک انسانی را همین روزها با موفقیت تمام می‌کند و وارد فاز ۲ مطالعات انسانی می‌شود. من هر روز روند مطالعات این واکسن را پیگیری می‌کنم و هر جا لازم باشد راهنمایی می‌کنم. واکسن برکت یکی از علمی‌ترین و موثرترین روش‌هایی است که تاکنون در دنیا انجام شده و امیدواریم با همین شتاب به زودی فاز دو را هم تمام کند.

    تولید واکسن استنشاقی در ایران

وزیر بهداشت افزود: واکسن کرونا رازی نیز که به همت دکتر بنی هاشمی دنبال می‌شود کار بسیار بزرگی است. این یک واکسن نوترکیب استنشاقی است که یکی واکسن‌های بسیار ایمن و کم عارضه خواهد بود و با توجه به استنشاقی بودن به کلی فرد را از وضعیت ناقل بودن خارج می‌کند. این واکسن با کمترین عارضه سیستم ایمنی بدن را تحریک و فرد را ایمن می‌کند.

نمکی ادامه داد: با این روند جمهوری اسلامی ایران به زودی یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در جهان می‌شود و با تامین نیاز کشور می‌توانیم واکسن کرونا را به دنیا عرضه کنیم. بحران کرونا تمام می‌شود اما در پی آن ایران صاحب یک صنعت ارزشمند در حوزه واکسن می‌شود. صنعتی زیرساختی که یک دستاورد بسیار افتخارآفرین برای کشور است.

وزیر بهداشت گفت: یکی دیگر از دستاوردهای وزارت بهداشت در این دوران سخت این است که در سال ۹۸ حدود یک میلیارد دلار کمتر ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی مصرف کردیم و با محدودیت در واردات اقلامی که تولید داخل داشت و با تکیه بر توان داخلی نیمه امسال هم حدود ۴۰ درصد سال ۹۸ برای اقلام پزشکی ارز مصرف شد. 

همچنین امیدوارم تا اوایل تابستان سال آینده با ورود واکسن کرونا ایرانی به بازار در این زمینه نیز به یکی از قطب‌های مهم صادرکننده واکسن کرونا تبدیل شویم.

 

ارسال نظر