ابلاغ پاسخ گورباچف به نامه امام خمینی (ره)

۱۳۹۷/۱۲/۰۷ - ۰۰:۱۰:۰۹
کد خبر: ۱۴۰۳۹۳
ابلاغ پاسخ گورباچف به نامه امام خمینی (ره)

هفتم اسفند 1367، «ادوارد شواردنادزه» وزیر امور خارجه شوروی پاسخ «میخاییل گورباچف» رییس‌جمهوری کشورش به نامه یازدهم دی 1367 هجری خورشیدی امام خمینی را در حسینیه جماران خواند. امام در نامه خود گورباچف را از فروپاشی نظام کمونیستی در شوروی آگاه کرده بود.

پیام امام‌خمینی (ره) سیزدهم دی 1367 توسط هیات منتخب ایشان مرکب از آیت‌الله جوادی آملی، محمدجواد لاریجانی و خانم مرضیه حدید‌چی‌ دباغ، در مسکو به گورباچف تحویل شد. گورباچف نیز هشت هفته بعد پاسخ رسمی خود را توسط «ادوارد شوارد نادزه» وزیر خارجه وقت شوروی، در تهران تقدیم حضرت امام‌خمینی کرد. گورباچف در این پاسخ، برای نامه امام ارج فراوان قائل شده بود ولی از متن جوابیه وی پیدا بود که ابعاد معنوی پیام را درک نکرده است. زیرا صرفاً تلاش کرده بود تا از یکسو اقدامات خود در جهت ترویج آزادی‌های سیاسی در شوروی را تشریح کند و ازسوی دیگر دستاوردهای اقتصادی کمونیسم را از 1917 به بعد توصیف کند.

در دیدار ادوارد شواردنادزه وزیر امورخارجه وقت شوروی با حضرت امام خمینی (ره)، علی اکبرولایتی، وزیر امورخارجه- محمدجواد لاریجانی معاون وزیر خارجه و عضوهیات منتخب امام -  ناصر  نوبری سفیر جمهوری اسلامی ایران در شوروی در این مقطع. حضور داشتند .

در این دیدار وزیر امورخارجه شوروی ضمن تسلیم پیام کتبی میخاییل گورباچف به امام امت محتوای این پیام را به استحضار امام خمینی رساند. در این دیدار ابتدا شواردنادزه گفت: از حضرت امام بسیار متشکرم از این فرصتی که برای ملاقات با شما به دست آوردم. ماموریت دارم پیام جوابیه میخاییل سرگئی گورباچف را تسلیم حضرت امام کنم. سعی خواهم کرد به‌طور خیلی مختصر محتوای این پیام را برای شما عنوان کنم. ابتدا می‌خواستم عرض کنم که خود واقعیات تبادل پیام‌ها بین رهبران کشور ما یک پدیده منحصر به فرد در روابط فیمابین است. اعتقاد ما بر این است که شرایط پیش آمده است تا روابط فیمابین دو کشور ما وارد یک مرحله کیفی جدیدی شود. که برای همکاری‌ها در تمامی زمینه‌ها ..آقای گورباچف در پیام خود اشاره می‌کنند که پیام جنابعالی خطاب به دبیرکل کمیته مرکزی حزب کمونیست اتحاد شوروی از مفاهیم فراوان سرشار است.  تمامی اعضای هیات رهبری شوروی متن پیام جنابعالی را مطالعه کردند. شکی نیست که ما در موارد عمده‌ای اتفاق نظر داریم اما مواردی هم است که ما اختلاف نظر داریم. اما این مهم نیست ..

 

ارسال نظر