درگیر یک جنگ قشنگ شده‌ایم!

۱۳۹۷/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۵:۱۲
کد خبر: ۱۳۶۸۸۶
درگیر  یک جنگ قشنگ شده‌ایم!

نمایشگاه «نه زن نه جنگ» حمید عجمی، خوشنویس و طراح در حال برگزاری است و او معتقد است، «مردم امروزه درگیر یک جنگ خوب و قشنگ هستند؛ جنگی که از درون با آن مخالفند ولی با این حال با آن کنار آمده‌اند.»

در نگاه اول شاید اسم جدیدترین نمایشگاه آثار هنری حمید عجمی، تعبیری منفی را به ذهن متبادر کند؛ گویی هنرمند قصد داشته زن را یکی از عوامل دخیل در ایجاد جنگ به‌ شمار آورد و با خارج کردن زنان از صحنه، به جنگ حاکم در دنیا نیز پایان دهد. ولی اگر بیشتر دقت کنیم، متوجه ایهامی در نام نمایشگاه خواهیم شد؛ در واقع می‌توان نام نمایشگاه را «نزن نه‌جنگ» نیز خواند و این وجه از نام نمایشگاه حامل یک پیام است.

اما این پیام خطاب به چه کسانی است؟ و آیا هنرمند قصد داشته مردم دنیا را مخاطب خود قرار دهد و آنها را از جنگیدن بیشتر منع کند و یا منظور او صاحبان قدرتی است که از سر حرص و طمع برای کسب قدرت بیشتر، جنگ و سختی را برای مردمانشان به ارمغان آورده‌اند؟

وجه ضدجنگ و نگاه اعتراض‌آمیز عجمی در سراسر آثار نمایشگاه به چشم می‌خورد؛ گویی او سخت نگران اوضاع کنونی مردم است و با جنگی که در دنیا به راه افتاده، مخالف است. در واقع آثار عجمی در این نمایشگاه عکس‌العمل و مواضع او را نسبت به شرایط حال جامعه و همچنین دنیا نشان می‌دهد.

عجمی در این باره به ایسنا می‌گوید: «معمولا کلمات در حوزه ادبیات در سیاق جمله معنی و مفهوم خود را پیدا می‌کنند. درواقع همانند این است که بگوییم «زنان و مادری»، چراکه زنان در این جمله مفهومی مثبت را به شنونده القا می‌کند. ولی اگر بگوییم «زنان و خیانت‌ها»؛ همانند این است که بخواهیم خیانت را تنها به زنان نسبت دهیم. به همین دلیل خیلی‌ها در نگاه اول نسبت به اسم نمایشگاه جبهه‌گیری می‌کنند و گمان می‌کنند که من قصد نفی کردن «زن» را داشته‌ام و او را که نیمی از آفرینش بشر است و جایگاه بالایی در خلقت دارد از جایگاه اصلی خود خارج می‌کنم، چراکه زن در اصل ارتباطی با جنگ ندارد و مظهر آفرینش است. ولی در اینجا بحث جنسیت زن مطرح نیست. صحبت این است که چون زن مظهر همه جمال است و همه نیکویی‌ها از حیث معشوقی در وجود اوست، بنابراین زن می‌تواند یک سمبل خیلی قوی برای ایجاد تمایلات باشد. یعنی وقتی می‌گویم نه زن نه جنگ منظورم این است که نه زیاده‌روی و افراط و نه شهوت قدرت داشتن. در اینجا زن از شاکله اصلی خود خارج می‌شود. از طرف دیگر پای صحبتم با سیاستمداران دنیاست که بر سر مردم می‌زنند و قصد داشتم به آنها بگویم نزنید. درواقع اینکه گفتم «نه زن» به خاطر شهوت سیاستمداران به قدرت است که تحت هیچ شرایطی از موضع خود کوتاه نمی‌آیند و با مردم نیز راه نمی‌آیند. درواقع زن سمبلی از شهوت سیاستمداران به قدرت است.»

 

ارسال نظر