ترکیه؛ بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۰۰
ترکیه؛ بزرگ‌ترین زندان روزنامه‌نگاران

گروه گوناگون  تازه‌ترین گزارش‌های کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران حاکی از این است که 262خبرنگار در سراسر جهان زندانی هستند. آن طور که آمار نشان‌ می‌دهد، شمار روزنامه‌نگاران زندانی در مقایسه با سال 2016 کاهش قابل ‌توجهی داشته است. در سال 2016 تعداد خبرنگاران بازداشت شده در جهان به‌ شدت افزایش یافته و 348 نفر اعلام شد. این رقم در مقایسه با سال 2015 افزایش 6 درصدی داشت. به‌گزارش کمیته محافظت از روزنامه‌نگاران، تقریبا سه‌چهارم روزنامه‌نگاران زندانی در سال 2017 اتهام‌های ضددولتی داشتند و حدود 21 نفر به‌ جرم انتشار اخبار نادرست بازداشت شدند.

طبق این گزارش، ترکیه در دومین سال متوالی رکورددار بیشترین روزنامه‌نگاران زندانی بود. در سال 2017 شمار خبرنگارانی که در این کشور بازداشت شده‌اند حدود 73 نفر اعلام شد که این رقم در سال 2016 حدود 81 نفر اعلام شده بود. براساس سایر گزارش‌های به دست آمده بعد از کودتای نافرجام 15جولای در ترکیه، تدابیر امنیتی بسیار شدیدی در این کشور اتخاذ شد که تمام بخش‌های جامعه ازجمله خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ترکیه را تحت ‌تاثیر قرار داد. بر این اساس ترکیه در سال 2016 رتبه اول را در شمار روزنامه‌نگاران زندانی به خود اختصاص داد. در سال‌های گذشته این جایگاه به چین تعلق داشت که پس از اقدامات دولت ترکیه در دو سال گذشته تغییر کرد و چین در سال 2017 رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

طبق تازه‌ترین آمار منتشر شده در سال 2017 شمار روزنامه‌نگاران زندانی در چین 41نفر اعلام شد. براساس سایر گزارش‌ها، چین ازجمله کشورهایی است که به دلیل وجود سانسورهای فراوان، رسانه‌ها به ناچار سمت خواسته‌های دولتمردان هدایت می‌شوند. در این میان بسیاری از روزنامه‌نگاران نیز حاضر به منطبق‌ شدن با دستورالعمل‌های دولتی نیستند و اعتراض آنها منجر به بازداشت‌شان می‌شود.

مصر سومین کشوری است که در سال 2017 بیشترین شمار روزنامه‌نگاران زندانی را به خود اختصاص داد. آن طور که اعلام شده در این کشور نیز قوانین سختگیرانه‌یی برای روزنامه‌نگاران وضع شده است؛ در سال 2015 قوانین جدیدی برای مبارزه با تروریسم وضع و منجر به محدود شدن فعالیت‌ روزنامه‌نگاران شد. برای نمونه اگر گزارش روزنامه‌نگاری در ارتباط با حملات افراطیون با گزارش‌های رسمی دولتی مغایر باشد او جریمه و بازداشت خواهد شد. با وجود محدودیت‌ها و براساس آمار اعلام شده در سال 2017 حدود 20روزنامه‌نگار مصری در زندان به ‌سر می‌برند. آمار روزنامه‌نگاران زندانی در اریتره 15نفر و در آذربایجان 10نفر گزارش شده است. براساس گزارش‌هایی که در 6 سال گذشته به دست آمده، مقام‌‌های جمهوری آذربایجان فعالان سیاسی را بازداشت، تظاهرات مسالمت‌آمیز ضد دولتی را متفرق کرده و قوانینی را به تصویب رسانده است که آزادی بیان و اجتماع را ممنوع می‌کند. بر این اساس روزنامه‌نگاران هم با محدودیت‌های بسیاری در آذربایجان روبه‌رو هستند.

در ادامه این گزارش، ویتنام نیز به عنوان یکی از 10کشوری معرفی شده که بالاترین شمار روزنامه‌نگاران زندانی را به خود اختصاص داده است. در این کشور در سال 2017 حدود 10روزنامه‌نگار بازداشت و زندانی شدند که این آمار در اوگاندا 8 نفر و در عربستان سعودی 7 نفر اعلام شد. آن طور که در گزارش‌ها گفته شده پس از بروز تنش‌ها و قطع روابط عربستان و همپیمان آن با قطر، عربستان، امارات، عمان و بحرین اقدامات محدود‌کننده خود علیه روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را در دستور کار خود قرار دادند.

روسیه و بحرین، آخرین کشورهایی هستند که بیشترین آمار روزنامه‌نگاران زندانی را به خود اختصاص داده‌اند. طبق آمار منتشر شده، شمار روزنامه‌نگاران بازداشتی در سوریه حدود 7 نفر و در بحرین 6 نفر در سال 2017 اعلام شده است. آن طور که گفته شده، سیاست‌های برنامه‌ریزی شده رژیم آل خلیفه بحرین برای سرکوب مخالفان شامل حال روزنامه‌نگاران در این کشور نیز شده و آنها تحت پیگرد، بازداشت، شکنجه و تبعید قرار گرفته‌اند.

همچنین بنابر اعلام کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران سخنان دونالد ترامپ علیه رسانه‌ها و اتهامات وارد شده به خبرنگاران مبنی بر دروغگویی و انتشار اخبار کذب به روند آزادی مطبوعات در جهان آسیب وارد کرده و قوانین کشورهای سرکوبگر را سختگیرانه‌تر کرده است.

 

 

ارسال نظر