روز بزرگ نیروی دریایی

۱۳۹۶/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۳۷
روز بزرگ نیروی دریایی

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی با اجرای عملیات دلاورانه‌یی با عنوان مروارید علاوه بر نابودی اسکله نفتی البکر و الامیه، چندین ناو جنگی و هواپیمای دشمن را به اعماق دریا فرستاد.

امام خمینی(ره) به مناسبت رشادت نظامیان نیروی دریایی ارتش به ویژه مقاومت جسورانه ناوچه پیکان در برابر تهاجم دریایی و هوایی رژیم عراق، هفتم آذر را با عنوان «روز نیروی دریایی» نامگذاری کرد.

در جریان این عملیات ۴ فروند قایق موشک‌انداز عراقی کلاس «اوزا» و ۷ فروند شناور دیگر عراقی غرق شده و ۶ فروند میگ-۲۳، یک میگ-۲۱ و یک فروند بالگرد سوپر فریو نیروی هوایی عراق نیز سرنگون شدند. ناوچه پیکان در این عملیات توسط نیروی دریایی عراق منهدم شد و یک فانتوم ایرانی نیز سرنگون شده و یکی دیگر هم آسیب دید. نیروی دریایی عراق در این عملیات آسیب قابل توجهی دید و تا پایان جنگ قادر به ایفای نقش موثری نبود.

در آن زمان بخش مهمی از بارگیری و تخلیه کالا برای عراق از طریق بندر ام‌القصر که در ساحل غربی اروندرود است، انجام می‌گرفت و بخش مهمی از صدور نفت عراق هم از طریق دو سکوی عظیم نفتی به نام‌های «البکر» و «الامیه» واقع در مصب اروندرود عملی می‌شد. در جریان عملیات مروارید این سکوهای نفتی منهدم شدند و عملا صدور نفت عراق از طریق دریا قطع شد. در این عملیات تعدادی از زبده‌ترین خلبانان هواپیمای اف 4و اف 14، تانکرهای سوخت‌رسان، هواپیمای سی 130و نیز بالگردهای نیروی دریایی شرکت داشتند.

خلبان‌های نیروی هوایی در این روز بزرگ‌ترین عملیات هوایی آفندی و ایذایی را در آسمان منطقه به اجرا گذاشتند و در نهایت علاوه بر انهدام تعداد زیادی از ناوچه‌های تندرو و اوزای عراقی، دو اسکله البکر و الامیه را نیز به ‌شدت بمباران کردند.

طرح‌ریزی عملیات به شکلی بود که خیلی زود نیروی هوایی عراق به خود شکل تدافعی گرفت. بالگردهای نیروی دریایی ارتش تا چند روز پس از عملیات، خدمه ناوها و ناوچه‌های منهدم شده و غرق شده عراقی را از سطح آب جمع‌آوری می‌کردند.

 

ارسال نظر