سرزمین‌های دوستدار قانون

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۳۷
سرزمین‌های دوستدار قانون

گروه گوناگون  پروژه عدالت جهانی در کشورهای مختلف، شاخص میزان قانونمندی را مورد بررسی قرار داده است. در این بررسی کشورها با شاخصی عددی میان صفر و یک معرفی شده‌اند. طبق نتایج اعلام شده، در میان کشورها، نام آلمان در صدر فهرست قانونمندترین کشورها قرار دارد. معمولا در مورد آلمان گفته می‌شود که بسیار مقرراتی هستند. آنطور که آمارها نیز نشان می‌دهد، عدد شاخص این کشور، نزدیک به 0.85 اعلام شده است. آلمان دارای نظامی اجتماعی و قانونمدار است که کلیه ارکان حکومت، تابع نظم پیش‌بینی شده در قانون اساسی هستند. کانادا، استرالیا و بریتانیا، به ترتیب پس از آلمان در این لیست قرار دارند. مطابق گزارش‌های سازمان ملل متحد، کانادا در میان 5 کشور برتر دنیا قرار دارد که بهترین شرایط زندگی را دارا هستند.

همچنین قانون اساسی کانادا، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین قوانین اساسی در جهان شناخته می‌شود. این قانون که ترکیبی از سنت‌ها و فرامین کاناداست، به تشریح سیستم دولت و حقوق مدنی شهروندان پرداخته و دستورهای لازم را برای اداره کشور می‌دهد. در استرالیا نیز، به دلیل استقرار میلیون‌ها نفر مهاجر در این کشور، ارزش و اصول در جامعه مدرنیزه شده و پایبندی جدی به آنها وجود دارد. در استرالیا مردم آزادی‌های بسیار دارند ولی برای بهره‌مندی از این آزادی‌ها همه باید از قوانین استرالیا که توسط دولت‌ وضع شده‌اند، اطاعت کنند تا همگان بتوانند در یک استرالیای منظم، آزاد و امن زندگی کنند. عدد شاخص کانادا، استرالیا و بریتانیا در این بررسی حدود 0.8 اعلام شده است.

در بسیاری از گزارش‌ها، ژاپن به ‌عنوان سرزمین نظم و قانون معرفی شده است. احترام به قانون برای ژاپنی‌ها یک اصل است و به ندرت یک‌ ژاپنی از قانون سرپیچی می‌کند. آنطور که در این گزارش به دست آمده، عدد شاخص ژاپن 0.78 اعلام شده است. این میزان برای جمهوری چک، 0.75 و برای امریکا حدود 0.72 اعلام شده است. قانون اساسی در امریکا نیز، یکی از قدیمی‌ترین قانون‌های اساسی موجود در جهان است و در طول بیش از 220 سال، هنوز به قوت خود باقی است. در حقیقت هیچگاه قانون اساسی ایالات متحده تغییر نکرده و صرفاً اصلاحیه‌هایی به آن افزوده شده است. به همین جهت، قانون اساسی این کشور از ثبات و انسجام فراوانی برخوردار است و به عنوان یک میراث ملی در میان مردم امریکا شناخته می‌شود. پس از امریکا، کره‌جنوبی و فرانسه به ترتیب در رتبه‌های بعدی پایبندی به قانون قرار دارند. آنطور که آمار نشان می‌دهد، امارات و ایتالیا در این شاخص، عددی میان 0.7 و 0.6 و افریقای جنوبی، اندونزی، هند و تایلند نیز عددی میان 0.6 و 0.5 را به خود اختصاص داده‌اند. پس از تاسیس جمهوری خلق چین، فصل جدیدی در تاریخ این کشور آغاز و تفاوت‌های بسیاری در نظام حکومتی این کشور ایجاد شد. در حال حاضر این کشور با عدد شاخصی حدود 0.49 در فهرست کشورهای پایبند به قانون قرار دارد. با توجه به خبرهای گسترده‌یی که در سال‌های اخیر در مورد رعایت نکردن قانون در ایران منتشر و هجمه‌های بسیاری که از سوی برخی کشورها متوجه ایران شده است، این کشور نیز در لیست قانونمندترین کشورهای جهان قرار دارد. عدد شاخص این کشور، نزدیک به 0.48 اعلام شده است. روسیه و ترکیه نیز پس از ایران عددی میان 0.5 و 0.4 را به خود اختصاص داده‌اند. هرچند که هشدارهای بسیاری برای رعایت قانون و حمایت از دموکراسی در ترکیه از سوی مجامع بین‌المللی داده و همین‌طور تنش‌های سیاسی و مالی بسیاری در این کشور ایجاد شده، اما هنوز ترکیه در فهرست کشورهای بی‌قانون قرار نگرفته است. آخرین کشوری که در این فهرست قرار دارد، مصر با عدد شاخصی حدود 0.37 است.

مهم‌ترین معیار در این بررسی، میزان قدرت حکومتی و تابعیت مقامات سیاسی کشورها به قوانین است. همچنین، نظارت نهادهای غیردولتی بر نهادهای دولتی، همچون آزادی مطبوعات در این قسمت ارزیابی و لحاظ شده است. از دیگر معیارهای این تحقیق باید به میزان فساد اداری، نظم و امنیت، رعایت حقوق بنیادین بشری، دولت شفاف و پاسخگو، ضمانت اجرای قوانین، عدالت مدنی–حقوقی و عدالت جنایی– کیفری اشاره کرد.

 

ارسال نظر