فرمانی که عادلانه نیست

۱۳۹۶/۰۴/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۷۶۵
فرمانی که عادلانه نیست

گروه گوناگون|

ماه گذشته، دیوان عالی امریکا حکم به اجرایی‌ شدن بخش‌هایی از دستور ترامپ برای منع ورود اتباع کشورهای ایران، سودان، سومالی، سوریه، لیبی و یمن به خاک امریکا را داد. در این حکم، اعلام شده که اتباعی که با افراد و نهادها در امریکا ارتباط دارند، از دایره این فرمان خارج هستند و می‌توانند وارد خاک این کشور شوند. طبق توضیحات به دست آمده، دولت ترامپ، بعد از این حکم اعلام کرد افرادی از 6 کشور منع‌ شده، برای دیدار یا زندگی با همسر، والدین، فرزند، خواهر یا برادر به امریکا سفر می‌کنند، مشمول فرمان منع سفر به این کشور نمی‌شوند. درواقع با حکم دونالد ترامپ، شهروندان 6 کشور مسلمان برای وارد شدن به خاک امریکا، با محدودیت‌های بیشتری مواجه خواهند شد، چراکه ممکن است در مواردی، ادعای ارتباط با افرادی در خاک امریکا برای اتباع این کشورها ثابت نشود و ویزای ورود آنها باطل شود و برخی ناچار شوند که با ارتباط‌های نامعتبر بتوانند ویزا دریافت کنند. ترامپ در تکمیل حکم خود اعلام کرده که بستگان درجه دو از جمله عمه، عمو، دایی، خاله و فرزندان آنها، پدر و مادربزرگ، نوه و نامزد مشمول «ارتباطات اصیل» نیستند و نمی‌توان با آنها ویزا گرفت.

رییس‌جمهوری امریکا گفته که این اقدام برای حفظ امنیت امریکا ضروری است اما مخالفان بسیاری در ایالت‌های مختلف امریکا، با شکایت از دولت خواستار توقف اجرای حکم ترامپ یا گسترده‌تر کردن دایره ارتباط اتباع کشورهای منع ‌شده با ساکنان امریکا شده‌اند. از طرفی ترامپ این 6 کشور را حامیان حملات تروریستی می‌داند. در حالی که در مطالعات مختلف، نشان داده شده که بین سال‌های 1975 تا 2015، هیچ ‌یک از شهروندان این کشورها مرتکب اقدام تروریستی مرگبار در خاک امریکا نشده‌اند. همچنین تحقیقی از سوی بنیاد نیویورک نشان می‌دهد که در حملات مرگبار 11 سپتامبر، هیچ ردپایی از اتباع این کشورهای مسلمان وجود نداشته است. در مقابل، متهمان اصلی این حمله تروریستی، 13 شهروند امریکایی بودند که ساکنان قانونی این کشور به‌شمار می‌رفتند. طبق گفته بسیاری از تحلیلگران، احتمال اینکه یک امریکایی توسط پناهنده‌ها کشته شود، یک در 3.6 میلیون نفر در سال است.

علاوه بر اینکه موسسه تحقیقاتی کاتو‌ اعلام کرده که از سال 1975 تاکنون هیچ شهروندی در امریکا قربانی مجرمان این 6 کشور نشده، آمار به دست آمده نیز نشان می‌دهد که حملات تروریستی در این کشورها نیز کاهش یافته است.

این موارد باعث شده بسیاری از کشورها، به فرمان مهاجرتی ترامپ اعتراض داشته باشند و آن را ناعادلانه بخوانند. به نظر بسیاری از کارشناسان، باتوجه به اینکه 3 کشوری که بیشترین اعمال تروریستی را در امریکا داشته‌اند، منعی برای ورود به امریکا ندارند، ادعای ترامپ در صدور فرمان «محافظت از ملت در برابر حملات تروریستی اتباع خارجی» عجیب به نظر می‌رسد. آن‌طور که آمار نشان می‌دهد، عربستان‌سعودی بیشترین حملات تروریستی در امریکا را داشته که در کل این حملات بیش از 2‌هزار نفر کشته شده‌اند. همچنین از سال 1975 تاکنون بسیاری از اتباع این کشور به جرم ارتکاب به عمل تروریستی محکوم شده‌اند. طبق گزارش‌های به دست آمده در بزرگ‌ترین حادثه تروریستی در امریکا نیز، عربستان‌سعودی نقش پررنگی داشت. در حملات تروریستی 11 سپتامبر، تعداد زیادی از هواپیماربایان، شهروندان عربستانی بوده‌اند. با این حال ترامپ، از لغو صدور ویزای امریکا برای عربستانی‌ها صرف‌نظر کرده است.

همچنین در 40 سال گذشته، بیش از صد امریکایی، قربانی حملات تروریستی اتباع امارات بوده‌اند. به‌علاوه در این بازه زمانی نزدیک به 165شهروند امریکایی، توسط تروریست‌های مصری کشته و بیش از 10 نفر از اتباع مصری، به‌دلیل ارتکاب به اعمال تروریستی در امریکا مجرم شناخته شده‌اند. همان‌طور که اشاره شد، ترامپ هدف از فرمان مهاجرتی خود را ایجاد امنیت امریکا در مقابل تروریست دانسته است. با این‌ حال از 3 کشور اصلی که مهم‌ترین عامل حملات تروریستی در امریکا به‌شمار می‌روند، در میان اتباع کشورهایی که ممنوعیت ورود به امریکا را دارند، نامی به چشم‌ نمی‌خورد. به گفته بسیاری از کارشناسان، شاید این اقدام به‌دلیل مناسبات تجاری ترامپ با عربستان، امارات و مصر باشد.

با وجود اینکه ترامپ مدعی است که این قانون به معنای وضع ممنوعیت در مقابل ورود مسلمانان به خاک امریکا نیست، اما بسیاری از صاحب‌نظران این اقدام را توهین به مسلمانان و آن را ناعادلانه توصیف می‌کنند.

 

 

ارسال نظر