تلاش برای بازگرداندن الواح هخامنشی از امریکا

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۳۷
تلاش برای بازگرداندن الواح هخامنشی از امریکا

معاون حقوقی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای احکام مربوط به توقیف اموال مستثنی هستند و تلاش سازمان میراث‌فرهنگی و معاونت حقوقی نهاد ریاست‌جمهوری برای بازگرداندن اشیای تاریخی کشورمان از امریکا ادامه دارد.

به گزارش تسنیم، میرهادی قره‌سید رومیانی در واکنش به خبر برگزاری جلسه بررسی مصادره اشیای تاریخی در دادگاه عالی ایالات متحده امریکا اظهار داشت: ما دو پرونده حقوقی در ایالات متحده امریکا داشتیم، یکی از این پرونده‌ها که با تدبیر حقوقدانان کشورمان و در دولت تدبیر و امید به ثمر نشست مربوط به اشیای چغامیش بود که خوشبختانه به کشورمان بازگردانده شد.

قره‌سید رومیانی ادامه داد: پرونده مربوط به پرداخت خسارت‌های دادرسی و حق‌الوکاله پرونده اشیای چغامیش هم از طرف ایران تنظیم و به دادگاه لاهه ارجاع داده شده است. معاون حقوقی، مجلس و استان‌ها سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: پرونده مهمی که از اولویت‌های سازمان میراث ‌فرهنگی است، مربوط به الواح هخامنشی است حدود 60 سال پیش برای بررسی و مطالعه به‌صورت امانی به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو ارسال شده است.

قره‌سید رومیانی ادامه داد: این پرونده با اعلام شکایت بازماندگان و اقوام 5 تبعه امریکایی که در انفجاری در فلسطین اشغالی کشته شدند به جریان افتاد، این افراد مدعی دخالت داشتن جمهوری اسلامی ایران در این انفجار هستند و خواستار توقیف اموال تاریخی (الواح هخامنشی) ایران در ایالات متحده امریکا شدند. معاون حقوقی، مجلس و استان‌های سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری با اشاره به اینکه مدعیان این پرونده، دوباره به رأی صادره اعتراض کردند، گفت: سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و هم دولت امریکا براین موضوع که اموال تاریخی و فرهنگی از اجرای حکم توقیف اموال مستثناست، صحه گذاشتند. قره‌سید رومیانی تاکید کرد: اموال فرهنگی و تاریخی مصونیت قضایی و اجرایی از لحاظ اجرای احکام دارند.

 

ارسال نظر