شرایط برای عرضه گاز مایع در بورس فراهم می‌شود

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۹۲۱

مدیرعامل بورس انرژی ایران ضمن تاکید بر اینکه شبکه بازاریابی بورس انرژی می‌تواند به افزایش بازیگران برای فروش و جذب مشتریان جدید کمک کند، گفت: براساس توافق با شرکت ملی گاز ایران، شرایط لازم برای پذیرش و عرضه گاز مایع این شرکت در بورس انرژی فراهم می‌شود. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایرنا پیرامون تجربه عرضه نفت خام در بورس انرژی اظهار داشت: روند عرضه نفت خام در بورس انرژی نشان داد که شاید بهتر بود از سال‌ها قبل اجرای چنین اقدامی عملیاتی می‌شد، تا بازار بتواند بازیگران اصلی خود را پیدا و بعد از آن فعالیت خود را شروع می‌کرد.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه هم مانند دیگر بازارها نیازمند بازیگران حاضر در این بازار است، گفت: چنانچه در گذشته و در زمانی که شرایط سهل‌تر بود اقدامات لازم برای راه‌اندازی بورس نفت در دستور کار قرار می‌گرفت و بطور حتم اکنون شاهد دستاوردهای بیشتری از این بازار بودیم. وی پیرامون جلسات برگزار شده با مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: براساس نشستی که با مدیرعامل این شرکت برگزار شد، توافق‌های لازم برای پذیرش و عرضه گاز مایع در بورس انرژی صورت گرفت.

به گفته حسینی، علاوه بر توافق‌های صورت گرفته در زمینه پذیرش گاز مایع صادراتی با شرکت ملی گاز و عرضه آن، موضوع دیگر بازار گاز طبیعی و امکان سنجی راه‌اندازی بازار قرارداد آتی گاز طبیعی است که در این زمینه هم تفاهم لازم صورت گرفته و جلسات کارشناسی برگزار شده است.

مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به میزان عرضه گاز در بورس انرژی خاطرنشان کرد: طبق مذاکرات صورت گرفته همه ال پی جی گرم از طریق بورس انرژی عرضه خواهدشد، اما برای گاز طبیعی در مرحله امکان سنجی اولیه قرار داریم. وی در زمینه همکاری گسترده با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: سال ۹۶ از یک بازار موفق برای فرآورده‌های صادراتی حمل زمینی مانند گازوئیل برخوردار بودیم که با وجود کم رنگ شدن بازار فرآورده‌های صادراتی حمل زمینی در اواسط سال ۹۷، اکنون با سیاست‌های توسعه‌ای و حمایت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، فروش گسترده فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین و گازوییل با کیفیت و همچنین نفت سفید برای خوراک در بازار داخلی و صادراتی بورس انرژی از سر گرفته شده است.

 

ارسال نظر