عراقچی: امریکایی‌ها می‌گویند برجام اقتدار ایران را تقویت کرد

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۷۷

 معاون وزیر امور خارجه گفت: اقدام ترامپ در شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم‌صهیونیستی اعلام پیام حمایت پشتیبانی امریکا از این رژیم است؛ حمایتی که در دوره اوباما مقداری متزلزل شده بود.

به گزارش ایرنا، سیدعباس عراقچی در همایش ملی قدرت‌های بزرگ و امنیت منطقه‌یی غرب آسیا با بیان اینکه منطقه غرب آسیا با تهدیدات مختلف و عوامل تنش‌آفرین متعددی مواجه است، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین معضلات این منطقه رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه است؛ به‌طوری که طبق برآوردهای موسسات تحقیقاتی، خاورمیانه بزرگ‌ترین بازار تسلیحاتی در دنیاست.

معاون وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: آنچه باعث نگرانی غرب شده این است که از زاویه امریکا وضعیت فعلی غرب آسیا شاهد افزایش نفوذ و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است و این بزرگ‌ترین عامل نگرانی برای امریکاست.

عراقچی گفت: جمهوری اسلامی ایران نفوذ و اقتدار خود را در منطقه گسترش داده و روز به روز بیشتر گسترش می‌دهد و این نفوذ به تعبیر دقیق رهبری، در کلمه اقتدار خلاصه می‌شود.

به گفته معاون وزیر امور خارجه تقویت محور مقاومت و افزایش اقتدار ایران و حضور مجدد روسیه در منطقه باعث نگرانی امریکایی‌ها شده است و اینکه رژیم‌صهیونیستی مجددا بعد از سال‌ها با تهدیدات بیرونی قابل‌توجه مواجه شده است.

عراقچی عنوان داشت: برخلاف تصور بعضی که فکر می‌کنند درگیری و تفرق در منطقه ممکن است باعث آرامش خاطر رژیم‌صهیونیستی شده باشد، من معتقدم اتفاقا این رخدادها رژیم‌صهیونیستی را دچار وحشت بیشتر کرده است. اتفاقا کاری که آقای ترامپ انجام داد در شناسایی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت این رژیم به بیت‌المقدس ناشی از این است که پیام حمایت و پشتیبانی امریکا از رژیم‌صهیونیستی را اعلام کرده و حمایت امریکا از رژیم‌صهیونیستی را تحکیم کند؛ حمایتی که آنها معتقدند در دوره رییس‌جمهور پیشین امریکا مقداری متزلزل شده بود.

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: امریکا با قدرت روزافزون جمهوری اسلامی در منطقه مواجه است و آن را تهدیدی برای منافع خود و رژیم‌صهیونیستی می‌داند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود به دیدگاه اروپایی‌ها نسبت به منطقه غرب آسیا اشاره کرد و اظهار داشت: اروپا از منظر امنیت خود به منطقه نگاه می‌کند، تنش و درگیری در غرب آسیا آثار امنیتی مستقیم بر اروپا دارد؛ هم در گسترش تروریسم و هم از بابت پدیده مهاجرت که در قضیه سوریه آن را تجربه کردند.

عراقچی افزود: درگیری و تنش در غرب آسیا باعث مهاجرت میلیونی به اروپا می‌شود و اینها معضل جدی امنیتی برای اروپا ایجاد می‌کند که در آینده هم باعث نگرانی بیشتری خواهد بود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در این منطقه پرآشوب، ایران از موقعیت ویژه برخوردار است به‌طوری که

روز به روز به اقتدار خود اضافه می‌کند.

عراقچی افزود: در امریکا و در دولت جدید امریکا نگاهی که وجود دارد این است که برجام به تقویت اقتدار ایران در منطقه کمک زیادی کرده است و این رویکرد را در مقالات متعدد، اظهارات رییس‌جمهوری و بسیاری از امریکایی‌ها مشاهده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از دید امریکایی‌ها برجام منجر به تقویت ایران شده به‌طوری که رفتار ایران را در منطقه تهاجمی‌تر کرده است و در عین حال هیچ تغییری در سیاست‌های ایران نسبت به امریکا و رژیم‌صهیونیستی ایجاد نکرده است.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام افزود: از دید امریکایی‌ها و ترامپ، ایران در خاورمیانه و غرب آسیا دارای نفوذ فوق‌العاده شده است، به‌طوری که در سوریه با وجود تلاش قدرت‌های بزرگ توانست نظام موجود و شخص بشار اسد را حفظ کند و داعش را شکست دهد و در لبنان هم حزب‌الله کماکان دارای قدرت و اقتدار است.  وی اضافه کرد: در عراق دوستان جمهوری اسلامی و شیعیان به قدرت رسیدند و ایران در کردستان بازی دشمنان را به‌هم می‌زند.

عراقچی بیان کرد: عربستان که دو سال پیش می‌گفت تکلیف حوثی‌ها را 2 ماهه روشن می‌کند الان شکایت می‌کند که چرا موشک می‌زند و آن را از چشم ایران می‌بیند؛ بنابراین نه‌تنها خللی به قدرت ایران وارد نشده بلکه نفوذ ایران روز به روز در حال گسترش است.  وی اضافه کرد: موشک‌های ایران با اقتدار کامل وجود دارند و در موقع لزوم آزمایشات موشکی سر جای خود انجام می‌شود و اگر لازم باشد همان‌طور که علیه داعش استفاده شد، عملیات موشکی هم می‌کند.  این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان گفت: از طرف دیگر در این منطقه پرآشوب، ایران دارای ثبات است و مقبولیت و مشروعیت مردمی دارد به‌طوری که در انتخابات آن 73 درصد مردم مشارکت می‌کنند و این میزان مشارکت در غرب یک آرزو است.  معاون وزیر امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران نفت خود را می‌فروشد و پول‌هایش آزاد شده و روابط بانکی آن هم برقرار شده و توافقات صورت می‌گیرد و کشتی‌ها و بیمه‌هایش نیز به راه افتاده‌اند و علاوه بر اینها رفت و آمدها به ایران صورت می‌گیرد و جمهوری اسلامی ایران از اعتبار مجدد در عرصه بین‌المللی برخوردار شده است.

عراقچی گفت: برنامه غنی‌سازی ادامه دارد و راکتور اراک بازسازی می‌شود و در موعد خود به آب سنگین پیشرفته‌تری تبدیل خواهد شد، ضمن اینکه همکاری‌های بین‌المللی هسته‌یی با ایران آغاز شده است.

وی تاکید کرد: امروز برنامه هسته‌یی ایران توسط شورای امنیت به رسمیت شناخته شده است در حالی که چراغ سبز شورای امنیت برای به‌رسمیت شناختن غنی‌سازی در یک کشور یک استثناست.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: برجام از یک طرف عامل قدرتمند‌تر شدن ایران شده و از طرف دیگر فقدان برجام وضعیت خطرناک‌تری رقم می‌زند و این محل اختلاف امریکا و اروپاست.

 وی یادآور شد: ترامپ و دولت جدید امریکا می‌گویند باید برجام که باعث قدرتمند‌تر شدن ایران شده است را از بین برد، اما اروپا و شورای امنیت جلوی آن ایستاده‌اند.

عراقچی اضافه کرد: منطق اروپا این است که برجام جایگزینی ندارد و غرب آسیا بدون برجام منطقه‌یی به‌شدت ناامن‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه موافقان برجام در امریکا قبول دارند که برجام باعث اقتدار ایران شده در عین حال می‌گویند نبود برجام منطقه را ناامن‌تر خواهد کرد.  رییس ستاد پیگیری اجرای برجام تصریح کرد: از حدود یک‌ماه‌ونیم قبل اروپایی‌ها در ادبیات خود بعد امنیتی را هم به برجام اضافه کرده‌اند؛ به‌طوری که در آخرین نشست شورای وزیران که در لوکزامبورگ برگزار شد، گفتند که برجام مولفه مهمی در امنیت اروپا است. از آن به بعد همه مقامات اروپایی به این امر اشاره می‌کنند که برجام با امنیت اروپا مرتبط است.  وی خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می‌کنند حمایت اروپا از برجام به خاطر منافع اقتصادی آنها است کاملا در اشتباه هستند چرا که منافع اقتصادی برجام برای اروپا به مراتب از منافع اقتصادی ارتباط با امریکا کمتر است و اروپا هیچ‌وقت بازار 19 تریلیون دلاری امریکا را به خاطر بازار کوچک ایران از دست نمی‌دهد.

عراقچی عنوان داشت: بنابر این حمایت اروپا از برجام عمدتا دلایل امنیتی، سیاسی و در وهله آخر اقتصادی دارد. آنها می‌دانند که بدون برجام خاورمیانه منطقه ناامن‌تری خواهد بود ضمن اینکه به لحاظ سیاسی هم برجام برای آنها مهم است چون این توافق به نام اتحادیه اروپا نوشته شده است و عنوانش این است که هماهنگ‌کننده مذاکرات، اتحادیه اروپا و خانم موگرینی بوده‌اند.

رییس ستاد پیگیری اجرای برجام عنوان کرد: برجام در اصل به عنوان اقدام اتحادیه اروپا شناخته می‌شود و این توافقنامه تنها موفقیت سیاست خارجی واحد اروپایی است.

وی تصریح کرد: در هیچ عرصه دیگری نیست که اتحادیه اروپا به موفقیت رسیده باشد و برای همین، اروپا از برجام حمایت می‌کند.

عراقچی اظهار کرد: بنابر این تناقضی که امریکایی‌ها با آن مواجه هستند این است که می‌گویند برجام منجر به قدرتمندتر شدن ایران شده و در مقابل امریکا چیزی به دست نیاورده است و تنها دستاورد امریکا این بوده است که بمب اتمی ایران را برای 10سال عقب انداخت؛ هرچند ما دنبال سلاح هسته‌یی نبودیم و نیستیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: ایران محدودیت‌هایی را در غنی‌سازی پذیرفته است که این محدودیت‌ها زمان‌دار است و دو سال هم از آن گذشته است و لذا ایرادی که می‌گیرند این است که می‌گویند امریکا چیزی به دست نیاورده است و حداقل باید زمان بیشتری برای محدودیت‌های ایران در نظر می‌گرفتند.

عراقچی در بخش دیگری از سخنانش عنوان داشت: اروپا به این نتیجه رسیده است که هیچ مذاکره دیگری در کار نخواهد بود و هیچ موضوع دیگری به خصوص توانمندی دفاعی در سیاست‌های منطقه‌یی را نمی‌توانند وارد بحث کنند و اگر این کار را بکنند برجام را از دست خواهند داد و آن موقع باید ببینند که منطقه بدون برجام منطقه امن‌تری خواهد بود یا نه.

وی خاطرنشان کرد: ترامپ با شعار پاره کردن برجام آمد و می‌گوید این توافق ننگین‌ترین توافق در تاریخ امریکا است و قول داد بلافاصله پس از به قدرت رسیدن برجام را پاره کند. دراسفندماه 93 یعنی 4 ماه قبل از اینکه مذاکرات برجام به نتیجه برسد و زمانی که مشخص شد احتمالا توافقی خواهد بود 47 سناتور به رهبران ایران نامه نوشتند و هشدار دادند که رییس‌جمهور بعدی امریکا با چرخش یک قلم، برجام را از بین می‌برد در حالی که الان 11 ماه است رییس‌جمهور امریکا موفق به چرخش قلم نشده است.

عراقچی افزود: این هم به دلیل استحکام داخلی برجام است چرا که برجام بخشی از قطعنامه شورای امنیت است و برای پاره کردن برجام باید قطعنامه را پاره کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر برجام فراتر از مسائل تحریم‌های هسته‌یی است و ترامپ باید به این سوال جواب دهد که غرب آسیا بدون برجام امن‌تر خواهد بود یا نه و اروپایی‌ها پاسخ این سوال را به خوبی می‌دانند.

 

 

ارسال نظر