پرداخت بیش از 28هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۴۵
پرداخت بیش از 28هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی

 معاون نظارت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه‌دار کل کشور گفت: در 8 ماه امسال بیش از دو برابر سال گذشته اعتبار عمرانی برای تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌های نیمه تمام پرداخت شد که این افزایش پرداختی در کشور کم سابقه است.

به گزارش ایرنا، رحمت‌الله اکرمی در ششمین همایش سراسری معاونان نظارت مالی و روسای خزانه معین استان‌های کشور در گرگان اظهار کرد: با نگاه ویژه دولت بر لزوم توجه و تاکید بر اجرا و تکمیل طرح‌ها از ابتدای امسال تاکنون بیش از 28هزارمیلیارد تومان اعتبار نقدی و غیرنقدی به طرح‌های عمرانی پرداخت شد که تلاش داریم در زمان باقیمانده تا پایان سال این رقم باز هم افزایش پیدا کند.

وی بیان کرد: اینک یکی از مشکلات جدی کشور، تقدم هزینه‌ها بر درآمد است که باید با کار و تلاش و تعیین روش‌های جدید درآمدی، این فاصله جدی و نگران‌کننده تا حد زیادی کاهش یابد.

معاون نظارت مالی وزیر اقتصاد افزود: بودجه عمومی امسال کشور بیش از 346هزارمیلیارد تومان است اما با گذشت 8 ماه از سال فقط 171هزارمیلیارد تومان آن محقق شده است.  اکرمی ادامه داد: 53 هزارمیلیارد تومان از این درآمد از محل فروش نفت، 51 هزارمیلیارد تومان از دریافت مالیات، 35هزارمیلیارد تومان از واگذاری دارایی‌ها و مابقی از سایر محل‌های درآمدی به دست آمد.

وی اظهار کرد: با وجود فاصله تحقق درآمدهای امسال مطابق برنامه‌ریزی‌ها، باز هم این درآمد در مقایسه با سال قبل 33.5درصد افزایش دارد.

اکرمی بیان کرد: با وجود افزایش درآمدی امسال و رسیدن به درآمد 171هزارمیلیارد تومانی، مصرف بودجه کشور تاکنون از 196هزارمیلیارد تومان گذشته که لازم است در نحوه مدیریت‌های کشور و فاصله گرفتن از اتکای صرف به بودجه‌های دولتی تجدید نظر جدی شود.

خزانه‌دار کل کشور ادامه داد: مدیران هزینه‌یی یکی از معضلات جدی کشور و تغییر رویکرد به سمت درآمدزایی مدیران یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر برای گرفتار نشدن در بحران‌های مالی و کمبود اعتباری در آینده است.  وی به عملکرد 8 ماهه کشور در تحقق بودجه و درآمد اشاره کرد و گفت: بی‌تردید با روش‌های موجود و با توجه به چند ماه باقیمانده تا پایان سال امکان تحقق کامل بودجه پیش‌بینی شده، وجود ندارد.

اکرمی بیان کرد: اگر تلاش بیشتر در این بخش صورت نگرفته و راهی برای افزایش درآمدها اندیشیده نشود در آینده حتی برای پرداخت حقوق کارکنان دولت هم با مشکل مواجه می‌شویم.  معاون نظارت مالی وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ کاهش اتکای دولت به نفت را تصمیمی ستودنی و آینده‌نگرانه دانست و گفت: حذف کامل اتکا به نفت که اولویت جدی کشور در آینده است با نگاه‌های کنونی به نحوه مدیریت هزینه‌زا امکان‌پذیر نیست.

خزانه‌دار کل کشور یادآور شد: بودجه سال ۹۶ باید محقق شود در غیر این صورت در پرداخت حقوق‌ها دچار مشکل می‌شویم و تغییر نگاه در مدیران اجرایی ضروری است.

وی با بیان اینکه هر سال اتکا به درآمد نفتی کمتر می‌شود، اظهار کرد: باید بودجه را با مالیات یا واگذاری به بخش خصوصی محقق کرد.

اکرمی گفت: منابع ما 33.3درصد رشد داشته ولی مصارف ما 36.7 است، اگر منابع نداشته باشیم باید اوراق منتشر کنیم که در صورت مدیریت منعی برای آن نیست.

معاون نظارت مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی افزود: ۱۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بازپرداخت اوراق در 8 ماهه امسال داشتیم و حتی یک روز تاخیر در بازپرداخت آن صورت نگرفته است.

خزانه‌دار کل کشور با بیان این‌که بازار سرمایه در دولت یازدهم و دوازدهم تعمیق پیدا کرده، تاکید کرد: بیشتر از دو برابر اعتبارات عمرانی سال ۹۵ در 8 ماهه امسال پرداخت نقدی و غیرنقدی عمرانی داشتیم و این رقم بیش از ۲۸هزارمیلیارد تومان است.

اکرمی با بیان اینکه تا نوع نگاه به تامین بودجه عوض نشود توسعه اتفاق نمی‌افتد، اضافه کرد: بودجه‌ریزی ما هم نیازمند تغییر جدی است و باید تمام کارها در چارچوب خزانه‌داری الکترونیکی انجام شود.

 

ارسال نظر