پاریس از هیچ بازنگری در توافق هسته‌ای حمایت نمی‌کند

۱۳۹۶/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۵۳۵

 

«ژرارد آرود» سفیر فرانسه در امریکا گفت که پاریس از هیچگونه تجدیدنظر و بازنگری در توافق هسته‌یی ایران(برجام) حمایت نمی‌کند و این توافق همان‌گونه که هست باید اجرا شود.

به گزارش ایرنا، آرود در پیام توییتری دیگری افزود: مذاکره درباره دیگر جنبه‌های سیاست خارجی ایران در بیرون از چارچوب برجام که باید براساس شایستگی‌هایش با آن برخورد شود، امکان‌پذیر است.

ژان ایولو دریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز چهارشنبه گذشته گفت: نگران موضع دونالد ترامپ(رییس‌جمهوری امریکا) درباره برجام هستم.

نیکی هیلی، سفیر امریکا در سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در اندیشکده «امریکن اینترپرایز» وابسته به نومحافظه‌کاران با تکرار ادعاهای بی‌اساس خود ضمن متهم کردن ایران به نقض برجام، تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌یی را منوط به رعایت خود توافق، قطعنامه 2231 سازمان ملل همچنین رابطه رییس‌جمهوری امریکا با کنگره این کشور دانسته بود.

هیلی با ادعای اینکه برجام توافقی بسیار محدود و پراشتباه و دارای کاستی‌های بسیار است، افزوده بود: اگر رییس‌جمهوری امریکا نشان دهد که ایران از توافق تبعیت نکرده است، دو پیام به کنگره داده است؛ نخست آنکه ایران این توافق را نقض کرده و دوم اینکه لغو تحریم مناسب رفتارهای ایران و به نفع امنیت ملی امریکا نیست. آنگاه کنگره 60 روز فرصت خواهد داشت تا همه تحریم‌ها را برگرداند. در آن صورت کنگره می‌تواند درباره دیگر رفتارهای ایران درباره تروریسم و موشکی ایران تصمیم بگیرد.

سفیر امریکا پیش‌تر در دوم شهریور ماه با سفر به وین، مرکز سازمان بین‌المللی انرژی اتمی تلاش بیهوده‌یی را برای واداشتن این نهاد به بازدید از سایت‌های نظامی ایران انجام داده بود.

آژانس پس از روز نهم شهریور ماه با انتشار گزارشی بار دیگر بر پایبندی ایران بر مفاد برجام مهر تایید نهاد و یوکیا آمانو، مدیرکل آن پنج‌شنبه گذشته برجام را توافقنامه‌یی برجسته برای جامعه بین‌المللی خواند و تاکید کرد که بر اجرای تعهدات هسته‌یی ایران در چارچوب برجام نظارت دارد و آن را مورد بررسی قرار می‌دهد.

آمانو افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دو سال پیش نقش مهمی در حصول توافق بین‌المللی برجسته‌یی درباره برنامه هسته‌یی ایران به نام «برنامه جامع اقدام مشترک»(برجام) ایفا کرد.

 

ارسال نظر