اخبار

۱۳۹۶/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۲۳۴

  اجرای طرح‌های آمارگیری فناوری اطلاعات

مرکز آمار ایران اعلام کرد: طرح‌های آمارگیری کارگاهی ویژه‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات توسط مرکز آمار ایران و به سفارش وزارتخانه ذی‌ربط از 21مرداد تا 23 شهریور ماه در کشور اجرا می‌شود.  معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار با اشاره به اینکه در سال 1396، دومین دوره از طرح گردآوری شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارگاه‌ها در کشور اجرا می‌شود، گفت: این طرح شامل 2 حوزه محاسبه ارزش افزوده با هدف تهیه حساب ملی اقماریICT و تهیه شاخص‌های فناوری اطلاعات است که در قالب 16 پرسشنامه اجرا می‌شود.  به گفته جواد حسین‌زاده، نخستین دوره از اجرای این طرح که در سال 1391 اجراشد، طرحی موفق بود که در تدوین برنامه ششم توسعه نیز مورد استفاده قرار گرفت‌. حسین‌زاده افزود: آمار حوزه فناوری اطلاعات در برنامه‌ریزی و نیز آمایش سرزمین، اهمیت بسزایی دارد، این دوره از طرح به شکل منطقه‌یی اجرا می‌شود.  وی اضافه کرد: بهنگام‌سازی چارچوب طرح ICT، از اهداف اصلی اجرای این طرح است. وی بر ضرورت توجه و دقت‌ لازم در تکمیل پرسشنامه‌ها و همچنین جلب حمایت واحد‌های پاسخگو برای تکمیل هر چه با کیفیت‌تر پرسشنامه‌ها تاکید کرد.

   استانداردسازی تعرفه گمرک   برای الحاق به WTO

مشاور عالی رییس کل گمرک ایران بر ضرورت استانداردسازی تعرفه‌یی برای ورود به سازمان جهانی تجارت تاکید کرد و گفت: اهرم تعرفه یکی از ابزارهای مناسب برای ایجاد تعادل تجاری است.  به گزارش مهر، محمود بهشتیان گفت: تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای تعرفه و عوارض گمرکی وجود دارد و می‌توان تعرفه گمرکی را بر اساس چگونگی دریافت یا نوع تسهیلات یا تبعیضات، به انواع گوناگونی تقسیم کرد که هر یک از این دسته‌بندی‌ها، ویژگی و کارکرد خاص خود را دارد.

وی اظهار کرد: تعرفه ابزاری است که کشورها از آن برای رقابت‌پذیر کردن صنایع داخلی استفاده می‌کنند. ممکن است صنعت یک کشور توان رقابت با مشابه خارجی خود را نداشته باشد، به همین منظور دولت با وضع تعرفه روی محصولات مشابه خارجی از صنایع داخلی خود حمایت به عمل می‌آورد.

بهشتیان گفت: تقسیم‌بندی دیگر تعرفه بر اساس طبقه‌بندی کالاها یعنی شرح و کد کالا که بین‌المللی است، صورت می‌گیرد. همچنین تعیین حقوق و عوارض برای کالاها و در نهایت مطرح است که در قالب شرایط ورود به WTO به عنوان موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی مطرح می‌شود. وی افزود: موانع تعرفه‌یی و غیرتعرفه‌یی از ابزارهای دولت جهت حمایت از بنگاه‌های اقتصادی داخلی در برابر ورود آزاد کالاهای بنگاه‌های اقتصادی دیگر کشورهاست؛ به این ترتیب دولت‌ها با اهدافی چون کنترل واردات و بازار، کسب درآمد، افزایش رقابت‌پذیری صنایع داخلی، حفظ اشتغال و جلوگیری از ورشکستگی بنگاه‌های داخلی، اقدام به وضع تعرفه یا استفاده از موانع غیرتعرفه‌یی می‌کنند.

 

 

ارسال نظر