کوتاه از منطقه

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۶۲

سقوط‌ بورس‌های حاشیه خلیج‌فارس

بازارهای سهام در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌رغم تصویب میلیاردها دلار بسته‌های کمکی و تعطیلی گسترده، یکشنبه سقوط کردند. بازار سهام عربستان سعودی «تداول» که بزرگ‌ترین در منطقه است 1.1درصد کاهش داشت. این اتفاق در حالی رخ داد که ریاض 13.3میلیارد دلار بسته کمکی برای جبران خسارت‌های ناشی از شیوع کرونا و کاهش قیمت نفت ارایه کرده است. به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، بازارهای سهام دوبی و ابوظبی در امارات نیز بسته‌های کمکی 27.2میلیارد دلاری بانک مرکزی را نادیده گرفتند. بورس کویت هم یکشنبه بزرگ‌ترین بازنده بود و شاخص سهام آن 6.5درصد سقوط کرد. بازار سهام بحرین هم 1.5درصد افت کرده است.

درخواست غرامت اقل یم کردستان از بغداد

رییس سابق اقلیم کردستان عراق بر حق مردم این اقلیم برای دریافت غرامت به دلیل حمله شیمیایی حلبچه تأکید کرد. به‌گزارش اسپوتنیک، مسعود بارزانی به مناسبت سالروز حمله شیمیایی به حلبچه گفته: «حمله شیمیایی به حلبچه ادامه سلسله جنایت‌ها است که دشمنان انجام دادند. مردم کردستان حق دارند خواهان غرامت از دولت عراق شوند.» حلبچه ۱۶مارس ۱۹۸۸ توسط جنگنده‌های نظام سابق به ریاست صدام بمباران شیمیایی شد که در نتیجه آن 5 هزار تن کشته و بیش از ۱۰هزار تن زخمی شدند.

بازداشت ۸ افسر سعودی به اتهام رشوه

مسوولان سعودی ۲۹۸ متهم از جمله هشت افسر را به بهانه پرونده‌های فساد، رشوه و سوءاستفاده از نفوذ بازداشت کردند. به‌گزارش ارم‌نیوز، سازمان نظارت و مبارزه با فساد در عربستان اعلام کرد که این افراد به دلیل پرونده‌های فساد مالی و اداری از جمله رشوه، اختلاس، هدر دادن اموال دولتی، سوءاستفاده از نفوذ شغلی و سوءاستفاده اداری بازداشت شدند. این سازمان تاکید کرد که مسوولان دانشگاه المعرفه ریاض جزو افراد بازداشت شده هستند.

هجوم مردم به فروشگاه‌ها در بغداد

ساعاتی بعد از اعلام مقررات شدید منع رفت و آمد یک هفته‌ای در بغداد بازارها و فروشگاه‌های عرضه کالا در پایتخت عراق شاهد هجوم گسترده مردم برای خرید و ذخیره موادغذایی و دیگر کالاهای ضروری شده است. اقبال به موادغذایی، مواد شوینده و ضدعفونی‌کننده به‌طور کم‌سابقه‌ای شدت گرفته است. دولت عراق در نتیجه انتشار گسترده کرونا در بغداد، تعطیلی کامل و مقررات منع تردد را به مدت یک هفته از سه‌شنبه اعلام کرده و برخی شایعات حاکی است که احتمالا دو هفته ادامه یابد.

 

ارسال نظر