آغاز جدال تجاری برگزیت

۱۳۹۸/۱۱/۲۹ - ۰۰:۰۳:۴۷
کد خبر: ۱۶۳۸۲۸
آغاز جدال تجاری برگزیت

گروه جهان|

 مذاکرات تجاری بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از اجرایی شدن برگزیت آغاز شده است و در شرایطی که لندن خواستار رفتار منصفانه و برابر از سوی بروکسل است، فرانسه هشدار داده که دو طرف قرار است در این مذاکرات یکدیگر را بدرند.

به‌گزارش دیلی‌میل، دیوید فراست نماینده بریتانیا در بروکسل، دوشنبه گفته است که بوریس جانسون نخست‌وزیر این کشور، توافقی نیم‌بند را به یک سازش با هدف کنترل تنش‌ها ترجیح می‌دهد. به‌گفته این مقام بریتانیایی، «بوریس جانسون تاکید دارد که در روابط لندن و بروکسل در پسابرگزیت باید برابری حاکم باشد.»

نخست‌وزیر بریتانیا بارها تاکید کرده است که به‌دنبال توافق مشابه معاهده تجاری اتحادیه اروپا و کانادا است که به مبادلات کالا میان دو طرف تعرفه‌ای تعلق نمی‌گیرد. او گفته که اگر طرف اروپایی با این توافق موافقت نکند طرح مشابه توافق با استرالیا را پیشنهاد می‌کند که روی برخی از کالاها تعرفه اعمال شود.

اظهارات تند روز دوشنبه نماینده بریتانیا در اتحادیه اروپا پس از آن منتشر شد که «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، به بریتانیا هشدار داد در مذاکرات آتی با اتحادیه اروپا برای رسیدن به توافقی تجاری پس از برگزیت منتظر نزاعی طاقت‌فرسا باشد. وزیر خارجه فرانسه گفته: «فکر می‌کنم در مذاکراتی که حول مسائل تجاری یا روابط آتی خواهیم داشت یک جورهایی همدیگر را خواهیم درید. با این حال این بخشی از مذاکرات است و هر طرف از منافعش دفاع می‌کند.»

بریتانیا و اتحادیه اروپا تاکنون بر سر قوانین دسترسی شرکت‌های مالی بریتانیایی به اتحادیه اروپا درگیر بوده‌اند. خرده‎فروشان هشدار داده‌اند که اگر که تا پایان سال جاری میلادی دو طرف به یک توافق تجارت آزاد دست پیدا نکنند مصرف‌کنندگان احتمالا با هزینه‌های بالاتر و کاهش محصولات روبرو خواهند شد. این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه گفته تصور نمی‌کند توافق تجارت آزاد میان بریتانیا و اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری نهایی شود. پیشتر هم اورزولا فن در لاین رییس کمیسیون اتحادیه اروپا، و میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه در امور برگزیت، ابراز تردید کرده بودند که حصول یک توافق تجاری مشترک تا پایان سال جاری امکان‌پذیر باشد.

در حال حاضر اتحادیه اروپا به عنوان یک بلوک اقتصادی بزرگ‌ترین شریک تجاری انگلستان به شمار می‌رود. اتحادیه اروپا ۲۰۱۸ مقصد ۴۵درصد صادرات بریتانیا بوده و ۵۳درصد کالاها و خدمات مورد نیاز این کشور از اتحادیه اروپا وارد شده است.

بریتانیا دو هفته پیش به‌طور رسمی اتحادیه اروپا را ترک کرد اما در دوره گذار همچنان تحت قوانین تجاری بلوک اتحادیه اروپا است. دوره گذار در پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

  سخت‌گیری بروکسل

گفته شده، نمایندگان پارلمان اروپا در پیش‌نویس اولیه چارچوب قانونی روابط اتحادیه اروپا با بریتانیا پس از برگزیت، خواستار قطع دسترسی مستقیم این کشور به سیستم اطلاعات حوزه شنگن شده‌اند. مطابق متن پیشنهادی این نمایندگان برای طراحی چارچوب قانونی ارتباط اتحادیه اروپا با بریتانیا پس از پایان دوره انتقالی خروج این کشور از اتحادیه که با شروع سال ۲۰۲۱ مصادف خواهد بود، در اختیار گذاردن هرگونه اطلاعات از جمله داده‌های شخصی ساکنان اتحادیه اروپا باید مشمول نظارت دقیق، ممیزی و رعایت قوانین محافظت از اطلاعات فردی در این اتحادیه باشد.

دیوید مک‌آلیستر نماینده آلمان در پارلمان اتحادیه اروپا که ریاست گروه هماهنگ‌کننده امور بریتانیا را برعهده دارد، اعلام کرده که به باور او پس از پایان دوره انتقالی در روند اجرای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این کشور به عنوان یک کشور ثالث محسوب خواهد شد و نیازی به حفظ دسترسی مستقیم آن به اطلاعات محدوده سفری شنگن نخواهد بود.

بر همین اساس‌، نمایندگان هماهنگ‌کننده امور بریتانیا در پارلمان اروپا در بخش دیگری از متن پیشنهادی خود برای تصویب چارچوب قانونی روابط اطلاعاتی بریتانیا و اتحادیه اروپا پس از برگزیت، بر قطع دسترسی مستقیم بریتانیا بر مشخصات افراد ساکن در محدوده شنگن و نیز جزییات اطلاعات مسافران و کالاهای ورودی و خروجی به این محدوده شده‌اند.

پیشتر نیز برخی کشورهای اروپایی دولت محافظه‌کار بریتانیا را به برداشت پنهانی داده‌های مربوط به مظنونان و مجرمان اروپایی از شبکه اطلاعاتی شنگن متهم کرده بودند.

بریتانیا هیچگاه عضو پیمان محدوده سفری شنگن نشده ولی از ۲۰۱۵ و پس از عضویت در اتحادیه اروپا به داده‌های شهروندان مقیم در منطقه شنگن دسترسی داشته است. حوزه شنگن شامل قلمرو ۲۶ کشور اروپایی است که افزون بر لغو قانون کنترل گذرنامه برای شهروندان کشورهای این محدوده، مبادله کالا و اطلاعات نیز در آن بدون اعمال هزینه‌های گمرکی و کارمزدهای رایج صورت می‌گیرد.

بریتانیا همچنین باید در ۵ ماه آینده، تکلیف حقوق و مقررات مربوط به ماهیگیری در آب‌های مشترک با اعضاء اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه، هلند، آلمان و دانمارک را روشن کند. لندن امیدوار است تا منافع احتمالی از دست رفته پس از اجرای برگزیت را با عقد یک قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده جبران کند. قراردادی که تاکنون با ابراز تمایل دونالد ترامپ و وزرای خزانه‌داری و بازرگانی دولت ایالات متحده مواجه شده است. ترامپ مدعی شده توافق تجاری بریتانیا و امریکا، منافع این کشور را بیش از دوران حضور در اتحادیه اروپا تامین خواهد کرد اما اختلاف‌نظر میان مقام‌های اقتصادی دو کشور در خصوص اخذ مالیات از غول‌های دیجیتالی امریکا یعنی گوگل، اپل، فیسبوک و آمازون همچنان مانعی برای پیشبرد گفت‌وگوهای تجاری به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر