آغاز دادگاه استیضاح ترامپ در سنا

۱۳۹۸/۱۱/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۰۸۶
آغاز دادگاه استیضاح ترامپ در سنا

گروه جهان|

 درست ساعاتی پیش از آغاز دادگاه استیضاح رییس‌جمهوری امریکا در مجلس سنا، دونالد ترامپ چهار هزار مایل دورتر از واشنگتن در نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوییس بدون هیچ اشاره‌ای به ماجرای رسوایی اوکراین و اتهام سوءاستفاده از قدرت، تمام‌قد از عملکرد خود دفاع کرد.

به‌گزارش نیویورک‌تایمز، دونالد ترامپ در نخستین حضور بین‌المللی خود، پس از اینکه نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان امریکا، پرونده استیضاح‌اش را به مجلس سنا فرستاد و پیش از اینکه نمایندگان امریکا درباره حضور او در دفتر ریاست‌جمهوری تصمیم بگیرند، در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس از موفقیت‌های تجاری خود گفت. مجمع جهانی اقتصاد، امسال برای پنجاهمین سال پیاپی در سوییس برگزار می‌شود. بیش از ۲۸۰۰ تن در نشست داووس شرکت می‌کنند.

رییس‌جمهوری امریکا سه‌شنبه در داووس با اشاره به اشتغال‌زایی و افزایش دستمزدها در دوران ریاست‌جمهوری‌اش گفت: «امریکا رویکرد تازه‌ای درباره رفاه کارگران اتخاذ کرده است. ما بزرگ‌ترین کاهش مالیات را در تاریخ امریکا داشته‌ایم. ۱۰میلیون نفر از دریافت کمک‌ هزینه‌ طی این سه سال دیگر بی‌نیاز شده‌اند و درآمد خانوارها در بالاترین حد است. هیچ‌کس بیشتر از طبقه متوسط امریکایی منافعش تامین نمی‌شود. اکنون امریکا با فاصله‌ای فزاینده بزرگ‌ترین اقتصاد است.»

ترامپ با اعلام اینکه ویرانه‌ای از دولت باراک اوباما به ارث برده، گفته: «مذاکرات با چین در فاز دوم توافق تجاری به زودی آغاز خواهد شد. روابط با چین هرگز بهتر از این نبوده است.»

نیویورک‌تایمز با اشاره به اینکه ترامپ در جریان سخنرانی 30 دقیقه‌ای خود هیچ اشاره‌ای به دادگاه استیضاح نکرده، نوشته سخنان ترامپ چیزی شبیه نطق‌های انتخاباتی بود با این تفاوت که مخاطبانش بین‌المللی بودند. او به فاز نخست توافق تجاری با چین اشاره کرد؛ همچنین توافق‌های تجاری با مکزیک و کانادا. نشریه فایننشیال‌تایمز نیز در گزارشی به آغاز دادگاه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا پرداخته و به خشم دموکرات‌ها از طرح رهبر اکثریت سنا برای تسریع روند استیضاح اشاره کرده است. در این گزارش آمده: پیش‌نویس این طرح که از سوی میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، تنظیم شده است شامل ارایه فرصتی ۲۴ ساعته طی دو روز به تیم‌های دادستانی و مدافع می‌شود تا مطالب مورد نظر خود را بیان کنند. در ادامه ۱۶ ساعت به پرسش و پاسخ اختصاص داده خواهد شد و پس از آن مذاکره‌ای چهار ساعته صورت خواهد گرفت و درباره احضار شهود و درخواست دیگر مدارک تصمیم‌گیری خواهد شد.»

مجلس نمایندگان امریکا رای به استیضاح دونالد ترامپ داده و در همین راستا نیز ادامه این روند  مانند دادگاه در مجلس سنا ادامه دارد. جان رابرتز قاضی ارشد ایالات متحده روند استیضاح را اداره خواهد کرد. دموکرات‌ها دونالد ترامپ را متهم کرده‌اند که با سوءاستفاده از قدرت نهاد تحت ریاستش بر دولت اوکراین فشار آورده تا در انتخابات ایالات متحده، برای رسیدن به منافع سیاسی خود دخالت کند؛ سپس تلاش کرده تا با ممانعت از انجام تحقیقات در مورد این کار خلاف، بر قضایا سرپوش بگذارد.

با این حال در دفاعیات تیم وکلای دونالد ترامپ که ۱۱۰ صفحه است، آمده که رییس‌جمهوری ایالات متحده هیچ کار اشتباهی انجام نداده و جرمی مرتکب نشده است. وکلای ترامپ هشدار داده‌اند که مجلس نمایندگان امریکا از قانون اساسی به‌طور خطرناکی منحرف شده که مجلس سنا باید فورا و شدیدا آن را محکوم کند. وکلای ترامپ همچنین در نخستین دفاعیه خود از مجلس سنا خواسته‌اند فورا او را از همه اتهام‌ها تبرئه کند.

همزمان تیم ۷ نفره منتخب از سوی مجلس نمایندگان که نقش دادستان‌ها را در جلسات محاکمه ترامپ برعهده دارند در خلاصه دادخواستی که به سنا فرستادند ترامپ را به «اقدام فاسد... با هدف تقلب در انتخابات آتی» متهم کرده‌اند.

برکناری ترامپ به دوسوم آرای نمایندگان سنا نیاز دارد. از آن‌جایی که اکثریت در سنا با سناتورهای جمهوری‌خواه است، چنین چیزی تقریبا غیرممکن برآورد شده است. بی‌بی‌سی نوشته: گرچه احتمال عزل ترامپ بسیار کم است اما دموکرات‌ها امیدوارند از پوشش گسترده اخبار مربوط به جلسات استیضاح دست‌کم در دو حوزه بهره‌برداری کنند؛ اول، با زیر ذره‌بین بردن رفتار ترامپ در جریان اوکراین، حامیان حزب دموکرات و دیگر مخالفان رییس‌جمهوری را برای حضور در پای صندوق رای تشویق و شاید خشمگین کنند و به عبارتی انتخابات پاییز امسال را به رفراندومی برای « نه به ترامپ» تبدیل کنند. و دوم اینکه با عصبانی‌کردن رای‌دهندگان از سوگیری سناتورهای جمهوری‌خواه و به‌ویژه میچ مک‌کانل (رییس سنا) در جریان برگزاری جلسات استیضاح، رای‌دهندگان را در سطح ایالتی بشورانند تا در جریان انتخابات میان دوره‌ای سنا که همزمان با رای‌گیری ریاست‌جمهوری در نوامبر امسال برگزار خواهد شد علیه جمهوری‌خواهان رای دهند و به این ترتیب شانس دموکرات‌ها برای کسب اکثریت سنا را بالا ببرند.

آسوشیتدپرس با اشاره به همزمانی آغاز محاکمه استیضاح و نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس نوشته: «ترامپ در این سفر دو روزه به سوییس با چالش برقراری تعادل بین عصبانیتش بر سر مساله استیضاح و تمایلش برای نشان دادن رهبری در عرصه جهانی مواجه است. البته سفر ترامپ به داووس نشان می‌دهد که او از نتیجه دادگاه اطمینان دارد. روسای‌جمهور استیضاح شده قبلی امریکا نیز شامل جانسون و بیل کلینتون در نهایت در سنا تبرئه شدند و انتظار می‌رود که ترامپ نیز با توجه به تسلط جمهوری‌خواهان بر سنا نهایتا تبرئه شود. پیش تر هم سابقه اینکه رییس‌جمهور استیضاح شده پس از پایان فرآیند استیضاح به سفر خارجی برود وجود داشته است. بیل کلینتون در زمان فرآیند استیضاحش به ژاپن، کره‌جنوبی و اراضی اشغالی سفر کرد و در فوریه ۱۹۹۹ نیز برای شرکت در مراسم تشییع ملک حسین پادشاه فقید اردن به این کشور رفت و چند روز بعد از این سفر نیز تبرئه شد. کلینتون دو روز پیش از تبرئه شدنش به مکزیک رفته بود.»

 

ارسال نظر