پاریس: در برابر واشنگتن تمام راه‌ها را امتحان می‌کنیم

۱۳۹۸/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۹۰۵
پاریس: در برابر واشنگتن تمام راه‌ها را امتحان می‌کنیم

گروه جهان|

 برونو لومر وزیر دارایی فرانسه، اعلام کرده کشورش قصد دارد افزایش 100درصدی تعرفه‌های گمرگی برخی محصولات فرانسوی توسط ایالات متحده امریکا را در سازمان تجارت جهانی طرح کند و تصمیم‌گیری در این باره را به این سازمان واگذار کند.

به‌گزارش یورونیوز، رابرت لایتزر نماینده تجاری امریکا، هفته گذشته اعلام کرده بود که واشنگتن تعرفه واردات برخی محصولات فرانسوی از جمله ماست و انواع پنیر، نوشیدنی‌های الکلی، لوازم آرایشی، کیف دستی و وسایل آشپزخانه را تا صد درصد افزایش خواهد داد. این کار به تلافی تصمیم فرانسه در اخذ مالیات بر خدمات دیجیتالی شرکت‌های امریکایی انجام می‌شود. دونالد ترامپ بارها از سیاست‌های مالیاتی فرانسه انتقاد کرده است و می‌گوید که وضع ناعادلانه اینگونه مالیات‌ها، به شرکت‌های امریکایی فعال در بخش فناوری‌های دیجیتال ضربه می‌زند.

برونو لومر وزیر دارایی فرانسه، گفته: «ما آماده‌ایم که تمام راه‌ها را امتحان کنیم حتی به یک دادگاه بین‌المللی و سازمان تجارت جهانی برویم.» این مقام فرانسوی تاکید کرده که مجازات‌های طرح شده از سوی ایالات متحده هیچ مبنای قانونی ندارند زیرا مالیات وضع شده بر خدمات دیجیتالی شرکت‌ها تبعیض‌آمیز نیستند و همه شرکت‌ها از جمله شرکت‌های فرانسوی، چینی و امریکایی را در برمی‌گیرند.

با وضع مالیات دیجیتالی، بر گردش مالی خدمات دیجیتالی شرکت‌های موسوم به «گافا» در فرانسه ۳ درصد مالیات وضع می‌شود. این قانونِ مالیاتی، آن دسته از شرکت‌هایی را شامل می‎شود که دست‌کم ۷۵۰ میلیون یورو در جهان و ۲۵ میلیون یورو در فرانسه درآمد داشته باشند. کلمه گافا از حروف اول نام چهار شرکت بزرگ فعال در عرصه دیجیتال یعنی گوگل، آمازون، فیس‌بوک و اپل ساخته شده است.

فرانسه پیش تر نیز ایالات متحده را تهدید کرده بود که چنانچه علیه شرکت هواپیمایی اروپا (ایرباس) تعرفه 10درصدی اعلام کند به سازمان تجارت جهانی شکایت خواهد برد. برونو لومر تقریبا دو ماه پیش گفته بود: «چنانچه امریکا دست همکاری اروپا بر حل اختلاف تجاری در مورد ایرباس را رد کند، فرانسه و اتحادیه اروپا آماده هستند با تحریم به امریکا واکنش نشان دهند.»

اختلافات تجاری متحدان قدیمی بر سر دو شرکت بزرگ هواپیمایی ایرباس (فرانسوی) و بوئینگ (امریکایی) در سال ۲۰۰۴ میلادی آغاز شد. در این سال واشنگتن، بریتانیا، آلمان و فرانسه را متهم کرد که یارانه‌ها و کمک‌های بلاعوض غیرقانونی در اختیار ایرباس قرار داده است. یک سال بعد (۲۰۰۵) اتحادیه اروپا با آگاهی از اینکه بوئینگ بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۶ میلادی ۱۹.۱میلیارد دلار یارانه غیرقانونی از دولت امریکا دریافت کرده، به اتهام واشنگتن درباره شرکت فرانسوی ایرباس واکنش نشان داد.

زمزمه‌های بالا گرفتن جنگ تجاری فرانسه با امریکا در شرایطی است که امریکا با چین نیز درگیر یک جنگ تجاری تمام‌عیار است. در تازه‌ترین تحول مشاور رییس بانک مرکزی چین از احتمال کاهش رشد اقتصادی این کشور به زیر شش درصد خبر داده است. به‌گزارش رویترز، «لیو شی جین» مشاور سیاست‌گذاری رییس بانک مرکزی چین، با بیان اینکه رشد اقتصادی چین در پنج سال آینده احتمالا در بازه‌ای بین پنج تا شش درصد خواهد بود، گفته است: «سیاست‌های پولی بانک مرکزی همین حالا هم رویکردی انبساطی دارند و تلاش برای بیشتر کردن سرعت رشد اقتصادی نسبت به پتانسیل واقعی آن می‌تواند باعث سقوط اقتصاد از لبه پرتگاه شود.»

جنگ تجاری ۱۷ ماهه امریکا و چین ریسک رکود اقتصاد جهان را تقویت کرده و این گمانه‌زنی را به وجود آورده است که سیاست‌گذاران چینی مشوق‌های اقتصادی خود را افزایش خواهند داد، چراکه رشد دومین اقتصاد جهان به پایین‌ترین سطح ۳۰ ساله خود رسیده است. صندوق بین‌المللی پول نیز اخیرا بار دیگر هشدار داده ادامه جنگ تلافی‌جویانه تجاری تا سال آینده700میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت.

کریستالیان جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول، گفته: «طبق تخمین‌های ما، تجارت در سال جاری میلادی تنها 1.1 درصد رشد خواهد داشت. این بدان معناست که موتور تجاری رشد اقتصاد کند شده است. ما سعی کردیم برای صدماتی که جنگ تجاری به بار آورده قیمتی تعیین کنیم و به این نتیجه رسیدیم که تا 2020 هزینه این درگیری‌ها بر اقتصاد جهان 700 میلیارد دلار خواهد بود که 8 درصد کل تولید ناخالص داخلی جهان است و مبلغ کوچکی نیست.»

رییس صندوق بین‌المللی پول گفته تجزیه و تحلیل این هزینه نشان می‌دهد بخش کوچکی از آن به‌طور مستقیم از عوارض می‌آید و بخش بزرگ‌تر به‌خاطر بی‌ثباتی ایجاد شده است. او گفته: «یک آتش‌بس کوتاه‌مدت کافی نیست. ما به صلح تجاری بادوام نیاز داریم و عقیده داریم اروپا سهم بسیار زیادی در آن دارد چون اساسا یک نهاد صادراتی آزاد است.»

 

ارسال نظر