آرژانتین به عصر پرونیسم بازمی‌گردد؟

۱۳۹۸/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۷۳۶
آرژانتین به عصر پرونیسم بازمی‌گردد؟

گروه جهان|

 آلبرتو فرناندز رییس‌جمهوری منتخب آرژانتین، چند روز پیش از آنکه به‌طور رسمی در مسند قدرت قرار بگیرد، اعضای کابینه و رییس جدید بانک مرکزی این کشور را معرفی کرد. برخی ناظران با اشاره به فهرستی که رییس‌جمهوری جدید معرفی کرده، گمانه‌زنی کرده‌اند که فرناندز قصد دارد برای حل بحران اقتصادی که سال‌هاست این کشور را درگیر خود کرده است به سیاست‌های دوران «خوان دومینگو پرون» رییس‌جمهوری اسبق و مشهور آرژانتین بازگردد.

فایننشال‌تایمز نوشته، رییس‌جمهوری آتی آرژانتین مارتین گازمن ۳۷ ساله فارغ‌التحصیل دانشگاه کلمبیا را که اعتقادی به ریاضت اقتصادی ندارد به عنوان وزیر اقتصاد دولتش معرفی کرده است. فرناندز در شرایطی گازمن را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کرده که او با چالش‌های جدی اقتصادی از جمله افزایش تورم روبه‌رو خواهد بود. از جمله دیگر چالش‌های گازمن بازسازی ساختار مذاکرات نمایندگان دولت با صندوق بین‌المللی پول است.

به گفته ناظران، رییس‌جمهوری منتخب آرژانتین با اعلام اعضای کلیدی کابینه جدیدش به‌دنبال حل‌وفصل چالش‌های اقتصادی از جمله مهار تورم، جلوگیری از افزایش بدهی‌ها و سروسامان دادن وضعیت اقتصادی است.

ترکیب کابینه جدید دولت آرژانتین و سمت‌های اقتصادی نشان می‌دهد که آلبرتو فرناندز به‌دنبال تغییر سیاست‌های ریاضت اقتصادی است که دولت قبلی این کشور در پیش گرفته بود. گازمن از منتقدان سرسخت ریاضت اقتصادی است و این سیاست را راه‌حل بحران بدهی‌ها نمی‌داند.

گابریل برازیل یک تحلیلگر مرکز مشاوره کنترل ریسک‌ها در آرژانتین درباره فهرست اعضای کابینه جدید گفته: «ترکیب کابینه نشان می‌دهد که فرناندز رویکرد میانه‌ای را در قبال اقتصاد در پیش گرفته است.»

فایننشال‌تایمز نوشته، وزیر اقتصاد مدنظر آلبرتو فرناندز فردی جوان است که گفته می‌شود تجربیات اندکی در امور سیاست‌گذاری‌ها دارد، اما فرناندز در مورد او گفته: «گازمن جوان و مستعد است. او به خوبی ساختار بدهی‌ها و مناقشات در اقتصاد کلان را می‌شناسد.» گازمن ماه گذشته در نشست مدیریت بدهی سازمان ملل گفته بود که آرژانتین باید خیلی سریع با طلبکاران بر سر تغییر ساختار حل و فصل بدهی‌ها به توافق برسد، حداکثر تا ماه مارس سال آینده. گفته شده از جمله برنامه‌های او توقف پرداخت‌های بهره در دو سال آینده است.  

فهرست کابینه جدید آرژانتین واکنش دارندگان اوراق فرضه را در این کشور در پی داشته است. یکی از طلبکاران بین‌المللی در این باره به فایننشال‌تایمز گفته: «ریسکی که ما با وجود شخصی چون گازمن در راس وزارت اقتصاد آرژانتین با آن روبرو می‌شویم این است که ما با یک جوان ایده‌الیستی روبه رو هستیم که باید خیلی چیزها را یاد بگیرد. او باید مسائل بسیاری را درباره سیاست‌گذاری‌ها در بازارهای مالی بیاموزد.»

رییس‌جمهوری منتخب آرژانتین همچنین میگل آنخل پسسه اقتصاددان را به عنوان رییس جدید بانک مرکزی این کشور معرفی کرده است. از جمله اهداف کابینه جدید آرژانتین، حرکت در مسیر سیاست‌های چپ‌گرایانه خواهد بود و باید دید آیا دولت فرناندز در اجرای سیاست‌های چپگرایانه اقتصادی پس از سیاست‌های ناکام دولت مائوریسیو مکری رییس‌جمهوری کنونی، موفق خواهد شد. برخی کارشناسان معتقدند آلبرتو فرناندز به‌دنبال اجرای ایدئولوژی سیاسی و جنبش مربوط به دوران «خوان دومینگو پرون» رییس‌جمهوری اسبق مشهور به «پرونیسم» است. خوان پرون پس از رسیدن به قدرت برنامه‌هایی مانند تعیین حداقل دستمزد، تعیین حداکثر تعداد ساعات کار در هفته برای کارگران، توسعه امکانات آموزشی و خدمات اجتماعی را مطرح کرد. در مقابل آن صنعتگران بورژوازی نوپا را مورد حمایت قرار داد و از طرف دیگر آنها را در رویارویی با مشکلات کارگری حمایت می‌کرد.

با این حال کارشناسان بر این باورند که جنبش فرناندز پوپولیستی است و گرایشی به چپ و راست ندارد. آلبرتو فرناندز که پیشتر با وعده بازسازی اقتصاد آرژانتین پا به عرصه انتخابات گذاشته بود، اکنون با چالش‌های جدی در این عرصه روبه رو است. او پیش‌تر ضمن بیان اینکه آرژانتین جدیدی در حال متولد شدن است، گفته بود که لازم است دوران نامساعد کنونی در آرژانتین پایان یابد.

سیاست‌های مائوریسیو مکری رییس‌جمهوری کنونی و راست‌گرای آرژانتین با حمایت‌ها از سوی بازارهای مالی و دولت امریکا همراه بود اما مردم آرژانتین از عملکرد او به‌دلیل اعمال یکسری سیاست‌های ریاضت اقتصادی رضایت نداشتند. اقتصاد آرژانتین اکنون در رکود قرار دارد و تورم سال گذشته این کشور فراتر از ۵۰ درصد گزارش شد. همچنین پزو واحد پولی این کشور نیمی از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد. به همین دلیل بود که مائوریسیو مکری طرح دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول را تصویب کرد و در ازای آن به مقامات این صندوق قول داد برنامه‌های جدیدی را در راستای کاهش هزینه‌های دولتی در پیش بگیرد. این سیاست‌های اقتصادی جدید دولت مکری موجی از نارضایتی در آرژانتین به وجود آورد. آلبرتو فرناندز، مائوریسیو مکری را عامل افزایش فقر و نرخ بیکاری معرفی کرده است.

هرنان لاسنزا وزیر دارایی آرژانتین، پیش‌تر در کنفرانس خبری گفته بود که نرخ تورم این کشور احتمالا تا پایان سال جاری به ۵۵ درصد خواهد رسید که ۲درصد بیشتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی توسط دفتر بودجه دولت خواهد بود. تا پایان ماه اکتبر، نرخ تورم آرژانتین به 50.5 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

ارسال نظر