«جورجیوا» جانشین لاگارد شد

۱۳۹۸/۰۷/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۳۸۷۰
«جورجیوا» جانشین لاگارد شد

گروه جهان|

کریستالینا جورجیوا معاون بلغارستانی بانک جهانی از سوی هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رییس این صندوق انتخاب شد. جورجیوا نخستین کسی است که از یکی از اقتصادهای در حال ظهور به ریاست این صندوق برگزیده می‌شود. او پس از انتخابش به عنوان رییس IMF با هشدار نسبت به وقوع رکود اقتصادی گفته که اقتصاد جهانی باید برای مقابله با ریسک‌های احتمالی آماده باشد. صندوق بین‌المللی پول یکی از سازمان‌های بین‌المللی فعال در عرصه وام دادن به کشورها و توصیه به آنها برای توسعه اقتصادی است.

به‌گزارش آسوشیتدپرس، کریستالینا جورجیوا که جوانی خود را در دوران کمونیسم بلغارستان سپری کرده و پیشتر در بانک جهانی فعالیت داشته از سوی هیات اجرایی صندوق بین‌المللی پول به عنوان رییس مدیرعامل صندوق صندوق بین‌المللی پول انتخاب شد تا جایگزین کریستین لاگارد شود که پس از کناره‌گیری از این سمت ریاست بانک مرکزی اروپا را برعهده گرفت. ناظران بسیاری بر این باورند که او سیاست‌های لاگارد را در اغلب بخش‌ها از جمله تلاش برای برقراری ثبات مالی، رفع تبعیض جنسیتی و مقابله با تغییرات آب و هوایی ادامه خواهد داد.

جورجیوا که قرار است از اول اکتبر ریاست صندوق بین‌المللی پول را برعهده گیرد، اولین رییس این صندوق است که به جای قدرت‌های اقتصادی سنتی اروپا همچون آلمان یا فرانسه از کشوری با بازار اقتصاد نوظهور می‌آید. این اقتصاددان ۶۵ ساله از اوایل ۲۰۱۷ دارنده دومین سمت در بانک جهانی بوده و به‌دلیل تلاش‌ برای تصویب افزایش سرمایه ۱۳ میلیارد دلاری به همراه اصلاح بسته کاهش بدهی بانک جهانی برای کشورهای در حال توسعه ثروتمند همچون چین که از اهداف مهم دولت ترامپ به شمار می‌رود مورد تحسین قرار گرفته است.

ریاست صندوق بین‌المللی پول یک نقش کلیدی است و ناظران بر این باورند که شاید مهم‌ترین ویژگی مورد نیاز رییس صندوق بین‌المللی پول توانایی و جرات رهبری باشد. صندوق بین‌المللی پول در شرایطی به‌‌دنبال تحکیم همکاری‌های بین‌المللی است که تحقق این همکاری‌ها مورد تهدید قرار دارد. رییس جدید باید بتواند فشار از سوی قدرت‌های اقتصادی در حال رشد و قدرت‌های موجود را مدیریت کند و در عین حال اصول اولیه صندوق مبنی بر مشارکت، سیاست‌گذاری منطقی و شفافیت مالی را حفظ کند. دومین نیاز جدی مدیر جدید صندوق بین‌المللی پول داشتن وزن سیاسی است. حضور یک مدیر اروپایی با حمایت بزرگ‌ترین بلوک دارای رای در صندوق بین‌المللی پول همراه خواهد شد. با این‌ حال صندوق باید مراقب باشد که وجهه جهانی خود را حفظ کند تا مبادا چین به سمت ایجاد ساختار مالی جهانی خاص خودش حرکت کند، به همین منظور رییس جدید باید از مقبولیت کافی بین اروپا، امریکا و سایر قدرت‌های مالی جهان برخوردار باشد. نیاز بعدی مدیر آینده صندوق بین‌المللی پول داشتن توانایی فنی است. کریستین لاگارد نشان داد که اقتصاددان بودن رییس صندوق بین‌المللی پول به اندازه‌ای که پیشتر تصور می‌شد حیاتی نیست. رییس صندوق با این‌حال باید درک کافی از اقتصاد داشته باشد تا برای گرفتن تصمیم‌های بزرگ از اعتماد به نفس لازم برخوردار باشد.

کریستالینا جورجیوا پس از انتخابش به عنوان جانشین لاگارد گفته: «مفتخرم که به عنوان رییس صندوق بین‌المللی پول انتخاب شده‌ام و از اعتمادی که اعضای این صندوق و هیات اجرایی آن به من کردند سپاسگزارم. می‌خواهم از کریستین لاگارد رییس سابق صندوق، قدردانی کنم. او یک رهبر بزرگ و یک دوست عزیز برای من است. دیدگاه و کار خستگی‌ناپذیر او باعث موفقیت مداوم این صندوق بوده است.

صندوق بین‌المللی پول یک نهاد منحصر به فرد با یک تاریخ بزرگ و کارکنانی در سطح جهانی است. من به حکم این صندوق آمده‌ام تا به ثبات اقتصاد و سیستم مالی جهان از طریق همکاری بین‌المللی کمک کنم. به نظر من نقش این صندوق هیچگاه تا این حد با اهمیت نبوده است. هدایت صندوق بین‌المللی پول زمانی به من داده شده که رشد اقتصاد جهانی همچنان ناامیدکننده است، درگیری‌های تجاری ادامه دارد و بدهی به بالاترین حد خود در تاریخ رسیده است و این مسوولیت بزرگی است. در چنین شرایطی اولویت اول ما کمک به کشورها برای به حداقل رساندن خطر بحران و آمادگی برای مقابله با رکود است. ولی نباید از اهداف بلندمدت هم غافل شویم یعنی حمایت از سیاست‌های درست پولی، مالی و ساختاری برای ایجاد اقتصادهای قوی‌تر و بهبود زندگی مردم و اینها همه مستلزم مقابله با مسائلی مانند نابرابری، خطرات جوی و تغییرات سریع تکنولوژیکی است. برای حفظ آمادگی، حفاظت از قدرت مالی صندوق بسیار حیاتی است و همچنین توسعه نظارت و تلاش برای افزایش ظرفیت آن. هدف من این است که با همکاری تیمم صندوق بین‌المللی پول را از طریق آینده نگری بیشتر و توجه بیشتر به نیازهای اعضایش قدرتمندتر کنم.»

گفته شده، شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای آسیایی جز چین پنج‌شنبه و پس از انتخاب رییس صندوق بین‌المللی پول سیر صعودی در پیش گرفتند. بلومبرگ گزارش داده، شاخص‌های اصلی بازارهای بورس کشورهای آسیایی پنج‌شنبه به جز چین سیر صعودی در پیش گرفتند. ارزش شاخص ترکیبی شانگهای چین با ریزش ۰.۸۹ درصدی در سطح ۲,۹۲۹.۰۹ واحد قرار گرفت. همچنین شاخص «سانسکس» بورس هند با افزایش ۰.۸درصدی به ۳۸,۹۰۳.۰۵ واحد و شاخص «هنگ سنگ» بورس هنگ کنگ نیز با رشد ۰.۱۷درصدی به ۲۵,۹۹۰.۱۶ واحد دست یافتند. شاخص «کوسپی» بازار بورس کره‌جنوبی با رشد ۰.۰۵درصدی به ۲,۰۷۴.۵۲ واحد دست یافت. بازار بورس ژاپن نیز رشد ۰.۱۳درصدی داشته است.

نشریه تایم نوشته: «اقتصاددان بلغاری که در کشوری کمونیستی بزرگ شده قرار است سکان صندوق بین‌المللی پول یکی از مهم‌ترین نهادهای جهان سرمایه‌داری را به دست بگیرد. بسیاری بر این باورند که جورجیوا هم بر نابرابری جنسیتی، مسائل محیط‌زیستی و ضرورت منابه بیشتر برای توسعه پایدار کشورهای در حال توسعه تمرکز خواهد کرد، کاری که در بانک جهانی نیز در آن خبره بود.»

 

ارسال نظر