روز سرنوشت‌ساز نتانیاهو

۱۳۹۸/۰۶/۲۶ - ۰۱:۱۳:۵۶
کد خبر: ۱۵۳۰۸۸
روز سرنوشت‌ساز نتانیاهو

گروه جهان|

 انتخابات امروز پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی به رفراندومی برای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسراییل، تبدیل شده است. رویترز در گزارشی با عنوان «آیا نتانیاهو جان سالم به در خواهد برد؟» نوشته: رفتن اسراییلی‌ها به پای صندوق‌های رای برای دومین بار در کمتر از شش ماه گذشته یا نتانیاهو را برای پنجمین بار نخست‌وزیر خواهد کرد یا به یک دهه سلطه او برای فضای سیاسی اسراییل پایان خواهد داد.»

بنیامین نتانیاهو که از سال ١٩٩۶ تا ٩٩ نخست‌وزیر بود، دوباره در سال ٢٠٠٩ به این مقام دست یافت. او در انتخابات بهار گذشته نیز به پیروزی رسید اما در تشکیل یک دولت ائتلافی ناکام ماند و به همین دلیل تصمیم گرفت که پارلمان را منحل، و دوباره انتخابات برگزار کند.

رویترز نوشته: «نتانیاهو هم با رقبای بسیار نیرومند در قلمرو سیاسی روبروست و هم پس از انتخابات، با اتهام‌های احتمالی فساد و ارتشا روبرو خواهد شد. آخرین نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نشان می‌دهد که رقابت‌ها بسیار نزدیک و شانه به شانه است. ناظران پیش‌بینی می‌کنند که جناح راست به رهبری نتانیاهو و برخی احزاب متحد اکثریت را به دست آورند. اما حدود 10حزب دیگر نیز احتمالا کرسی‌هایی را در پارلمان به دست خواهند آورد. »

انتخابات در سرزمین‌های اشغالی در شرایطی برگزار می‌شود که دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، بارها با پیش کشیدن احتمال یک توافق دفاعی میان واشنگتن و تل‌آویو، حمایت صریح خود را از نتانیاهو ابراز کرده است. ترامپ گفته که از نظر او چنین توافق می‌تواند دوستی استثنایی میان امریکا و اسراییل را باز هم محکم‌تر کند.

سی‌ان‌ان دوشنبه با اشاره به حمایت آشکار ترامپ از نتانیاهو نوشته: «واکنش نتانیاهو به حمایت دوباره ترامپ و تشکرش از رییس‌جمهوری امریکا نشان می‌دهد که او بسیار هیجان‌زده شده است. او از ترامپ تشکر کرد و گفت که اسراییل هرگز دوستی بهتر از کاخ‌سفید نداشته است. برای نتانیاهم مهم نیست که ترامپ تاکنون هیچ اشاره‌ای به جزییات توافق دفاعی موردنظرش نداشته و صرفا بطور کلی در این باره وعده‌هایی داده است. این هم مهم نیست که برخی از کارشناسان امنیتی اسراییل این ایده را بررسی و آن را رد کرده‌اند. بسیاری بر این باورند که این سخنان ترامپ بیشتر تبلیغات انتخاباتی است، از جمله آموس یادلین. یادلین به عنوان یک نظامی بازنشسته معتقد است که پیمان دفاعی با امریکا گرچه امتیازاتی دارد اما مضراتش به مراتب بیشتر است و آزادی تل‌آویو را محدود می‌کند. چنین توافق دفاعی همچنین ممکن است که اسراییل را وادار کند که در جنگ‌های احتمالی امریکا مشارکت داشته باشد، جنگ‌هایی که هیچ ارتباطی به امنیت اسراییل ندارد. اما از اینها گذشته، یک مساله دیگر نیز درباره دخالت ترامپ در امور داخلی اسراییل وجود دارد و آن اینکه تمام کاری که قرار است ترامپ برای نتانیاهو انجام دهد، همین است؟

ترامپ پیش از انتخابات آوریل با تغییر چند دهه‌ای سیاست خارجی امریکا، حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت شناخت (که با واکنش‌های گسترده جهانی روبرو شد) و مایک پمپئو وزیر خارجه خود، را به سرزمین‌های اشغالی فرستاد. اما داستان این پیمان دفاعی متفاوت است. این تنها کارشناسان نظامی نیستند که از چنین پیمانی انتقاد می‌کنند. حتی سیاستمداران نیز زبان به انتقاد از آن گشوده‌اند. از سوی دیگر، تا همین اواخر تنها احزاب چپگرا تمایل داشتند تا از دونالد ترامپ انتقاد کنند. حتی همین چند ماه پیش هم که ترامپ گفت یهودیانی که به دموکرات‌ها رای می‌دهند در واقع به اسراییل خیانت می‌کنند، بیشتر سیاستمداران و رسانه‌ها ترجیح دادند که سکوت کنند.

اما انتقاد امروز سیاستمداران میانه‌رو از پیشنهاد پیمان دفاعی نشان می‌دهد که رای‌دهندگان نیز نمی‌خواهند هر آنچه ترامپ بر زبان می‌آورد را بپذیرند. و این مساله‌ای است که باید نتانیاهو را نگران کند.»

      وعده‌های جنجالی

نتانیاهو در جریان رقابت‌های انتخاباتی وعده‌های جنجالی را مطرح کرده است. او یک روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی مدعی شد، قصد دارد در صورت انتخاب مجددش به عنوان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی، بخش‌های مهمی از کرانه باختری را به غیر از دره اردن و شهرک‌های بزرگ صهیونیست‌نشین، به سرزمین اشغالی الحاق کند و این کار را با همکاری امریکا انجام می‌دهد.  به‌گزارش ایسنا، نتانیاهو هفته گذشته هم وعده الحاق دره رود اردن و شهرک‌های صهیونیست‌نشین در کرانه باختری به این سرزمین را داده بود. نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی از الحاق نواحی مهمی خارج از بلوک‌های صهیونیست‌نشین به سرزمین‌های اشغالی خبر داده، اما به جزییات آن اشاره‌ای نکرده است. به ادعای او، مناطقی در کرانه باختری در فرآیندی به شکل پی در پی با همکاری دولت امریکا به سرزمین اشغالی ضمیمه می‌شود. نتانیاهو این وعده‌ها را در حالی مطرح می‌کند که «نفتالی بنت» وزیر سابق آموزش رژیم‌صهیونیستی و یکی از اعضای ائتلاف تازه تاسیس «یمینا» (راست)، با انتشار نقشه‌ای اراضی تحت اختیار فلسطینی‌ها و اسراییلی‌ها طبق معامله قرن را در آن نشان می‌دهد. او در این تصویر مدعی شده است که مناطق آبی، خاکستری و سفید رنگ به اراضی اشغالی ضمیمه می‌شود و مناطق سیاه رنگ برای فلسطینی‎ها است.

وزیر خارجه ترکیه در نشست سازمان همکاری‌ اسلامی وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو را محکوم کرده است. به‌گزارش آناتولی، مولود چاوش‌اوغلو ادعای نتانیاهو درخصوص الحاق کرانه باختری و بخشی از دره اردن به سرزمین‌های اشغالی را شرم‌آور خوانده و گفته: «این اظهارات شرم‌آور اقدامی زننده برای کسب چند رأی بیشتر در انتخابات پیش رو به بهای از بین بردن امید برای دست‌یابی به صلح پایدار در خاورمیانه است.»

 

ارسال نظر