چراغ‎ سبز بغداد به زیمنس

۱۳۹۸/۰۲/۱۲ - ۰۱:۰۷:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۶۶۶
چراغ‎ سبز بغداد به زیمنس

گروه جهان|

عراق قصد دارد سیستم برق‌رسانی خود را بازسازی کند. شرکت‌های آلمانی زیمنس و امریکایی جنرال الکتریک بر سر گرفتن قراردادهای میلیاردی با یکدیگر رقابت می‌کنند و نخست‌وزیر عراق در سفر به برلین تاکید کرده که آلمانی‌ها برای به دست آوردن بخش گسترده‌ای از قراردادهای 14میلیارد دلاری بغداد در این بخش از موقعیت خوبی برخوردارند.

عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر و تعدادی از مسوولان و وزرای دولت عراق به آلمان سفر کرده و با صدراعظم این کشور پیرامون گسترش همکاری اقتصادی و توسعه روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها به‌ویژه‌ در زمینه سرمایه‌گذاری و انرژی گفت‌وگو کردند. به‌گفته نخست‌وزیر عراق، آلمان برای گرفتن پروژه‌های بازسازی عراق شانس خوبی دارد. رویترز نوشته: «چراغ سبز نخست‌وزیر عراق به زیمنس ضربه سختی به شرکت رقیب جنرال الکتریک است که رقابت سختی با آلمانی‌ها دارد.»

جنرال الکتریک در پی سخنان عادل عبدالمهدی، اعلام کرده که انتظار دارد پروژه‌های دیگری را در عراق برنده شود و درباره پروژه‌های برقی نیز با بغداد در حال مذاکره است. در بیانیه‌ای که این شرکت منتشر کرده، آمده: «انتظار داریم که تا پایان سال پروژه‌های دیگری را دریافت کنیم.»

شرکت زیمنس در پی گرفتن قراردادهای کلان در بخش‌هایی از عراق است که در جنگ تخریب شده‌اند. جو کیسر مدیرعامل شرکت زیمنس، و لوی الخطیب وزیر برق عراق، در جریان سفر اخیر هیات عراقی به برلین اولین قرارداد در این زمینه را امضا کرده‌اند. بنا بر اعلام این شرکت، زیمنس تاکنون قراردادهایی به ارزش کل 700 میلیون دلار را امضا کرده است. بر اساس این طرح نیروگاه‌های موجود و شبکه برق‌رسانی عراق بازسازی و گسترش داده می‌شود.

گفته شده، درباره جزییات همکاری‌های آلمان و عراق پیش‌تر میان آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، گفت‌وگوهایی شده بود. به‌گفته نخست وزیر عراق، حجم پروژه‌هایی که قرار است در این کشور انجام شوند حدود ۱۴میلیارد دلار و متشکل از 4 مرحله است و آلمان شانس خوبی برای گرفتن بخش بزرگی از این پروژه‌ها دارد.

قرار بود این پروژه‌ها از سال گذشته میلادی شروع شود و شرکت زیمنس می‌پنداشت می‌تواند یک تنه در عراق فعالیت کند، اما دولت روشن کرد که شرکت جنرال الکتریک نیز باید سهم قابل توجهی از بازسازی عراق را به دست بیاورد. مقام‌های عراقی سال گذشته اعلام کردند که دولت ایالات متحده آنان را به‌شدت تحت فشار گذاشته است تا با کنار گذاشتن شرکت‌های آلمانی، با طرف‌های امریکایی قرارداد امضا کنند. آنچه روند فشار حداکثری امریکا بر دولت وقت عراق را مختل کرد برگزاری انتخابات سراسری در این کشور بود که در پی آن دولت تغییر کرد و تصمیم‌گیری در این باره به تعویق افتاد. اما حالا به نظر می‌رسد دیگر شرکت‌های آلمانی قصد ندارند که فرصت را از دست دهند تحریم ایران مساله تامین برق سه میلیون نفر در جنوب عراق را تحت تاثیر قرار داده است. مشکل برق بارها در عراق به مشکلی سیاسی تبدیل شده است. در شهر بصره در سال گذشته اعتراض‌های شدیدی به خاطر تامین نشدن برق و آب آشامیدنی رخ داد. گفته شده، در روزهای پیک مصرف در بسیاری از مناطق حتی بغداد حدود 12 تا 15 ساعت قطع برق وجود دارد. وزارت برق عراق چندی پیش اعلام کرد که هدف این وزارتخانه تامین 18 هزار مگاوات برق است. این وزارتخانه تاکید کرده با توجه به اینکه تقاضا برای برق در عراق سالانه 7 درصد افزایش می‌یابد و نیاز به افزودن سالانه یکهزار مگاوات وجود دارد، بخش برق عراق نیاز به توسعه بیشتری دارد.

به‌گزارش رویترز، این شرکت آلمانی متعهد شده در چارچوب توافقنامه اخیر یک کلینیک پزشکی ساخته و برای برنامه‌های خود در دانشگاه‌های عراق و آموزش هزار عراقی ۶۰ میلیون دلار کمک مالی جمع‌آوری کند. همچنین نقشه راه به امضا رسیده میان رییس زیمنس و وزیر انرژی عراق شامل ساخت ظرفیت تولید جدید، توسعه نیروگاه‌های موجود و گسترش شبکه‌های انتقال برق است. این شرکت در بیانیه خود آورده است که نسبت به حمایت از عراق در تامین بودجه پروژه‌ها و اشتغالزایی در پروژه‌های کوچک و متوسط متعهد است. در این بیانیه آمده: «ما متعهد شده‌ایم که به طرف عراقی در تامین مالی این پروژه‌ها نیز کمک کنیم.»

رقابت زیمنس و جنرال الکتریک به عراق محدود نمی‌شود. شرکت آلمانی در پایان سال ۲۰۱۵ میلادی قراردادی به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار از مصر گرفته بود؛ آن زمان هم زیمنس توانسته بود جنرال الکتریک را کنار بزند و نیروگاه گازی و پارک بادی را به شبکه برق آن کشور وصل کند.

علاوه بر کشورهای اروپایی و امریکا، برخی از کشورهای منطقه از جمله ترکیه و عربستان نیز به‌دنبال مشارکت در بازسازی عراق و حفظ نفوذ خود در این کشور هستند. مولود چاووش‌اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در سفر دو روز پیش خود به بغداد از تمایل آنکارا برای تبادل تجاری 20 میلیارد دلاری با عراق صحبت کرده است. چاووش‌اوغلو گفته آنکارا به تعهد خود برای اختصاص 5 میلیارد دلار برای بازسازی عراق پایبند است و این مبلغ را برای بازسازی زیرساخت‌ها در مناطق مورد هجوم داعش به‌کار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر