کوتاه از منطقه

۱۳۹۷/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۵۴۸

کاهش تولید ناخالص داخلی افغانستان

در تازه‌ترین گزارش آمار اقتصادی افغانستان، تولید ناخالص داخلی این کشور بدون درآمد تریاک ۱۹.۸۹ میلیارد دلار اعلام شده و آمده که هر افغان بدون درآمد تریاک ۶۳۰ دلار سالانه درآمد دارد. به‌گزارش بی‌بی‌سی، این نهاد میزان تورم را در سال جاری را ۰.۶درصد اعلام کرده و گفته که نرخ تورم در سال گذشته ۵ درصد بود. در این گزارش میزان تولید گندم که تامین‌کننده اصلی غذای مردم افغانستان است، ۳.۶ میلیون تن اعلام شده و ۱۶ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ کاهش داشته است. علت این کاهش نیز خشکسالی و کشت نشدن مناطق کشت دیمی است. همچنین ارزش کل واردات افغانستان 7.4 میلیارد دلار اعلام و صادرات نیز ۸۷۵ میلیون دلار ثبت شده است.

حذف روادید سفر بین پاکستان و ترکیه

وزیر اطلاع‌رسانی، میراث ملی و رسانه‌های پاکستان از لغو روادید بین این کشور و ترکیه خبر دادند. به‌گزارش آناتولی، فواد حسین چودری گفته عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان، خبر لغو روادید بین دو کشور را پنجشنبه (امروز) بطور رسمی اعلام می‌کند. چودری گفته: «ترکیه نیز مشمول فهرست روادید آزاد ما قرار گرفته که در اصل برای 5 کشور در نظر گرفته شده بود.» او درباره 5 کشور دیگری که مشمول فهرست روادید آزاد پاکستان هستند، توضیح نداده است.

تشکیل اپوزیسیون ضدسعودی مستقر در اروپا

به دنبال قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، توسط مقامات عربستان یکی از شاهزاده‌های در تبعید سعودی یک جنبش اپوزیسیون به راه انداخته، خواستار تغییر رژیم در ریاض شده و متعهد شده تا از منتقدانی که از عربستان فرار می‌کنند، حمایت کند. به‌گزارش ایندیپندنت، شاهزاده خالد بن فرحان آل‌سعود گفته: «می‌خواهم شاهد یک حکومت قانونی در ریاض باشم؛ حکومتی که از طریق انتخابات یک نخست وزیر و کابینه در عربستان منصوب می‌کند تا با نقض حقوق بشر رایج و بی‌عدالتی در عربستان مبارزه کنند.»

ماهاتیر محمد به اسلام‌آباد می‌رود

برخی منابع پاکستانی از سفر ماهاتیر محمد رییس‌جمهوری مالزی به این کشور خبر می‌دهند. به‌گزارش ایرنا، سخنگوی ارتش پاکستان گفته اسلام‌آباد تدارک برگزاری مراسم رژه نیروهای مسلح پاکستان به مناسبت روز پاکستان (3 فرورین) را کامل کرده و نخست‌وزیر مالزی قرار است به عنوان مهمان ویژه در این مراسم شرکت کند. عمران‌خان نخست‌وزیر پاکستان 29 آبان در سفر رسمی به مالزی با ماهاتیر محمد دیدار کرد.

 

ارسال نظر