اتحاد در برابر نتانیاهو در آستانه انتخابات اسراییل

۱۳۹۷/۱۲/۰۴ - ۰۳:۲۷:۴۸
کد خبر: ۱۴۰۱۳۵

گروه جهان|دو حزب مخالف بنیامین نتانیاهو در انتخابات پیش روی اسراییل متحد شد‌ه‌اند. نتانیاهو نیز درصدد ایجاد ائتلافی از افراطی‌‌ترین احزاب راست‌گرا است. به‌گزارش دویچه‌وله، با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پیش از موعد در سرزمین‌های اشغالی که قرار است نهم آوریل برگزار شود، دو حزب اصلی مخالف بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر فعلی این رژیم با هم در یک فهرست ائتلافی در برابر او وارد کارزار انتخاباتی می‌شوند. در راس جبهه مخالف نتانیاهو بنی‌گانتز، رییس پیشین ستاد ارتش رژیم‎صهیونیستی و یعیر لاپید وزیر دارایی پیشین این رژیم، قرار دارند. آنها قرار گذاشته‌اند که در صورت پیروزی در انتخابات ابتدا بنی گانتز ریاست دولت را بر عهده گیرد و پس از دو سال و نیم این مقام را به یعیر لاپید واگذار کنند. لاپید پایه‌گذار حزب آینده «یش عاتید» است که در حال حاضر ۱۱کرسی از ۱۲۰کرسی پارلمان را در اختیار دارد. بر اساس نظرسنجی‌ها او شانس این را دارد که دومین فراکسیون قوی مجلس را بسازد. در کنار موشه یعالون، وزیر جنگ سابق، گبی اشکنازی فرمانده پیشین کل ستاد کل ارتش به این حزب پیوسته‌اند. این احزاب که در انتخابات پیش‌رو در یک ائتلاف در برابر نتانیاهو رقابت خواهند کرد، گفته‌اند اتحاد از سر احساس مسوولیت عمیق برای آینده شکل گرفته است. در مقابل نتانیاهو نیز با نزدیک شدن موعد انتخابات دست به تحرکاتی مشابه زده است. حزب لیکود (حزب نتانیاهو) اعلام کرده قصد دارد ائتلافی از افراطی‌ترین احزاب راست‌گرا و مذهبی را ایجاد کند تا مانع از هدر رفتن آرای راست شود.

نیکلاس مادورو مرزهای ونزوئلا را بست

گروه جهان| نیکلاس مادورو رییس‌جمهوری ونزوئلا، دستور داده مرز این کشور با برزیل بسته شود تا امکان ورود کمک‌های خارجی به کشور وجود نداشته باشد. به‌گزارش آسوشیتدپرس، مادورو فرمان خود را از طریق تلویزیون دولتی اعلام کرد؛ در حالی که دور او را شماری از فرماندهان ارتش ونزوئلا احاطه کرده بودند. او همچنین گفته در حال بررسی این موضوع است که مرز کلمبیا را نیز ببندد یا خیر. رهبران اپوزیسیون ونزوئلا که در راس آنها خوان گوایدو قرار دارد، تاکید کرده‌اند که باید کمک‌های انسان‌دوستانه امریکا که شامل غذا و داروست امکان ورود به ونزوئلا را داشته باشند، کشوری که تحت رهبری مادورو شرایط بسیار دشوار اقتصادی را تجربه می‌کند. مادورو اما می‌گوید که کشورش به چنین کمکی نیاز ندارد. او گفته: «کاری که امپراتوری امریکا با کمک عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی خود انجام می‌دهد در حقیقت تحریک داخلی است. آنها می‌خواستند که کشور را به آشوبی گسترده بکشانند، اما موفق به چنین کاری نشدند.» مادورو در روزهای اخیر نیز دستور به منع سفر هوایی و دریایی بین ونزوئلا و جزیره کوراسائو داده بود، جزیره‌ای تحت کنترل هلند و نزدیک به ونزوئلا در دریای کاراییب که بخشی از کمک‌های انسان‌دوستانه در آنجا ذخیره شده است. از سویی گوایدو با کاروانی از کاراکاس عازم مرز کلمبیا شده تا بتواند بخش دیگری از کمک‌ها را که در شهر کوکوتا کلمبیا ذخیره شده به کشور خود بیاورد. گوایدو که ریاست‌جمهوری مادورو را نامشروع می‌داند، خود را رییس‌جمهور موقت کشور نامیده و وعده انتخابات آزاد داده است.

کاخ‌سفید: 200 نظامی امریکایی در سوریه باقی می‌مانند

گروه جهان|ایالات متحده قصد ندارد همه نیروهای ارتش این کشور را که در سوریه مستقرند، به امریکا باز گرداند. کاخ سفید اعلام کرده ۲۰۰ نیروی امریکایی در سوریه باقی می‌مانند. به‌گزارش سی‌بی‎اس، سخنگوی کاخ‌سفید تصریح کرد: گروهی کوچک متشکل از ۲۰۰ نظامی به منظور تأمین صلح در سوریه مستقر باقی خواهند ماند. این در حالی است که ترامپ پیش‌تر گفته بود تمامی ۲ هزار نظامی امریکایی مستقر در سوریه را به امریکا باز خواهد گرداند. او در استدلال تصمیم خود گفته بود که داعش در سوریه شکست خورده و نیازی به ادامه اسقرار نیروهای امریکایی در این کشور نیست.

اعلام این تصمیم هم در خود امریکا از جمله در خود حزب جمهوری‌خواه که ترامپ به آن تعلق دارد و هم در سطح بین‌المللی انتقادهای فراوانی را به دنبال داشته بود، از جمله اینکه با بیرون رفتن نیروهای امریکایی از سوریه، زمینه برای تقویت داعش فراهم خواهد شد. این در عین حال ضربه‌ای برای کردهای سوریه بود که در جنگ علیه داعش نقش مهمی ایفا کرده‌اند. با خروج امریکا از این کشور این امکان وجود دارد که کردهای سوریه هدف حملات سنگین ترکیه قرار گیرند و همانند منبج سایر مناطق مرزی تحت کنترل ‌خود را از دست بدهند. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، بارها تهدید کرده که با حمله‌ای گسترده نیروهای کرد یگان‌های مدافع خلق را سرکوب خواهد کرد. ترکیه این نیروها را تروریستی و همدست پ‌ک‌ک می‌داند.

رابطه دویچه بانک و ترامپ همچنان مبهم است

گروه جهان|پولشویی، روسیه و انتخابات ریاست‌جمهوری، سه تکه پازلی هستند که بانک طرف معامله با دونالد ترامپ در چینش آنها نقش دارد. کنگره امریکا شائبه‌ ضمانت روس‌ها در بازپرداخت وام‌های هنگفت به شرکت خانوادگی ترامپ را بررسی می‌کند. به نوشته دویچه‌وله، دیوید اندریچ، کارشناس مالی نیویورک‌تایمز می‌گوید: «بدون دویچه بانک، دونالد ترامپ احتمالا هرگز به کاخ سفید راه نمی‌یافت.» او تحقیقات زیادی درباره بزرگ‌ترین موسسه مالی آلمان انجام داده و یافته‌هایش پیرامون مناسبات ترامپ و این بانک، به کنگره هم رسیده است. کنگره در حال بررسی پشت پرده‌های احتمالی وام‌های کلانی است که دویچه بانک به ترامپ داد. گفته می‌شود این غول اعتبارات مسکن و مستغلات با اعتبارهایی که برای گسترش فعالیت تجاری او پرداخت، به کارزار انتخاباتی او کمک کرد. دویچه بانک در ۱۸‌سال گذشته تا پیش از ریاست‌جمهوری ترامپ به شرکت برج‌سازی خانوادگی او در نیویورک حدود 2میلیارد دلار وام پرداخت و این در حالی بود که شرکت ترامپ به‌خاطر بدحسابی و نداشتن ضامن، نزد بانک‌های امریکایی معتبر نبود. دو کمیسیون تحقیق‌و‌تفحص در کنگره امریکا مشغول بررسی ارتباط دویچه بانک و ترامپ هستند. آدام شیفت دبیر کمیسیون امنیت در کنگره می‌گوید: «آنها پیشینه پولشویی در روسیه دارند. صدها میلیون دلار جریمه در نیویورک پرداخته‌اند. آیا همکاری‌شان با ترامپ یک تصادف محض است؟» دویچه بانک هیچ پاسخی به این سوال‌ها نداده و دلیل را حفظ حقوق شهروندان و خصوصی بودن اطلاعات مشتریان بانک اعلام کرده است.

درخواست کمک کره‌شمالی برای رفع نیازهای غذایی

گروه جهان| سازمان ملل اعلام کرد کره‌شمالی از گروه‌های انسان‌دوستانه بین‌المللی درخواست کمک برای رسیدگی به کمبود مواد غذایی در داخل این کشور را داشته است. به گزارش «پی‌تی‌آی»، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل گفته آمارهای مربوط به تولید مواد غذایی که از سوی کره‌شمالی ارایه شده نشان می‌دهد، اختلافی در حدود ۱.۴‌میلیون تُن در مواد غذایی مورد نیاز برای سال ۲۰۱۹ وجود دارد که شامل غلاتی نظیر برنج، گندم و همچنین سیب‌زمینی و دانه سویا می‌شود. دوجاریک افزود سازمان ملل نگرانی‌ خود را درباره وخامت وضعیت امنیت غذایی در کره‌شمالی ابراز کرده و همچنان ابراز خواهد کرد. به گفته دوجاریک، سازمان ملل در سطوح مختلف در حال رایزنی با دولت کره‌شمالی به‌منظور درک تاثیر مساله امنیت غذایی برای آسیب‌پذیرترین قشر مردم بوده و به‌دنبال اقدام زودهنگام برای رسیدگی به نیازهای انسانی کره‌شمالی است. این در حالی است که کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رهبران کره‌شمالی و امریکا برای دیدار دوم خود در ویتنام آماده می‌شوند. به گزارش اسپوتنیک، ترامپ در جمع خبرنگاران گفت: «ما پیشرفت زیادی در حجم فوق‌العاده کرده‌ایم و این بدین معنا نیست که این آخرین دیدار است؛ من اینطور فکر نمی‌کنم.» رییس‌جمهوری امریکا گفت که او «عاشق» این است که تحریم‌های کره‌شمالی را لغو کند، اما در ابتدا لازم است که اقدام «معناداری» از جانب پیونگ‌یانگ دیده شود.

 

ارسال نظر