رشوه 100 میلیون دلاری به رییس‌جمهوری سابق مکزیک

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۱۷:۱۱
کد خبر: ۱۳۷۸۶۰

گروه جهان| یک دستیار سابق خواکین گوزمن، ملقب به ال‌چاپو یکی از بزرگ‌ترین قاچاقچیان مواد مخدر مکزیک، در دادگاهی در امریکا شهادت داده که ال‌چاپو ۱۰۰ میلیون دلار به رییس‌جمهوری سابق مکزیک رشوه داده است. به‌گزارش رویترز، الکس سیفونتس که خود را به عنوان «دست راست» ال چاپو معرفی کرده در دادگاه فدرال در بروکلین نیویورک پرداخت رشوه به رییس‌جمهوری سابق مکزیک را تایید کرده است.

انریکه پنیانیتو رییس‌جمهوری سابق مکزیک پیشتر گزارش‌ها در خصوص دریافت رشوه را رد کرده بود. پنیانیتو از ۲۰۱۲ تا سال ۲۰۱۸ رییس‌جمهوری مکزیک بود. گوزمن سردسته کارتل مواد مخدر سینالوئا در مکزیک است که از آن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های قاچاق مواد مخدر در جهان یاد می‌شود. دادگاه او از نوامبر سال گذشته آغاز شده است. .

خواکین گوزمن، ملقب به ال‌چاپو ۶۱ ساله در ۲۰۱۷به امریکا مسترد شد تا برای اتهاماتی چون قاچاق کوکایین، هروئین و سایر مواد مخدر در امریکا محاکمه شود. سیفونتس همچنین به دادگاه گفته پنیانیتو ابتدا درخواست ۲۵۰ میلیون دلاررشوه کرده بود و این رشوه در اکتبر ۲۰۱۲ پرداخت شد. در آن موقع پنیا نیتو تازه انتخاب شده بود و هنوز سوگند یاد نکرده بود. گوزمن یک‌بار در سال ۲۰۰۱ توانسته بود از زندان بگریزد ولی پس از یک دهه دوباره بازداشت شد.

 

ارسال نظر